Nidbilderna av Muhammed respektlösa

Den här tråden diskuterar artikeln Nidbilderna av Muhammed respektlösa.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-02-02 00:13:00
Calle Z
Förstår du vad yttrandefrihet innebär? I ett demokratiskt land så får man gå till domstol om man tycker att dess gränser bör prövas? Ingen regering eller folkpöbel skall få diktera villkoren för yttrandefriheten i ett demokratiskt land. Ingen religion eller någon annan grupp skall ha ett särskilt lagskydd. Då är man inne på en farlig väg.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-02 06:17:00
Redliner
danskarna är smarta. de bygger ett samhälle som formligen osar av hat mot muslimer och invandrare. med rasistiska utlänningslagar och allt vad det är. sedan retar de upp de sinnessjuka fundamentalisterna och blir martyrer för yttrandefriheten. helt ärligt skulle jag aldrig våga sätta min fot i det landet.
Inlägg #3: Postat: 2006-02-02 06:39:00
peter_
Tror på värden utanför dem själva?? Det gör faktiskt de flesta.
Denna typ av konflikt ligger hela tiden latent. Religiösa, mer eller mindre fundamentalistiska, personer håller, och kräver att andra ska hålla, lagar och påbud från en antik skriftsamling utan någon som helst trovärdighet före lagar och förordningar beslutade i resp demokratier. Jag vill inte såra någon religiös person, men det är hög tid för oss andra att sluta jamsa med i svamlet.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-02 08:18:00
El Guatusi
Maste erkanna att jag ar kluven som en svalstjart angaende de danska teckningarna. A ena sidan tycker jag att teckningarna var nara gransen till det rent smaklosa, varfor den haftiga reaktionen var vantad o forutsagbar. Men, a andra sidan: hur ofta ar inte karikatyrer av vastliga politiker - Bush, Berlusconi - pa gransen? Har i Italien tecknas ofta vansterpartiets Massima DAlema med Hitlermustach o uniform, Lega Nords Umberto Bossi
Inlägg #5: Postat: 2006-02-02 08:30:00
Anders Klasson
Antingen har vi en Liberal Demokrati
eller inte. En Liberal Demokrati innebär att allt ska vara tillåtet, om
något helt plötsligt blir förbjudet bara
för att det kommit en massa muslimer hit som inte tål vissa friheter så har vi inte längre nån
Liberal demokrati utan då har vi
nånting annat.Så enkelt är det.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-02 09:47:00
perlindgr
"Om Jyllandspostens chefredaktör velat testa yttrandefrihetens gränser kunde han hålla sig till en europeisk kontext och exempelvis raljera över Förintelsen. Eller påstå att egentligen byggde Hitler förbaskat bra vägar. Han hade inte behövt avbilda Muhammed med gristryne.

Vi lever i en värld full av brott och våld. Man kan bli mördad för att man inte visar respekt i en krogkö..."
Inlägg #7: Postat: 2006-02-02 10:06:00
Roger Lord
I Sverige blev det tillåtet att häda Gud först 1949. Men många kommentarer bryter mot denna lag från 1988: "Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Lag 1988:835."
Inlägg #8: Postat: 2006-02-02 11:23:00
Unto S
Olle Svenning: ”Vårt lilla grannland är Västeuropas mest fördomsfulla, bigotta och inskränkta nation. Dagen efter ställde vänliga danska nyhetsprogram upp sina tv-kameror framför mig. Min dator höll på att sprängas av mejl från Danmark. Hälften rasande, så rasande att de lovade vallfärda i glädje till min grav. När jag gräver i den indignerade delen av brevhögen fastnar särskilt ett argument: Sverige är värre: rasistiskt, nazistiskt, tyngt under åsiktskonformism som i osaliga Östtyskland.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-02 11:31:00
Jan E
Struntprat. Muslimer får nog lära sig tåla att man driver även med deras religiösa symboler, tar de illa vid sig är det deras problem. Och självklart ska inte den danske statsministern behöva be om ursäkt för vad en tidning gjort inför en delegation muslimska ambassadörer. De får f-n ta mig lära sig att vad tidningar publicerar i Skandinavien inte är en regeringsfråga!
Inlägg #10: Postat: 2006-02-02 11:40:00
Milan Ovrlinic
En fråga som ingen verkar ställa sig är hur någon egentligen kunnat avbilda profeten Muhammed? Mig veterligen så finns ingen avbildning av honom och det krävs väl en sådan för vidare reproduktion?
Inlägg #11: Postat: 2006-02-02 11:44:00
Jan E
Jag vill hävda att muslimer överlag gör felaktiga prioriteringar. Om jag var muslim så skulle jag i stället för att oja mig över några teckningar samla ihop ett stort demonstrationståg och protestera mot medeltida sedvänjor som denna: Länk: tinyurl.com En kvinna får spöstraff - inne i moskén, sug på den! Det är så vedervärdigt att det svartnar för ögonen!
Inlägg #12: Postat: 2006-02-02 11:52:00
Roger Lord
Flaggbränning och bojkott sker i muslimska länder som protest. Självfallet är de i sin fulla rätt att göra så i sina hemländer. Den stora frågan är varför media överhuvudtaget ger sg på en redan utsatt grupp, muslimer i Danmark? Eller varför någon överhuvudtaget har rätt att kränka andra människors tro och deras rätt att anpassa sina liv efter denna tro?
Inlägg #13: Postat: 2006-02-02 12:07:00
Ramona Danlen
Nidbilder, av vem då? Ingen vet ju hur Muhammed ser ut. Hur kan de då kallas nidbilder. Monty Pyton, Mr Bean med flera gör jätteroliga satirer på religion med mera. Ska de mördas för det? Sluta tramsa om kränkningar och att muslimer är offer. Saudi Arabien är miljardärer, Quatar är miljardärer. Varför stöttar inte de sitt muslimska folk och ger dem demokrati? Nej det är enklare att hetsa förtryckta analfabeter mot västvärlden. Löjligt!
Inlägg #14: Postat: 2006-02-02 12:08:00
Biff
Har någon en länk till bilderna?
Inlägg #15: Postat: 2006-02-02 12:27:00
habiben
Lite detaljer: grov generalisering att påstå att en miljard muslimer inte är sekuliserade. V. Turkiet, Bosnien, Malaysia och x-Sovjetrepbulikerna är ju relativt sekulära. Här har du några hundra miljoner. Jag har följt det här ganska noga men jag har inte sett att det varit några demonstrationer i Iran pga just den här affären, antar att de har varit alltför upptagna med den här kärnvapensdiskussionen... eller har jag missat ngt?
Inlägg #16: Postat: 2006-02-02 13:12:00
Janne B
Så här skrev Göteborgs-Posten i går: Det var smaklöst av Jyllands-Posten att publicera de nu beryktade karikatyrteckningarna föreställande profeten Muhammed. Tidningens ursäkt är på sin plats, men förklaringen att man inte haft för avsikt att såra någons känslor förtjänar ingen tilltro.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-02 13:54:00
Anna Drangel
Har nu sett bilderna. Vissa av dom är är ganska grova karikatyrer, ungefär som man gör när man framställer politiker påminner mig om karikatyrer som gjordes av Palme. Andra är lite roliga, som den med att det är slut på "virgins in heaven". Kan någon svara på varför religiösa övertygelser ska få åka gräddfil när det gäller vårat rättssamhälle? Om nu en religion blir som ett politiskt parti, borde inte också detta kunna bli kritiserat som vilket annat parti som helst?
Inlägg #18: Postat: 2006-02-02 17:20:00
habiben
hela uppståndelsen påminner något om Freiers konstverk som revs ner av den israeliske ambassadören under förintelsekonferensen... var det inte exakt för ett år sen förresten?
Inlägg #19: Postat: 2006-02-02 18:11:00
Franklin
Jag står helt på din sida i det här fallet. Visserligen ger jag inte mycket för den religiösa fanatism som finns i den muslimska världen, och jag anser också att Islam behöver reformeras kraftig. Men detta är ett övertramp och en onödig provokation. Jag undrar vad som skett om tidningarna avbildat judar med krokiga näsor och stora pengapåsar?
Inlägg #20: Postat: 2006-02-02 19:14:00
Hugo O
England och västeuropa har sina fotbollshuliganer. Mellanöstern har islamhuliganer i stället. Unga män som vill jaga i flock och tar vilken förevändning som helst för att hitta en yttre fiende. Skillnaden är att alldeles för många islamhuliganer har maktpositioner och stort anseende i sina respektive hemländer.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...