|
Inlägg #1: Postat: 2006-02-06 12:58:00
|
|
Janne B |
Anna D/ jag vet inte i vilken utsträckning som den arabiska muslimska allmänheten känner till områdets historia, de senaste 200 åren. Men givetvis finns det tiotusentals som kan den och ser hur USA och Europa gjort stora inblandningar i området. Väst har tillsatt och avsatt härskare. Väst har dragit en rad gränser i området som delat folkstammar åt med mera.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-06 13:00:00
|
|
Janne B |
För många muslimer handlar de senaste 200 åren om hur väst ockuperar, dödar samt tar områdets naturtillgångar. Så din inledande bild om den uppretade tjuren stämmer nog långt.Det är nog svårt för någon infödd i "Orienten" att se att Väst gjort något gott i området. Även de demokratiska, reformivriga krafterna har svårt att se att de fått något stöd alls.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-07 00:12:00
|
|
Unto S |
Jag kommer ihåg, då i TV:s barndom, att jag läste i tidningen att de muslimska länderna hade svårigheter att acceptera TV:n eftersom den avbildade människor och människor fick man inte avbilda. Till slut hittade dom något i den heliga boken som man kunde använda som besked att TV var laglig. Var det inte även talibanerna som försökte stoppa både radio och TV?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-08 08:23:00
|
|
Beckisbarnet |
Anna Drangel, vad är det du gör! Ifrågasätter du islam och muslimer? Hur kan du göra något sådant- som att ifrågasätta muslimer och islam- är du rasist? :
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-10 14:50:00
|
|
Chris.X |
Bra skrivet Anna! Tyvärr är det många rasistiska grupper som får vatten på kvarn av allt detta tumult. Och det är klart att det är lätt att tro att många människor i mellanöstern bara letar efter en anledning att bli förbannad på västvärlden. Det är svårt att värja sig från sina fördomar i dessa tider. :o/
|
| |