Vägens fortsättning

Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #81: Postat: 2006-01-12 20:07:00
GunnarL
52/ Jan E, Din och min definition av dumhet överensstämmer uppenbarligen inte! Om en person säljer sin bil, ändrar sin lívsföring och förvånat konstaterar att "det har inte nämnvärt bromsat klimatförändringarna", så tycker jag att den personen verkar vara ganska dum. Vad hade han förväntat sig? Detta är en "miljönisse".
Inlägg #82: Postat: 2006-01-12 20:09:00
GunnarL
f/ Om en aktiv miljrörelse lyckas få till stånd att man avvecklar en tekniskt, ekonomiskt och miljömässigt väl fungerande kärnkraft och dessutom ersätter den med alternativ som bygger på fossila bränslen kol o olja, så tycker jag att man kan tala om en "miljömaffia" som bidrar till en ökning av växthuseffekten.
Inlägg #83: Postat: 2006-01-12 20:12:00
GunnarL
f/ När det gäller intresst för "den biologiska mångfalden" hänvisar jag till mitt eget svar nr 39 och inte minst till svar nr 70 av ElG. Man måste vara både mätt och välutbildad för att bry sig om den biologiska mångfalden.
Inlägg #84: Postat: 2006-01-12 20:14:00
GunnarL
f/ Därmed ger jag CMO rätt i det mesta i den här debattråden, dock inte i hans tro att marknaden själv löser alla problem. "Intellektuell briljans" var väl att ta i, men ibland är man ju på gott humör. Intelligent var det i alla fall och inte dumt!
Inlägg #85: Postat: 2006-01-12 20:17:00
GunnarL
Dig, Jan Wiberg, betraktar jag som en utvecklingsfientlig miljönisse! Du talar om "kärleken till naturen". Vem skall känna kärlek till naturen om ingen längre kan bo i närheten av den? Jag bor på landet nära naturen och är synnerligen beroende av att ha en bil - häst och vagn funkar inte längre och kollektivtrafik finns inte. Vad du vill är ju att avfolka svensk landsbygd!
Inlägg #86: Postat: 2006-01-12 20:18:00
GunnarL
Bilen har gett människan en frihet och en rörlighet som tidigare generationer inte ens kunnat drömma om! Vad som behövs är inte att "klämma åt bilisterna" utan att utveckla den teknik som driver bilarna på ett sätt som gör att vi slipper de negativa effekterna.
Inlägg #87: Postat: 2006-01-12 20:21:00
GunnarL
Och detta är redan på väg i form av hybridbilar och bilar som kan drivas på vätgas. Att som Du vilja vrida klockan 60 år bakåt är föga realistiskt. Snarare tyder det på ett stort mått av naivitet.
Inlägg #88: Postat: 2006-01-12 21:00:00
GunnarL
80/ Sunny, jag skrattar också, ser mig själv om ett antal år. I Jan Wibergs värld hade detta skratt inte kommit till stånd. Mannen hade inte hunnit bli vare sig fet eller flintskallig och definitivt inte haft någon fjärrkontroll. Förmodligen hade han hittats ihjälfrusen på ett utedass - dock smal och långhårig.
Inlägg #89: Postat: 2006-01-12 22:11:00
Janne B
Så länge som vi hade billig värme och billiga bilar etc. så befrämjades ju utflyttniingen till landet på alla möjliga sätt. Tomma bondgårdar köptes upp av stadsbor som plötsligt kunde skatta som bönder, trots att 90 av inkomsten kom från stadsjobbet. Nu sitter ändå många i dyrt boende på landet med allt dyrare resekostnader. Men det finns nästan ingen återvändo till staden.
Inlägg #90: Postat: 2006-01-12 22:12:00
Janne B
Den synnerligen naturvänliga och billiga bilen lär dröja 50 år till. Vi kommer aldrig mer att få låga uppvärmningskostnader. Om vi nu inte kan konsten att hämta ved i egna skogen, såga upp den, hela dygnet passa en en vedpanna osv.
Inlägg #91: Postat: 2006-01-12 22:14:00
Janne B
Alternativa bränslen som pellets etc finns ju. Men var så säker på att får staten minsta chans att beskatta så gör den det. Veden från egen skog är svårast att beskatta.
Inlägg #92: Postat: 2006-01-12 22:44:00
CMO
84/GunnarL Det förväntas inte att du ska ge mig rätt i något jag aldrig påstått. Jag skrev "de flesta resursallokeringsproblemen", inte "alla problem". Jan E är bara sur för att han aldrig blivit kallad "briljant".
Inlägg #93: Postat: 2006-01-12 22:52:00
CMO
90/Bygg om bilen till gengasdrift: Länk: gengas.nu
Inlägg #94: Postat: 2006-01-12 23:32:00
Jan E
GunnarL: OK, jag kan sträcka mig så långt som att gå med på att kalla de antikärnkraftsfundamentalister som stänger av våra väl fungerande kärnkraftverk för miljömaffia, men jag har en stark känsla av att CMO i beggreppen miljönissar och miljömaffia sorterar in betydligt fler. Det räcker nog med att man tror att det finns en växthuseffekt och att den innebär ett hot för att få såna stämplar i pannan.
Inlägg #95: Postat: 2006-01-12 23:32:00
Jan E
forts. Och nej, det är fundamentalt fel att kalla biologisk mångfald för ett lyxproblem. Det vittnar om okunnighet. För det första har den stöd i en internationell konvention. För det andra har biologisk mångfald både ett ekologiskt och ett humanistiskt egenvärde. Ekologiskt eftersom vi inte vet med säkerhet vilken roll olika arter har i ekosystemet och därför inte kan ta oss rätten att stå med armarna i kors och bara se på när arter försvinner pga av vår kortsynthet.
Inlägg #96: Postat: 2006-01-12 23:33:00
Jan E
forts. Humanistiskt helt enkelt för att naturen med sin komplexitet och artrikedom finns där att njuta och imponeras av – inte bara att utnyttja för både våra nödvändiga och onödiga behov. Låter förstås högtravande men jag står för det. Och vi i den rika världen har definitivt råd att ta betydelsen av biologisk mångfald på största allvar både för oss själva och globalt. Vi kanske inte klarar allt trots stora insatser, men det måste ändå vara ett eftersträvansvärt mål.
Inlägg #97: Postat: 2006-01-13 02:17:00
CMO
94/ "Det räcker nog med att man tror att det finns en växthuseffekt och att den innebär ett hot" I så fall är jag också en miljönisse! Där ser man hur "briljant" Jan E är...
Inlägg #98: Postat: 2006-01-13 02:23:00
CMO
Skillnaden mellan mig och "miljönissar" är att jag anser att vissa negativa miljökonsekvenser kan vara ett acceptabelt pris att betala, och att jag tycker att människor är ännu viktigare än pilgrimsfalkar.
Inlägg #99: Postat: 2006-01-13 02:26:00
CMO
Dessutom är det många "miljönissar" som är vattenmeloner dvs gröna på utsidan och röda på insidan. De är helt enkelt anti-företag, och anti-tillväxt snarare än för sälar och pippifåglar. De använder miljöargument som förevändning.
Inlägg #100: Postat: 2006-01-13 16:46:00
Jan Wiberg
Jag har ingen politisk agenda och om mina inlägg förefaller dystopiska beror det på att forskarna föutspår en dyster framtid. Jag lyfter ut ett miljöproblem av många för att jag upplever det som ett större hot och för att tystnaden omkring är förvånansvärt stor. Kanske för att vi alla är medskyldiga.
Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...