|
Inlägg #41: Postat: 2006-01-10 21:03:00
|
|
GunnarL |
f/ Därmed inte sagt att man skall nonchalera växthuseffekten. Men de förändringar som behövs måste komma från regeringar, storindustrier, osv. Om hela Sveriges befolkning ställer av sina bilar betyder det inte mer än om jag pissar i Östersjön. Dessutom tar det kanske 50 år innan dagens insatser får några som helst effekter.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-01-10 21:11:00
|
|
GunnarL |
f/ Men låt oss acceptera att det finns kvarstående och mycket allvarliga hot mot vår miljö. Låt oss använda oss av den tekniska kunskap som finns för att undanröja dessa hot. Låt oss på det sättet skapa nya företag och fortsatt välstånd. Låt oss inte dra oss tillbaka in i ett tillstånd som rådde för 60 år sedan - då för övrig medellivslängden var 15-20 år kortare än nu. Så hälsosamt var det!
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-01-10 21:13:00
|
|
GunnarL |
f/ Och ett tack till CMO för en i stort sett mycket väl genomförd debattråd!
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-01-10 22:06:00
|
|
CMO |
43/ Äsch det var väl inget ....
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-01-10 22:14:00
|
|
GunnarL |
44/ Åjo, var inte så blygsam. Din verbala förmåga har förenats med en intellektuell briljans på ett förträffligt sätt!
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-01-10 22:29:00
|
|
CMO |
Bäste Bror! Även dina kommentarer visar på osedvanligt hög intelligens och gott omdöme!
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-01-10 22:47:00
|
|
Janne B |
Ni är så trevliga mot varandra så jag har nästan lust att stanna uppe hela natten....
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-01-11 11:30:00
|
|
Jan Wiberg |
Jag har hoppat av, avstått från onödig konsumtion och gjort mig av med bilen. Och jag mår bättre. Men det har inte nämnvärt bromsat klimatförändringarna.
Om förfädernas misär vet du antagligen inget om, COM, Det fanns dom som levde i misär då och de finns de som lever i misär idag. Men återigen; jag är inte för att vi skall leva i misär. Och jag kan se att det innebär misär att cykla. gå eller åka kollektivt
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2006-01-11 11:42:00
|
|
Jan Wiberg |
Inte heller tror jag att de vilade moln av smog över städerna för hundra år sedan, smog var då ett okänt begrepp och enligt min uppslagsbok bildas den till största delen av bilavgaser. Och här i Göteborg var luften frisk i min barndom, det kom inga varningar för att vistas i centrala stan när rådde inversion. Men återigen; milörörelserna har gjort ett bra jobb. I andra städer använder människor andningsskydd när bilisterna njuter av den frihet bilen ger.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2006-01-11 11:51:00
|
|
Jan Wiberg |
Jag talar inte bara för mig själv när jag menar att människor för hade en annan känsla för naturen. Kolla vilka motiv våra konstnärer har och jämför det med Hill, Josefsson, Osslund. Kolla naturkänslan hos våra poeter och jämför den med Karlfeldt, Dan Andersson och Evert Taube. Människor som lever i naturen får en annan känsla för den än folk som tittar på den genom en bilruta
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2006-01-11 12:06:00
|
|
Jan Wiberg |
Men debatten gäller växthuseffekten och de förändringar av klimatet den medför. Numera råder det enighet om att jordens förhöjda temperatur är orsakad av växthusgaser. Detta har medfört ökenspridning, extrema torrperioder, extrema värmeböljor. likt de som drabbat Frankrike, Spanien och Italien med ett flertal dödsfall. Orkanerna Gudrun och Katarina anses var en följd av växthuseffekten, liksom översvämningarna i Värmland, Norrland, i Tyskland, i Pakistan då tiotusentals människor dog.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2006-01-11 12:28:00
|
|
Jan E |
GunnarL: Jaså, du tycker att folk som använder uttryck som”miljönissar”, miljömaffia” och ”lyxproblem som biologisk mångfald” uppvisar en intellektuell briljans. Intressant. Själv kallar jag sånt för dumhet. Briljanta är nog snarare de som har förmåga att tro på teknisk utveckling och tillväxt,
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2006-01-11 12:29:00
|
|
Jan E |
forts. men SAMTIDIGT är medvetna om baksidan av myntet, dvs de miljöproblem som är förknippade med tillväxten och som kan erkänna att ekonomiska styrmedel från samhällets sida ofta är nödvändiga för att leda utvecklingen i rätt riktning. Miljöproblem klarar inte marknadsekonomin av utan styrmedel.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2006-01-11 12:29:00
|
|
Jan E |
Till Jan W vill jag säga att jag delar mycket av din oro, men du går för långt. Att vi har en växthuseffekt pga av mänsklig aktivitet är nog ovedersägligt, men man kan absolut inte slå fast att det senaste årets oväder är framkallade av människor. Det finns trots allt också naturliga orsaker.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2006-01-11 12:35:00
|
|
Jan Wiberg |
För ett tag menade forskarna att temperaturen skulle stiga två till tre grader på 100 år. Nu menar man att det rör sig om fem till sju. Världshaven kommer att bli varmare och polarisarna smälta, Golvströmmen och andra havströmmar kan vända och villkoren för allt liv förändras.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2006-01-11 12:54:00
|
|
Jan Wiberg |
När de verkningar vi redan sett och de framtida hoten är så stora förefaller det mig vansinnigt att fortsätta att utveckla och globalisera vårt välstånd. De förändringar av fundamentala biologiska system som vårt välstånd har medfört kanske inte går att reparera.
Att för sin egen bekvämlighet negligera dessa hot ser jag som oanständigt
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2006-01-11 14:31:00
|
|
Sunny |
Jan W: Tack för dina kloka inlägg!
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2006-01-11 14:36:00
|
|
Sunny |
Ni killar här på tråden inser säkert att ifall varje människja finge samma standard som de rikaste av oss så är jorden historia?
Det är vi som behöver förändra oss mest: Inte de fattigaste.
Medecinska framsteg är underbara men medför att flera barn överlever. Sträng barnbegränsning är alltså steg 1. Sedan bor vi för stort i väst. Vi bör nog oxå tänka tanken att använda utetoa sommartid?
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2006-01-11 14:38:00
|
|
Sunny |
Avföring ska grävas ned på åkrarna o inte spolas ut i vattnet! T.ex. Det finns några tusen tungt vägande skäl till att ändra även andra saker så jag avstår.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2006-01-11 15:13:00
|
|
Janne B |
Om Europa och USA hade nöjt sig med ungefär 1960 års levnadsstandard lite jämnare fördelad, så hade resurserna räckt till oss alla. Vi skulle fortsatt att utveckla ett sunt jordbruk, givetvis bekäma miljöförstöring, primärvård åt alla. Om Indien och Kina lyckas i sina föresatser att lyfta hela befolkningen, så är det rätt kört för oss alla.
|
| |