|
Inlägg #121: Postat: 2006-01-13 22:17:00
|
|
Sunny |
Pengar ger inte alltid bara ibland bättre hälsa men man kan vara sjuk under värdigare förhållanden.
Det går lika bra att vara lycklig i ett par jeans från Myrorna som ett par rådyra från fina butiken.Hela min familj har alltid handlar alla kläder secondhand.Möblerat med containerfynd. Rest för pengarna i stället.Hur ser paradiset ut för mig?
|
| |
|
Inlägg #122: Postat: 2006-01-13 22:20:00
|
|
Sunny |
En trädgård med praktfulla n blommor. ett stort bibliotek med alla kalssikerna o så fullt av hundar!
Alltså ungefär som hemma!
|
| |
|
Inlägg #123: Postat: 2006-01-13 22:23:00
|
|
Sunny |
119 Nej Jan: vi kan inte fortsätta så här o det kommer vi eller våra efterlevande att bli varse.
Eftersom vi inte vill se eller handla i tid så blir det säkert en mycket obehaglig tid. Jag kan tänka mig scenarier som ter sig groteska i dag. Man kommer att kunna bli dödad för färskt vatten t.ex.
|
| |
|
Inlägg #124: Postat: 2006-01-13 22:24:00
|
|
Jan Wiberg |
Jag har ingen förståelse för dina åsikter och du har antagligen ingen för mina. Jag tänkte avsluta mitt deltagande i den här debatten. Jag har fått framföra mina uppfattningar. Gång på gång på gång. Framtiden kommer kanske att visa vilken åsikt som var den riktigare.
|
| |
|
Inlägg #125: Postat: 2006-01-13 22:36:00
|
|
CMO |
124/ Det du har gjort är att du har framfört div uppfattningar baserade på felaktiga antaganden. När jag visar varför dina antaganden är fel låtsas du inte om det. Du har rätt i att det är svårt för mig att ha "förståelse" för sådant.
|
| |
|
Inlägg #126: Postat: 2006-01-13 22:38:00
|
|
GunnarL |
123/ Du är en klok människa Sunny! Din bild av paradiset köper jag rätt av med undantag för hundarna. Men jag är nog aningen mer optimistisk än Du om framtiden.
|
| |
|
Inlägg #127: Postat: 2006-01-13 22:41:00
|
|
CMO |
116-118/ Fast nu visade ju sig att domedagsprofeten Borgström hade fel i väldigt mycket. Jag rekommenderar gapminder! Länk: gapminder.org
|
| |
|
Inlägg #128: Postat: 2006-01-13 23:09:00
|
|
CMO |
Nu ska jag säga något "briljant": Människans sanna natur är att vara "missnöjd" med status quo. Hon vill hela tiden gå vidare, denna disposition hos människan är drivkraften som gett oss dagens absurt höga livskvalitet. Men detta gör också att vi inte sitter och är lyckliga över det vi redan uppnått.
|
| |
|
Inlägg #129: Postat: 2006-01-13 23:14:00
|
|
CMO |
f/ I själva verket är det som jag påpekat ovan strävan efter lyckan the pursuit of happiness som är det viktigaste. Optimismen och tron på att problem går att lösa gör oss naturligtvis lyckligare än att utgå från att allt kommer att gå åt h-e.
|
| |
|
Inlägg #130: Postat: 2006-01-13 23:19:00
|
|
CMO |
Som de felslagna utsagorna från gårdagens domedagsprofeter visar är det svårt att sia, speciellt om framtiden. "Planekonomiska" diktat om att vi ska göra si eller så ger därför oftast oväntade och oönskade effekter. Styrkan som finns i att släppa loss människors kreativitet och förmaga att fatta beslut om sitt eget liv undervärderas ständigt.
|
| |
|
Inlägg #131: Postat: 2006-01-13 23:24:00
|
|
CMO |
f/ Det största hotet mot vår miljö och fortlevnad kan mycket väl vara en asteroid på väg mot jorden och vår chans att stoppa den kan vara helt avhängigt den ekonomiska och teknologiska utvecklingen i det resurslukande väst.
|
| |
|
Inlägg #132: Postat: 2006-01-13 23:31:00
|
|
GunnarL |
128/ Knappast "briljant" men hyfsat: Jag tror också på människans eviga förmåga att lösa problem, så att vi gemensamt går framåt. I problemlösningsförmågan finns också element av politisk styrning, lagstiftning och konventioner, så att kreativiteten inte leder oss fel. Skål och godnatt CMO! Och låt oss se framtiden an med optimism och positivt tänkande!
|
| |
|
Inlägg #133: Postat: 2006-01-13 23:41:00
|
|
CMO |
f/ Att kasta grus i det ekonomiska maskineriet kan mycket väl leda till en "katastrof" som är flera gånger värre än den det är ägnat att förhindra. Som jag sagt ovan det följer inte av att vi kan förhindra växthuseffekten att det är klokt att göra det. Det behövs en ordentlig analys av kostnaderna och vinsterna för båda alternativen.
|
| |
|
Inlägg #134: Postat: 2006-01-13 23:48:00
|
|
CMO |
Visst, så länge vi inte har en övertro på styrning och lagstiftning och det brukas med försiktighet. Framför allt ska det inte baseras på alarmistisk retorik av den modell som återfinns i den här artikeln.
|
| |