|
Inlägg #21: Postat: 2006-02-20 15:55:00
|
|
Jan E |
Logikfel i sista meningen. Stryk den!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-02-20 16:56:00
|
|
Friskytten |
Janne. Jag finner inget provocerande i dina två inlägg. Till och med en så järnhård vänsterman som Jan Myrdal har skrivit att det för honom är självklart att betrakta sig själv som "kulturkristen". Ett mycket bra ord. Myrdal skiljer helt enkelt på den troende "den kristne" och den "kulturkristne" som är en produkt av sin egen kultur som under lång tid mycket starkt påverkats av kristen religion och tankeliv.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-02-20 16:59:00
|
|
Friskytten |
De allra flesta i Sverige levander är i denna bemärkels kulturkristna. En mindre grupp är dessutom "kristna", alltså bekänner sig aktivt till den kristna tron. Myrdal påpekar också att vid resor jorden runt så har han ofta fått frågan om vilken religion han "har" eller "tillhör". Han har då sett det som problemfritt och självklart att upplysa om att han är "kristen" utan att vid varje tillfälle fördjupa sig i distinktionern mellan kristen och kulturkristen.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-02-20 17:02:00
|
|
Friskytten |
Tycker personligen att det är skräckinjagande att tänka sig att människor inte kan skilja mellan NT och GT! Håller helt med om att man då har mycket små möjligheter att begripa det svenska kulturarvet, antingen man ser det separat eller som en del av ett europeiskt kulturarv. Jan. Jag delar helt din analys. Hur ska vi komma till rätta med vår bortskämdhet då? Jag vet ej, men funderar...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-02-20 17:21:00
|
|
Janne B |
Tack jag har inga invändningar mot ditt och Myrdals resonemang. Jag har alltid talat om kulturjudar och troende judar. Jag tror inte att jag förolämpar någon med det./ Vad är våra muslimer som bott här 10-20 år och sällan går till moskén? Europiserade muslimer kanske? Medan de som blir allt ivrigare i tron kanske är islamister. De som lägger politik i det hela. // Förstår inte riktigt ditt tal om bortskämdhet? Min och din eller??
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-02-20 18:12:00
|
|
Friskytten |
Haha! Nej, detta om bortskämdheten var ett svar till Jan E. i svar 20! Kulturjude och troende jude är mycket bra distinktion den också förstås. Var stötte du först på den tanken? Europiserad muslim är bra förslag. Möjligen bör man skilja på "fromma europeiska muslimer" och islamister. Men det kan hända att jag är för naiv och välvillig där.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-02-20 18:18:00
|
|
Janne B |
Mja. jag tycker att vi just nu har användning för språkets alla nyanser. Jag bor i ett stort hyreshus
med väldigt mycket folk från Bosnien. En del av dem är romer, som nog också är muslimer, men håller väldigt låg profil. Så har vi då troende muslimer som blev ivägjagade av serberna. Jag förstår att tron är viktig för dem, men de har inget behov att markera detta i klädedräkten, möjligen då de äldsta kvinnorna.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-02-20 18:20:00
|
|
Janne B |
Jag påstår att vi har en trend då kristendomen allt mer präglas av humanism a la biskop Hammar. Samtidigt som de flesta av våra muslimer rätt snabbt europiseras.
Därför reagerar de rätt svalt på Jyllandsposten.De sörjer mest inåt...
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-02-20 20:11:00
|
|
Sunny |
Janne 19 När jag reste mycket o nu när mina flickor varvat jorden några gången så vet jag att vi vid tillfrågan svarar: Ateist om någon undrar över religionen.
Har i dag 4 st ryggsäcksluffare här:
Är de långt borta o folk vill veta hur det är I Sverige så berättar man att landet är kristet fast att bara 5 är det i dag,att vi blivit av med statskyrkan o att vi får allt flera muslimerPå Kanarieöarna är det ingen som frågar: där är lika svenskt som här hemma
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-02-20 21:13:00
|
|
Janne B |
Tack för info .Hur många som är kristna är ju en definitionssak. Sv Kyrkan räknar alla som är döpta och konfirmerade i deras regi som kristna./ Baptister räknade nog bara vuxendöpta./ Så Sv Kyrkan rapporterade så där se milj kristna till Kyrkorna Världsråd under frikyrkliga protester.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-02-20 21:16:00
|
|
Janne B |
Hur många kristna har vi om de tillfrågas med en pistol mot pannan, det lär ha förekommit under stalintiden?. / Ovan ska det stå sex miljoner kristna.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-02-20 23:33:00
|
|
Sunny |
Jag tror inte på någon religion men behåller gärna vårt kulturarv. jag älskar att läsa det gamla tesatamentet o tänka över de gamla myterna o de litterära gestalterna. Jag beundrar Ruts kärlek,Batsebas diplomatiska list.Saras pragmatiska hantering av problemt rätt son måste få ärva ets. Jag tycker att predikaren är underbar o att höga visan är fantastisk. Varför skulle det finnas en motsättning i detta?Jag behöver kunna min bibel för att förstå
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-02-20 23:36:00
|
|
Sunny |
forts vår kulturs litteratur. Den förutsätter att man vet vad som menas med en Judaskyss,en Jobspost, att tjäna 7 år för Rachel etc.Skadar inte att vara lite hemma i koranan oxå även om vi i västerlandet oftas syftar till bibliska talesätt.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-02-21 09:10:00
|
|
Friskytten |
Svar 33. Att vara lite hemma i koranen är inget fel förstås. Personligen känner jag mig dock inte motiverad för vidare studier innan jag tydligt kunnat se att religionsundervisningen i islamska länder omfattar lika mycket orientering i "främmande" religioner som den gör i västerländska länder. Låt mig alltså först få se en intervju med en muslimsk "kristendomolog" så ska jag sedan köpa mig en sammanfattning av koranen.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-02-21 13:15:00
|
|
Janne B |
32-33 Sunny. Du borde undervisa på något bibelinstitut. I alternativ läsning av skrifterna. Du har kanske en ledig eftermidda framöver.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-02-21 13:18:00
|
|
Janne B |
34 Friskytten/ Jag är lite oroad över att mina muslimska kontakter säger att "religionen förbjuder mig". De säger inte att Islam eller Koranen förbjuder dem. Då jag frågar om detta så säger de att "egentligen finns det bara en religion". Alla är födda till muslimer. Det svaret oroar mig starkt.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-02-21 14:30:00
|
|
Friskytten |
Det svaret bör oroa starkt. Jag tror att vi snarast måste förstå att det är detta de flesta muslimer lär sig av sina imamer och att det är så de tror. Islam sysslar med mission inifrån numera. Inifrån Västeuropa. och man är målmedveten. Detta måste upp på bordet.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-02-21 14:59:00
|
|
Peter Liljedahl |
Kariaktyrteckningar skymfar islam?
Men vem fördömmer muslimer som skär halsen av bla hjälparbetare?
Dessa filmer länkas ut till omvärlden, man hör inga "protester" över dessa avskyvärda handlingar!?
Och detta görs i muhammeds namn!?
Koranen tar starkt avstånd från allt våld! Men vi ser dagligen dessa "utsatta" muslimer springa runt med automatvapen!
Islam ser jag som likvärdigt med förtryck och våld!
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-02-21 15:09:00
|
|
Peter Liljedahl |
Jag anser dyrkan av muhammed som avguda dyrkan, han fick sina sk uppenbarelser från ärkeängeln Gabriel, alltså i andra hand!
Och detta ca 600 år efter att Jesus förkunnat samma "uppenbarelser"!
Muhammed var en självutnämnd "profet" av Guds budskap, och skrev sin egen lilla bibelkoranen!
Endå är det ett fåtal muslimer som lever efter koranen, utan förtrycker kvinnan och har våld och terror som verktyg att sprida islam.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-02-21 17:56:00
|
|
Sunny |
Ni är alla mycket tänkvärda här killar!
Nej inget bibelinstitut men kanske berättelser för barnbarnen?
Jag undervisade mina egna ungar BÅDE om kondomer o om vad biblen berättar.
|
| |