Inlägg #1: Postat: 2001-07-26 13:43:00
|
suz |
hup hup hup,,,,svenskar är kommunikativa, jag är svensk jag är kommunikativ, nu blev det nästan rasistiska fördomar, jag skojar :
jag upplever tvärtom, jag är svensk bor i en förort och säjer hej till mina utländska grannar som inte säjer hej så nu har jag slutat att heja,,
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-07-26 18:26:00
|
Ramona Danlén |
Rädslan för att göra bort sig finns också ibland. Inte våga tala oavsett hur det låter.
Men viljan är a och o. Utan vilja, inget resultat. Jag har en vännina från Polen som varit här i c:a 11 år hon pratar skitbra. En annan f.d arbetskamrat från Kroatien som bott här över 20 år, han förstår jag inte!
Då har han ändå haft svenska arbetskamrater. Men han ville aldrig lära sig!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-07-26 20:56:00
|
Klas |
6. Invandrare och flyktingar ser inget behov av att kunna svenska. De bor gratis och trevligt i svenne-fria förorten med sina landsmän. Där lever de i högsta välmåga och kasserar in bedrag på löpande band. Enda anledningen för en invandrarungdom att åka in till stan är för att slåss, sno mobiler och antasta svenska flickor. 98 av alla manliga somalier i sverige saknar jobb. Jag må vara fördomsfull men jag har vissa poäng.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-07-27 00:20:00
|
Juanita Zanetti |
Människor som Klas är ju problemet, tänk att han får rösta. Sno era tjejer, vart kommer något så idiotiskt ifrån? Skaffa dig en tjej om du är så jävla sur. Jag har haft svenska killar men då är det helt lugnt, eller? Din skit, läs en bok och fyll dit tröga huvud med något vettigt. En argentiniranier som jobbar och pluggar 40 poäng per termin.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-07-27 01:04:00
|
Joakim |
Klas har tyvärr vissa poänger, en del invandrare vill inte lära sig svenska. Jag har själv träffat dylika personer. Däremot kan han stoppa upp den andra skiten han skrev i arselet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-07-30 13:54:00
|
Invandrare förväntas vara flerspråkiga |
Ytterligare en anledning är att invandrare lider under ett krav som få svenskar gör: de förväntas vara flerspråkiga. Vill man ha jobb krävs inte bara svenska utan även engelska.
Att tala två främmande språk
kräver en del ansträngning, om inte begåvning, som de flesta infödda inte behöver tänka på.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2001-07-30 13:55:00
|
Robert Cumming |
Invandrare förväntas vara flerspråkiga
Ytterligare en anledning är att invandrare lider under ett krav som få svenskar gör: de förväntas vara flerspråkiga. Vill man ha jobb krävs inte bara svenska utan även engelska.
Att tala två främmande språk
kräver en del ansträngning, om inte begåvning, som de flesta infödda inte behöver tänka på.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2001-08-09 15:58:00
|
Johan |
För att inte tala om alla parabolantenner genom vilka en del bara tittar på tv från hemlandet. Såg en man från Iran på programmet Mosaik en gång. Han var förbannad och ville riva ned alla paraboler. Han såg det som ett stort problem för sina landsmän att de aldrig tittade på svensk tv.
|
|