Frankrikes hårdare invandringslag

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2006-02-22 02:50:00
Piripiri
Lustig tråd. Just när det höll på att bli en så bra konsensus så kommer den där Liljedahl och förstör alltihop. För den som menar att dyrkan av Muhammed är avgudadyrkan, den måste ju mena att "egentligen finns det bara en religion" och att allt annat är avgudadyrkan. Liljedahl är med andra ord en farlig och djupt oroande person.
Inlägg #42: Postat: 2006-02-22 03:10:00
CMO
41/Peter har ju faktiskt en viss poäng i att muslimerna anser att Muhammed är en profet medan de kristna anser att Jesus är Gud. Muslimerna ber så vitt jag förstår till Allah, inte till Muhammed. Att skoja med Muhammed borde ju egentligen inte vara så allvarligt och inte att jämföra med hädelse som t.ex. skymfning av Kristus är enligt kristen tradition.
Inlägg #43: Postat: 2006-02-22 03:18:00
Piripiri
Nej kanske inte, men det är det tydligen. Lite svårt att säga till "dom" att "eran Muhammed är inte lika helig som fåran Kristus, så därför är det okej om vi driver med Honom. Såvitt jag vet är Kristus inte en Gud för muslimer utan bara en profet, och som sådan i rang långt under Muhammed.
Inlägg #44: Postat: 2006-02-22 03:31:00
CMO
Nej det är väl inte svårt att säga!? Kristna tror att Kristus är Gud så att smäda kristus är att smäda Gud i kristnas ögon. Att smäda Muhammed är fortfarande "bara" att smäda Guds profet i muslimers ögon.
Inlägg #45: Postat: 2006-02-22 03:33:00
Piripiri
För övrigt så sitter kanske Muhammed och Jesus vid sidan om varandra däruppe på himlapällen och blickar ner på oss och det vi håller på med och skakar på huvudet och mumlar "stackars djävlar, dom har inte fattat ett skit av vad vi försökte säga".
Inlägg #46: Postat: 2006-02-22 03:36:00
Piripiri
44/ Nu är du nog trött! Visst är smädelse av Kristus att smäda Gud - i kristnas ögon. Men inte i muslimers, för i deras ögon är Kristus inte någon Gud.
Inlägg #47: Postat: 2006-02-22 03:40:00
Piripiri
Eller för att ta det en annan väg: det är vi kristna som håller Jesus för så helig som vi håller Honom. Inte muslimer. Och de är naturligtvis på motsvarande sätt muslimer som håller Muhammed så helig som DE håller honom. Inte vi kristna.
Inlägg #48: Postat: 2006-02-22 03:45:00
CMO
46/ Och för kristna är Muhammed inte någon profet eller rättare sagt en falsk profet. Det intressanta är naturligtvis främst hur smädandet upplevs av respektive potentats efterföljare. Vad muslimer anser om Jesus eller kristna om Muhammed är minst sagt sekundärt. Om jag ska ta hänsyn till en Muslims religiösa känslor ska jag väl utgå ifrånn vad han tror, inte vad jag tror!?
Inlägg #49: Postat: 2006-02-22 04:00:00
Piripiri
48/Okej, men kan det möjligen vara så att Muhammed för muslimen är lika helig som Kristus är för krisna? Det är väl ändå det som är den springande punkten.
Inlägg #50: Postat: 2006-02-22 04:06:00
Piripiri
Vad Jesus var i förhållande till Gud var för övrigt underkastat livlig debatt under kristendomens första århundraden. Det fanns sekter som ville hävda att Jesus var enbart Gud likaväl som de som ville hävda att han var enbart människa. Tills slut vann linjen människa OCH Gud
Inlägg #51: Postat: 2006-02-22 04:09:00
CMO
49/ Nej så kan det knappast vara. Gud och Jesus är samma sak "samma nivå". Fadern, Sonen och den Helige Ande är helt enkelt tre "aspekter" av den ende Guden för Kristna. För muslimer måste Muhammed rimligen stå på en mycket lägre nivå än Allah själv.
Inlägg #52: Postat: 2006-02-22 04:10:00
Piripiri
Vilket alltså är vad en kristen tror idag. Jag kan ingenting om huruvida muslimerna debatterat Muhammeds natur, men i vilket falls om helst anser man idag att han var helt igenom människa. Men att detta skulle göra honom till en mindre helig figur och mera "rätt" att smäda är minst sagt en tvivelaktig slutsats. Etnocentrism, skulle jag vilja kalla det.
Inlägg #53: Postat: 2006-02-22 04:15:00
Piripiri
Men nu får det va så med debatterandet. Själv är jag ateist och ska nu gå och sova. "Också i sömnen arbetar vi på Skapelsen", sa filosofen Herakleitos. Gonatt!
Inlägg #54: Postat: 2006-02-22 04:21:00
CMO
52/Att en människa om än aldrig så upphöjd är mindre helig än den Gud vars budskap han säger sig förkunna torde vara uppenbart och har inget med etnocentrism att göra.
Inlägg #55: Postat: 2006-02-22 07:42:00
Peter Liljedahl
"piripir" anser mig vara en "farlig och djupt oroande person"!?
Men jag anser att denna "persons"
kunskaper och erfarenhet speglar dess utrtryck för det samma!!!
Kanske skulle förkovra sig i ämnet innan sådana komentarer fälls!!!
Inlägg #56: Postat: 2006-02-22 07:50:00
Peter Liljedahl
Imamer och muslimska ledare manar till VÄPNAD kamp, för att bevara den fradsälskande muhammeds namn!!! Tycker detta klingar illa!!!
Räcker att kika in på en muslimsk hemsida, för att där läsa vad koranen säger, "Jesus och muhammed ska älskas, och Gud ska dyrkas"!!!
Shiterna sälger bilder på muhammed som souvernier, medans andra "grupper" förbjuder de samma...
Inlägg #57: Postat: 2006-02-22 09:38:00
Janne B
Beröm från en gammal man för att ni orkar sitta uppe på nätterna och diskutera viktiga saker. På ett tidigt stadium infördes begreppet "Treenigheten" om" Fader, Son och Ande", då kristna beskylldes för att ha tre gudar. Vi har en enda Gud men i olika uppenbarelseformer sa Kyrkan. Som kan uppträda samtidigt. Detta var ju inte ett glasklart svar, eller i vart fall ett så svårt svar så diskussionen om Guds sanna natur fortsätter än.
Inlägg #58: Postat: 2006-02-22 09:45:00
Janne B
Som jag fattat det så menar de att Jesus var den bäste profeten före Mohammed. Men tyvärr så hade den unga kyrkan missuppfattat åtskilligt som nu Mohammed skulle ställa till rätta. Detta genom att från Gabriel förmedla den högsta och sista Uppenbarelsen.
Inlägg #59: Postat: 2006-02-22 09:46:00
Janne B
Så för muslimen är Koranens ord något helt slutgiltigt som man inte diskuterar, men gärna lär sig utantill. Kristendomen i sin blandmiljö har förvisso förändrats genom tiderna. Men Islam kan absolut inte förändras menar många.Den finns bara i en version säger många, även om verkligheten visar på mycket olika uppfattningar. Som uppkom genast efter Mohammeds död. Vem var Profetens sanna efterträdare? En stor del av bråket i Irak handlar om detta.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...