Frankrikes hårdare invandringslag

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-02-17 10:00:00
stålis
Ja, definitivt det senare. Men även polska rörmockare. Och då har jag inget emot polacker el östeuropéer i sig, utan det handlar bara om hänsyn till svenska arbetslösa.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-17 11:42:00
Per W
Svenska rörmokare och andra yrkeskategorier har absolut inga problem att få jobb. Tvärtom råder en brist, som driver upp lönerna.
Inlägg #3: Postat: 2006-02-17 16:51:00
Jan E
1/ Du pratar goja. Arbetskraftsinvandring och en större rörlighet på den europeiska arbetsmarknaden gynnar på sikt ALLA, inkl svenska arbetslösa. Ett envist försvar för den stelbenta och verklighetsfrånvända svenska modellen leder ofrånkomligen till stagnation och högre arbetslöshet.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-17 16:52:00
Jan E
Medan företag och arbetstillfällen flyttar utomlands i allt högre takt står stålis och LO-facken vid gränsen och viftar med den svenska fanan och skanderar: bevara Sverige svenskt och bevara våra svenska löner! Medan de klamrar sig fast vid vrakspillrorna när skeppet sedan sjunker känner de sig säkert ändå nöjda över att hela tiden ha hållit den svenska fanan högt. Allt medan de arbetslösas skara blir allt större.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-17 20:50:00
megaman
Om frirörlighet är så lysande varför har alla länder världen över olika begränsningar?
Inlägg #6: Postat: 2006-02-18 13:24:00
Friskytten
Har ni alla tappat fokus? Den stora delen av invandringen till Sverige är anhöriginvandringen. Alltså är det den som i första hand ska diskuteras. Det är också den som nämns av den franske ministern i fråga om jag minns rätt. När man fått ordning på den strypt den ordentligt, kan man börja ta tag i frågor om flyktinginvandring och arbetskraftsinvandring.
Inlägg #7: Postat: 2006-02-18 14:04:00
Friskytten
Då kanske det visar sig att man mycket väl kan en ha bra fungerande flyktingmottaging och även arbetskraftsinvandring eftersom man löst det stora problemet med den icke fungerande invandringen. Alltså anhöriginvandringen. När det gäller det sistnämnda måste man förstås jämföra med andra länder som har greppet. Hur gör dem?, är då den enkla frågan.
Inlägg #8: Postat: 2006-02-18 14:33:00
Janne B
7 Friskytten/ Ja jag tycket att vi har allt för få redovisningar på hur andra länder klarat av såväl flyktingar som arbetskraftsinvandringar. Finns det något idealland som klarat dessa balanser med bevarad humanitet?
Canada, Australien..??
Inlägg #9: Postat: 2006-02-19 17:54:00
stålis
4/ Ja, vad är det för fel att bevara Sverige svenskt? Är det värre än att vilja bevara Frankrike franskt eller
Argentina argentinskt? Eller Ryssland ryskt? Vad är det för fel på er "globalister" egentligen? Vad tycker du om en kurdisk stat? Rätt el. fel? En palestinsk stat? Rätt el. fel? Jag bara undrar.
Inlägg #10: Postat: 2006-02-19 21:38:00
Friskytten
Janne. Jag vet inte, och det är väl belysande redan detta att jag inte kan svara, jag som gärna vill tro att jag begriper ämnet lite. Men jag ska se om jag kan hitta fakta som efterfrågas och återkomma om saken vid lämpligt tillfälle. Svar 4: Om man återskapade en kurdisk stat, skulle det då vara rätt att "bevara den kurdisk"? Undrar vad kurder anser i frågan.
Inlägg #11: Postat: 2006-02-19 22:29:00
Janne B
Såg ett slags skämt för några år sedan.Finland är övertygat om att ingen vill flytta dit så de har få spärrar. I Norge anser man att alla vill flytta dit så de vågar inte gå in i det gränslösa EU. Danmark vill riva bron med tanke på de folkblandning vi har./ Ja ett skämt alltså men med korn av sanning.
Inlägg #12: Postat: 2006-02-19 22:44:00
Jan E
9/ Som jag redan sagt så hissar jag ibland den svenska flaggan, sjunger också nationalsången, men jag ropar aldrig ”bevara Sverige svenskt”. Och du förstår fullkomligt väl skillnaden, så gör dig inte till!
Inlägg #13: Postat: 2006-02-20 10:55:00
Per W
4 vad är argentinskt?, jo en salig blandning av kulturer: Spanien, Italien, Tyskland, indiankultur mm mm. Och invandringen fortsätter.
Precis som Sverige är svenskt som resultat av influenser och invandring under hundratals år. Man kan ju inte "frysa" kulturen vid en viss tidpunkt. Allt är statt i förändring..
Inlägg #14: Postat: 2006-02-20 10:56:00
Per W
jag menade att svar på stålis punkt 4.
Inlägg #15: Postat: 2006-02-20 10:56:00
Per W
Suck.... stålis punkt 9 ska det vara.
Inlägg #16: Postat: 2006-02-20 14:46:00
Friskytten
Svar 13. Enligt Karl-Olov Arnstberg så kan Sverige vara det enda landet i världen där man markerar sin nationalitetstillhörighet genom att om och om igen markera uppfattningen att den egna kulturen varken har särskilda kännetecken eller eget ursprung. Jag tror att han har rätt.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-20 14:48:00
Friskytten
Jag tror att denna, internationellt settl, djupt originella inställning förklarar en hel del när det gäller svenskars oförmåga att resonera om invandring och integration utan att genast tappa greppet och jaga upp sig. Om man envist hävdar sin egen identitetslöshet, hur ska man då kunna förhålla sig till andras identitetsproblem?
Inlägg #18: Postat: 2006-02-20 15:06:00
Janne B
Nu ska jag provocera. Om nästan ett helt folk kastat sin religion på soptippen vad återstår då av den Kultur som vilar på Bibeln och tusen skönlitterära böcker. I frågaprogram i radio TV så ser man att folk kan inte skilja på Paulus och Petrus, kan inte skilja på GT och NT.
Inlägg #19: Postat: 2006-02-20 15:06:00
Janne B
f.Om man i stort sett föraktar kristendomen, kan man då tillgodogöra sig våra 15 främsta författare? I nästan hela världen kan folk tala om vilken religion och kultur de tillhör.I USA presenterar sig folk som baptister och presbyterianer osv. Hur presenterar sig en svensk på Kanarieöaarna? Ni kanske vet? Jag har inte varit där.
Inlägg #20: Postat: 2006-02-20 15:52:00
Jan E
Jag tror att anledningen till att svenskar inte manifesterar sin nationella identitet på samma sätt som många andra folk i Europa - t ex genom ett vidlyftigt nationaldagsfirande - är att vi lyckats hålla oss ifrån krig under flera hundra år. Vi är helt enkelt lite bortskämda. Men vi har ändå tillräcklig nationell stolthet för att landet i princip ska stanna när Anja ger sig av nerför OS-backen. Vi dyrkar också Zlatan trots att han knappast hade funnits om stålis fått bestämma.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...