Inlägg #1: Postat: 2006-01-27 12:59:00
|
Janne B |
I Afrika blir det aldrig någon ordning samt " Allt som sker i Afrika idag är en konsekvens av vad Europa gjorde igår. Den skulden förnekas dock kollektivt."Dessa två meningar torde vara kärnan i din artikel. Men ämnet är så svårt så jag tror inte på många inlägg trots att det borde utlösa hundratals reflexioner.Jag har haft hjärtat i Congo i 55 år.Sedan jag gick i söndagsskola och lade 10-öringar till skolor och sjukstugor...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-27 19:22:00
|
GunnarL |
Sedan mer än 50 år har både vi och andra västländer lämnat generöst bistånd för uppbyggnad av afrikanska länder. Tillståndet på den kontinenten har trots detta knappast förändrats till det bättre. Felet är nog inte det "europeiska arvet" utan snarare en fullständigt ansvarslös och egennyttig ofta välutbildad styrande klass.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-27 19:25:00
|
GunnarL |
f/ som fullständigt ignorerar sin egen befolkning. De enda offentliga institutioner som fungerar - i den mån de finns - är däremot ett "europeiskt arv". På egen hand har man trots allt bistånd inte lyckats åstadkomma särskilt mycket. Tyvärr.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-27 20:38:00
|
MarjaLena |
Biståndet har alltid varit förknippat med vissa förutsättningar, som återköp av biståndsländernas produkter. Världsbanken och Valutafonden har krävt att politiken ska vara marknadsanpassad enligt nyliberal modell och detta har inte fallit ut på sätt man önskat. Biståndspengar har hamnat i fel fickor men också använts till återbetaling av lån. Lånen är det stora hindret för afrikanska staters utveckling.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-29 18:42:00
|
Sunny |
En mycket tankeväckande artikel!!!!
Högsta betyg!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-01-29 22:26:00
|
bloggeri |
Jag utgår från att cigarren som syns på bilden är från Cuba.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-02 13:14:00
|
Mysan |
Man orkar inte engagera sig.Vad bono gör skull e vara kul att veta.Inte bara välgörenhet.
|
|