|
Inlägg #21: Postat: 2006-01-09 11:03:00
|
|
Jan Wiberg |
Om någon skulle vilja förverkliga en tillvaro i ödemarken är svårt redan nu när skogarna kalhuggs, öknarna växer, och växthuseffekten gjort oväder, orkaner, översvämningar mer frekventa och värre. Och än värre kommer det att bli om inget görs
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-01-09 11:13:00
|
|
Jan Wiberg |
Tanken att det moderna samhället skulle vara en förutsättning för att vi skulle bry oss om biologisk mångfald, förefaller urbota dum. Det är ju det moderna samhället som utdikningar, kalhyggen, urbanisering och annat förintat andra djurarter.
Det är som att säga att tack vare alkoholen kan vi ha lyxbekymret baksmälla
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-01-09 18:25:00
|
|
CMO |
18/ Ok byt ut "falskt" mot meningslöst. Visst kan man lätt inse att tilfredställelsen eller lyckan om du så vill inte automatiskt ökar med det materiella välståndet, men vad ska man dra för slutsatser av det? En svältande människa som hittar en torr brödkant blir säkert överlycklig medan den som har säker tillgång på föda inte jublar över sitt välfyllda kylskåp.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-01-09 18:28:00
|
|
CMO |
Slutsatsen blir att vi får fler lyckoupplevelser om vi inte vet var nästa mål mat kommer ifrån. Vad har vi för nytta av en sådan definition av lyckan? Rent psykologiskt är den kanske riktig men som mått på hur "bra" ett samhälle är den minst sagt tveksam.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-01-09 18:37:00
|
|
CMO |
21/ Med tanke på att ni nog trots allt inte är så många som vill bo i ödemarken tror jag nog att den räcker till.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-01-09 18:46:00
|
|
CMO |
22/Här hänvisar jag helt enkelt till Maslow Länk: en.wikipedia.org och till det enkla faktum att miljörörelsen "uppstått" och blivit populär i det moderna samhället. De senaste 100 åren har miljön dessutom till största delen förbättrats i I-världen.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-01-09 18:52:00
|
|
CMO |
20/Ok du talar om individuellt ansvar och så långt är jag med. Så länge det sker på frivillig grund har jag inga större invändningar om du vill ta cykeln istället för bilen. Däremot tycker jag att din vision är orealistiskt pessimistisk.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-01-10 10:30:00
|
|
Jan Wiberg |
Du tillskriver uppfattningar jag inte har och inte heller har framfört. Och sen argumenterar du mot dom. Jag anser inte att vi skall leva i misär och inte heller i ödemarken. Min tes är att vi har en absurt hög levnadsstandard som varken vi eller naturen mår bra av. Människor i vår kultur lider av övervikt, medicinberoende, missbruk och annat. Och så denna växthuseffekt, detta växande ozonhål och andra verkningar som vår bekväma och överkonsumerande livsstil
förorsakar.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-01-10 10:37:00
|
|
Jan Wiberg |
Denna spiral av ständigt ögat standasr har inte gjort att vi mår bättre och när nu klimatet förändras skrämmer det mig. Jag är medveten om starka kommersiella krafter vill öka konsumtionen men jag tycker att vi alla har ett ansvar för den miljöförstörelse vi bidrar till.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-01-10 10:58:00
|
|
Jan Wiberg |
Att miljön är bättre nu än för 100 år sedan, tror jag inte på. Den har bara blivit sämre under de 70 år jag levat. Men miljörörelsernas arbete har haft verkan för att höja kommuners och industriers miljömedvetande. I synnerhet här i Sverige. Men jag anser att varje individ bör beakta vilka miljökonsekvenser hans handlande medför. Tänka efter om han måste ta bilen. Eller om han måste ha bil över huvud taget. Det borde bli till en folkrörelse att eliminera onödig konsumtio
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-01-10 11:12:00
|
|
El Guatusi |
CMO: "Miljönissarna bortser alltid från det miserabla liv mämmiskor levde i förindustriell tid med en förväntad livslängd på 30-40 år plågad av svält och sjukdomar som idag är bagateller" Sant! Detta visar oxo hur hycklande kritiken mot Kina och den "kinesiska moidellen" i manga fall ar!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-01-10 11:23:00
|
|
Jan Wiberg |
Naturfolk såg gudar i naturen, Många ansåg den besjälad. Poeter och konstnärer har försökt återge naturens stämningar och människor har hänförts av dess skönhet.
Men nu ser man naturen som en resurs som skall utnyttjas, mycket för att fylla konstlade behov och andlig tomhet.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-01-10 14:39:00
|
|
CMO |
28/Du missförstår mig. Poängen med att flytta ut i "ödemarken" var att den som inte känner att han blir lycklig i prylsamhället faktiskt kan hoppa av. Du behöver inte bo mitt i sibisriska tundran eller i amazonas regnskogar det går att göra på närmare håll. Varför inte bara föregå med gott exempel och låta oss "prylgalningar" vara. "Stop preaching and start practicing"
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-01-10 14:45:00
|
|
CMO |
28f/Det är dagens konsumtionssamhälle som tagit oss ur den misär våra förfäder levt i. Det är därför jag är negativt inställd till dem som onyanserat dömmer ut det. Att använda "upplevd lycka" som ett mått på vad som uppnåtts ger en mycket ofullständig bild.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-01-10 14:53:00
|
|
CMO |
30/ För 100 år sedan hade man smogmörka städer i Europa, det har vi inte längre. Luften i I-ländernas städer är idag tack vare katalysatorer bättre än för 30-40 år sedan och med hjälp av "konsumtionsamhället" kan även fd kommunistländerna få råd att förbättra miljön.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-01-10 15:01:00
|
|
CMO |
32/ Tala för dig själv. De flesta klarar nog av att se naturen både som en resurs och som något att hänföras av.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-01-10 20:52:00
|
|
GunnarL |
Jan Wiberg, Du är alltför pessimistisk! Medvetandet om miljöaspekter på vårt handlande har aldrig varit större än nu! Ingen längtar väl tillbaka till utedassens och livsmedelsransoneringens tid. På det glada femtiotalet när vårt land utvecklades i rasande takt släppte man helt hämningslöst ut skiten både i luft och vatten. I dag görs ingen investering utan att man ser på miljökonsekvenser.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-01-10 20:54:00
|
|
GunnarL |
f/ Och detta miljömedvetande är internationellt - möjligen med undantag för USA:s nuvarande regeringsadministration. Beträffande bilismen är det väl inte bilen som sådan som är problemet, utan snarare att man i stort tillämpar en föråldrad teknik för framdrivandet - något som förmodligen kommer att förändras snabbt och radikalt inom ett årtionde.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-01-10 20:57:00
|
|
GunnarL |
f/ Min tro är att man måste ha kylskåpet fullt och de mest elementära bekvämlighetsbehoven med nutidens mått mätt tillfredsställda, innan man kan börja bekymra sig om sällsynta fåglar och skalbaggar.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-01-10 20:59:00
|
|
GunnarL |
f/ Klimatförändringarna bekymrar förstås, men det är inte första gången i världshistorien som jordens klimat förändras. Människan har alltid haft en fantastisk förmåga att anpassa sig till de mest skiftande förhållanden och lösa de mest olösliga problem.
|
| |