|
Inlägg #41: Postat: 2006-02-09 13:39:00
|
|
Janne B |
14 Unto. Ja sovjetmedborgarna fick göra ett enormt blodsoffer på grund av pakten mellan Stalin och Hitler 1939. I ett läge då Stalin och hans gäng väl insåg Hitlers aggessiva planer, ingick man pakt med honom, i stället för med Västmakterna. I stället för att möta Hitler så långt västerut som möjligt så släpptes han genom hela Polen, nästan till Sovjets gräns.Ett av historiens största misstag.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-02-09 13:47:00
|
|
Janne B |
En mycket svår fråga är varför nazism och facism startade och bredde ut sig främst i katolska områden. Alla möjliga slags höger diktaturer även i de flesta stater i Sydamerika fram till 1980 ungefär.
Varför har de nordiska protestantiska länderna, USA ,England och Kanada motstått facistregimer. Men Spanien och Portugal styrdes helt auktoritärt höger i många år. Martin Luther, Calvin med flera lärde ut att man skulle läsa Bibeln själv och uttolka den själv utan andra auktoriteter...
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-02-09 13:48:00
|
|
Janne B |
Detta ser ju ut som bra och enkel förklaring. Givetvis är sanningen mer komplicerad....men nog har jag funderat på detta tema många ggr.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-02-09 14:05:00
|
|
El Guatusi |
Janne B: Parallelerna mellan Finland o Italien pa 30-talet var fler an man tror. Jag namner bara nagra: 1 Bada landerna hade blivit sjalvstandiga nagra fa decennier tidigare; en mkt viktig aspekt i Mussolinis varldsaskadning; 2 bade Fin o Ita forsokte havda sina nationella intressen i kamp med de lokala stormakterna ...
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-02-09 14:08:00
|
|
El Guatusi |
dvs Sverige och CCCP i Finlands fall, Frankrike o UK i Italiens fall; 3 bada landerna hade utpraglat expansionistiska drag med ansprak pa Ostkarelen o Ingermanland i Finlands fall, delar av dalmatiska kusten i Italiens fall; 4 i bada landerna var kommunisterna manga o valdsamma o "antikommunismen" var ett allmant honnorsord.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-02-09 14:10:00
|
|
El Guatusi |
Pa samtliga dessa punkter skilde sig Finland & Italien markbart fran Sverige medan paralleler med tyskland ar latta att se; landet enades ju sa sent som 1871 osv. De katolska/luteranska influenserna vagde nog latt i forhallande till geopolitiken som ju ALLTID ursakta mitt tjat... dikterar en stats existensvillkor mer an allt annat.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-02-09 14:15:00
|
|
Unto S |
Janne B, svar 39. ”Visst fanns Lapporörelsen, delvis som en reaktion mot kommunismen.” Kommunism var förbjuden i Finland. ”Kommunisterna” var reducerade till minimum genom de borgerligas slakt av arbetare, över 40 000 föll offer. Men under Lapporörelsens tid var även många borgerliga ”kommunister”. T.o.m. en f.d. borgerlig president fick känna på det när fascisterna förde honom till den ryska gränsen och anklagade presidenten för att vara kommunist.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-02-09 14:20:00
|
|
Unto S |
Janne B, svar 41. Din variant av den här biten av historien är helt okänd för mig. Men det kanske beror på att jag inte läser så ofta kristna religiösa tidskrifter, särskilt tidningar som är influerade av den amerikanska kristna högern.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2006-02-09 14:33:00
|
|
CMO |
36-38/ Se också Salam Karams artikel i Expressen Länk: expressen.se De som viker undan för extremisterna sviker de moderata muslimerna.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2006-02-09 14:36:00
|
|
CMO |
22/ bloggeri är skönt nog endast en skam för sig själv.
21/ Du har inte fel om Unto, trust me...
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2006-02-09 14:57:00
|
|
Janne B |
47/ Unto. Jag har träffat folk i 40-50 års åldern som aldrig hört talas om det finska inbördeskriget med "röda mot vita".Om de koncentrationsläger nästan dödsläger som upprättades. De 40.000 som du nämner kan inte jag ifrågasätta. Svält och nedbrända byar kan ha tagit lika många till. farsoter härjade.Sannolikt är det språksvårigheter bl a som gör Finland till vår vita fläck.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2006-02-09 15:01:00
|
|
Janne B |
48 Unto/ Bra att du inte läser dessa tidskrifter, vad de nu kan heta, för det gör inte jag heller. Men nog Unto måste du ha funderat på vad som skulle ha hänt om Hitler och Stralin inte delat upp centraleuropa mellan sig 1939.
"Jag tar Polen, du får balterna" osv
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2006-02-09 15:11:00
|
|
Unto S |
Janne B, svar 51. Inga bortförklaringar Janne B. Svenskan är ett officiellt språk i Finland. T.o.m. Finlands självständighetsdeklaration skrevs på svenska och sedan översattes till finskan. Likadant med Finlands nationalsång. Så språksvårigheter är inte någon förklaring. Jag tror att det beror på att finnarna alltid har setts som mindrevärdiga varelser av svenskarna, 800 år svensk ockupation lämnar sina spår. För att jämföra, judarna på 30-talet och muslimerna idag?
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2006-02-09 15:28:00
|
|
Unto S |
Janne B, svar 52. "Jag tar Polen, du får balterna". Den här historien trodde jag också på tills jag hittade i Tyskland en skolatlas som hade framställts innan kriget ens hade börjat. Och i den atlasen gick den tyska östgränsen vid Uralberget.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2006-02-09 15:30:00
|
|
Unto S |
Om nu Sovjet och Tyskland ville dela Europa varför då ge ut en sådan skolatlas? Jag tror att Sovjet ville vinna tid med pakten! Och att tyskarnas överfall på Polen kom överraskande. Att Sovjet sedan gick in i Polen kan beror på det där militära formuleringen ”Anfall är bästa försvar”. Det här är bara funderingar, sanningen lär vi veta om 200 år?
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2006-02-09 15:34:00
|
|
CMO |
54/ Sensationella historiska fakta! Så Molotov-Ribbentrop pakten innebar i själva verket att Stalin medvetet skänkte bort sitt land, förutsatt att han var bekant med Untos skolatlas.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2006-02-09 15:39:00
|
|
CMO |
55/Unto kan vänta i 200 år om han vill. Vi andra vet sanningen redan idag. Både nazisterna och kommunisterna ville ha HELA Europa och var beredda till folkmord av episka proportioner för att förverkliga sina utopier.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2006-02-09 15:45:00
|
|
Unto S |
Äh! CMO, du är ett riktigt pisshuvud! Hur fan kan du ha mage att vränga mina ord som du gör. Men jag kan förstå att i tryckfrihetens namn får man förfalska andras ord hur mycket man vill. CMO , Lars Nilsson och Calle Z är mästare på det. Jag känner äckel !!!!!!!!
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2006-02-09 15:56:00
|
|
CMO |
"Pisshuvud". Man tackar, inte varje dag man får ta emot sådana välformulerade argument.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2006-02-09 17:08:00
|
|
CMO |
Det slår sällan fel. När Untos stolligheter ifrågasätts tar han till toalett-vokabulären.
|
| |