Hormoner och bristande jämställdhet

Den här tråden diskuterar artikeln Hormoner och bristande jämställdhet.
Inlägg #1: Postat: 2006-01-18 18:01:00
MLJohansson
Alltid klokt att leta nya infallsvinklar, särskilt i debatter som tenderar att krampaktigt klänga fast vid samma gamla slitna argument från alla sidor. Och nog för att PMS och hormoner säkert förstör en och annan dag för många kvinnor och deras omgivning, men att inkonsekvens skulle vara ett kvinnligt drag är väl ändå en myt?
Inlägg #2: Postat: 2006-01-18 19:00:00
stålis
Ringde precis min svärson och hotade honom om han inte gav mig en 5:a. Hoppas det är inte hans 3:a.
Det går ut över Amelia, André och Ture, det vet du!
Inlägg #3: Postat: 2006-01-19 06:11:00
peter_
Ja, att hormoner påverkar oss, vad vi vill och hur vi reagerar vet vi ju även om den sjuka soppan av feministisk ideologi och genusforskning försöker påbjuda och tvinga igenom en annan uppfattning, understödd av regeringen. Att östrogen och testosteron är kraftfulla hormoner, både för psyket och vår fysik är också helt klart. Så länge som sådana faktorer förnekas påverka våra livsval, så kommer vi också ha en snedvriden debatt och en politik som inte är till för vårt bästa.
Inlägg #4: Postat: 2006-01-19 10:17:00
Annika Lundgren
Jag tror inte att kvinnor är mer inkonsekventa än män. Jag tror inte heller att kvinnor är så mycket mer förtryckta än män. Jag tror mer att det handlar om ett omättligt behov av makt hos några människor. Det verkar ha blivit en vardagsregel att försöka uppleva en stunds makt genom att trycka ner andra i skorna. Jag undrar mest var i helvete allt ska sluta, eftersom maktmissbrukar föder maktbehov.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-19 10:35:00
Per W
Vilken gallimatias! Som om män vore opåverkade av hormoner. har du kommit i övergångsåldern, stålis?
Inlägg #6: Postat: 2006-01-19 11:24:00
Jan E
”Kvinnor ibland uppträder inkonsekvent” Suck. Någon som undrat över varför vi människor inte uppträder som vore vi programmerade? Svaret är naturligtvis att MÄNNISKAN är både en förnufts- och känslostyrd varelse som av denna anledning stundtals agerar inkonsekvent.
Inlägg #7: Postat: 2006-01-19 12:08:00
Thomas L. Aabo
Så är franskmänn ganska feminina av sig också.
Inlägg #8: Postat: 2006-01-19 15:54:00
stålis
Varför inte kvotera in kvinnliga nobelpristagare? :-
Länk: tinyurl.com
Inlägg #9: Postat: 2006-01-19 22:20:00
stålis
La donna è mobile är italienska för att kvinnan är ombytlig - kom jag att tänka på. Hur kan ett sånt uttryck uppstå plus en opera skrivas på det temat om det inte är en iakttagelse med gamla anor. Säkert har Shakespeare något att säga i ämnet också.
Inlägg #10: Postat: 2006-01-19 23:05:00
Sunny
O hur kan det komma sig att så få män är genomtänkta o konsekventa i sina liv? *fnissar*Att de har så lätt för att säga en sak men göra en anna?Att de ibland tappar huvudet totalt o sabbar hela sina liv för en blåst bimbo? Kan det vara testeronhalten måntro?
Inlägg #11: Postat: 2006-01-20 09:53:00
Anna Drangel
Nej, tyvärr är det inte så enkelt. Det vore som att säga att män tänker med k-n.
Inlägg #12: Postat: 2006-01-23 19:10:00
Björn_T
Lite långsökt kanske att så många kvinnor skulle drabbas av PMS just på valdagen. Men å andra sidan, du kanske inte var helt seriös här?
Inlägg #13: Postat: 2006-01-27 14:08:00
wertix
"Kan kvinnors kraftigare hormonella variationer under menscykeln förklara att de är underrepresenterade i fråga om nobelpris, akademiska examina och toppjobb inom näringslivet?
Kan det även förklara att kvinnor i högre utsträckning röstar vänster än män?"

Logik, någon????????
Laddar...