Inlägg #1: Postat: 2006-03-07 15:44:00
|
steno |
Jag hörde aldrig någon som förhärligade Hitler eller nazismen under min barndom. Bland läroverksungdomar som utgjorde 2 av befolkningen var i min hemstad bara en obegåvad polisson som marscherade i läderstövlarSveriges "tyskvänlighet" är en myt bara förorsakad av några anstrukna officerare och pga permittenttrafiken. Men där var det fruktan som styrde
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-07 16:19:00
|
Janne B |
Sverige var under fyra års tid omgivet av tyskar i fyra väderstreck, alltså även i Finland. Under nästan tre år var Hitler framgångsrik i sina manövrar, eller i vart fall verkade det så.Om en normalt begåvad individ blir omringad så där så duckar han givetvis och hoppas på ett läge att ta sig ur situationen. När vår regering såg att det började gå utför med Hitler skärptes attityden åt det hållet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-07 21:35:00
|
Lars Nilsson |
Löjligast alla kategorier var dock Maria-Pia Boëthius bok om tyskvänlighet under kriget. Ett dåligt underbyggt aktstycke som fick stor uppmärksamhet tack vare hennes kändisskap.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-09 13:29:00
|
Janne B |
Kungahusets ev. tyskvänlighet kommer att belysas i P1 efter kl 16.05. Månmga röster kommer nog att höras.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-09 20:43:00
|
Torbjörn |
Så prins Gustaf Adolf blev fotograferad i offentliga sammanhang och vistades i Hitlervänliga miljöer, men uttalade han någonsin sitt stöd för nazismen? Gustaf V tog vid ett flertal tillfällen under 1930-talet avstånd från nazismen i sina uttalanden, varför uppmärksammas inte detta?
|
|