Modern fruktan

Den här tråden diskuterar artikeln Modern fruktan.
Inlägg #1: Postat: 2006-02-15 18:31:00
Janne B
Bästa Sofia/ Nog har vi moderna människor rationella skäl till fruktan. Därtill de orationella som kommer ur ett svårstyrt känsloliv. Aldrig någonsin förr har vi nåtts av så många larm i veckan som nu. Det är så svårt för oss att rationellt bedömma om fågelinfluensen är ett hot mot oss eller inte.Influensen är ett oerhört hot mot de folk som lever nära sina fjäderfä och grisar mm är solklart. Men för oss som har "separerat boende"? Ja detta var ju bara ett exempel som många har ont i magen för.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-15 18:35:00
Janne B
Religionen och gammaldags moral gav förr många människor en slags trygghet. Vi litade på att politiker kunde lösa våra problem. Vi trodde att våra företag leddes av väldigt kunniga och ärliga människor. Jag trodde att polis inte misshandlade folk i cellerna eller kastade bort brottsbevis /kulor/. Nog finns orsak till fruktan. Men det finns också en skyldighet att inte ge upp!
Inlägg #3: Postat: 2006-02-15 18:44:00
CMO
Fenomenet kallas att bli vuxen. En av bieffekterna är, på gott och ont, att man inser att man inte är odödlig.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-15 20:32:00
Marcus
SVAR: Människan är inte modern. Hon är en grottman som inte lever i sin naturliga harmoniska miljö. Därför är vi rädda.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-16 02:55:00
CMO
Modern Fruktan, Fadern Ångest och lilla barnet Panik.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-16 11:31:00
Piripiri
Bara lugn, det finns hur många som helst gör-om-mig-koncept som kan fixa till eventuella skavanker. Kaj Pollaks skrifter kan man ju läsa och det finns hur många livsstilskurser som helst man kan gå. Häromdan kom sambon hem med nåt som hette "instruktionsbok till livet", den hade hon fått på jobbet. Varför vara rädd när det finns en hel industri som bara vill hjälpa oss, så att vår livsstil blir både funktionell och kostnadsoptimal.
Inlägg #7: Postat: 2006-02-16 22:06:00
MLJohansson
Lite skrämmande är det att många är så rädda, och hämmade... Mer skrämmande är precis det du nämner, när makteliten utnyttjar folkets rädslor för att skapa ett hårt kontrollerat samhälle, utan frihet, anonymitet eller integritet. Kallocain, 1984, Du sköna nya värld, m.fl. var en gång overkliga skräckscenarion, idag eller imorgon är det vår vardag...
Inlägg #8: Postat: 2006-02-17 23:50:00
GunnarL
Jag tror att allt är Göran Perssons fel. Förbannade Göran Persson! Det kan också var Laila Freivalds fel, men det tror jag inte på allvar, eftersom Göran Persson är en envåldshärskare. Att han är vald i demokratisk ordning är bara ett sätt att lura alla som skriver på Sourze.
Laddar...