|
Inlägg #41: Postat: 2005-12-20 22:01:00
|
|
Frigg |
Janne B: Någon artikel lär det inte bli.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-12-20 22:11:00
|
|
Anna Drangel |
Frigg: Tack för dina inlägg i debatten. Är fortfarande fascinerad av hur man kan leva med flera personer utan svartsjuka o att inte såra varandra mm. Men jag är väl inte besjälad med den ovillkorade kärleken helt enkelt - jag blir alldeles för kär i den jag lever med för att "dela" honom med ngn...
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-12-20 22:39:00
|
|
Dorian_ertymexx |
Anna, fascinerad får du gärna vara. Och frågor svarar vi nog alla gärna på; det sista vi är är hemliga.
Det är nog därför jag/vi blev så upprörda, eftersom artikeln innehöll så mycket av fördomar och generaliseringar som vi dagligen slåss emot.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-12-21 00:57:00
|
|
Sunny |
Anna: Jag älskar mina båda män så högt att jag nästan på allvar frukar att den dag en av dem dör så slutar solen att fortsätta sin bana! Jag skulle dö i deras ställe tusen gånger om!! Liksom jag älskar båda mina barn,alla mina barnbarn etc.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-12-21 01:02:00
|
|
Sunny |
Men vi möter svårigheter ni andra inte ens kan tänka er överallt.
Du skulle se minen på Fonuskillen när vi kom dit för att göra ett ömsesidigt testamenet20 år seda
Enkel rutin sade han. Men vi är 3 sade jag! tablå! Fäldradagr i skolan o Lucia fester på dagis: 2 pappor kommer. Eftersom så många pappor inte kommer alls så märks ju mina gubbar. När min son skildes blev hans lilla dotter otöstlig.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-12-21 01:06:00
|
|
Sunny |
Hon satt här o grät o sade som så: När jag är hos pappa så saknar jag mamma o när jag är hos mamma så saknar jag pappa. Varför kan de inte göra som ni farmor o flytta ihop allihopa? Nu finns sambos av båda könen,singelboende,ensamma föräldrar,växelboende barn, mambos o särbos: vilket svek att då propagera för att en enda samlevnadsform ska framhållas som bäst?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-12-21 11:24:00
|
|
Frigg |
Anna: När jag blir kär vill jag inte äga - jag vill lycka. Jag vill att den jag är kär i mår bra - oavsett om det är jag, någon annan eller något annat som skapar den känslan.
Det innebär inte att jag aldrig sårar eller att jag aldrig blir sårad. Därvid skiljer sig inte mina relationer från någon annans. Men oavsett om jag är mono- eller polygam så blir jag sårad i möten med andra människor. Sådana är vi nu, missförstånd uppstår och ibland gör det ont.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-12-21 12:42:00
|
|
Anna Drangel |
Avundas dig den synen på kärleken. För mig är en avslutad kärleksrelation med ngn jag älskar fruktansvärd och jag kan bara inte lyckönska den andre. Kanske efter några år när känslorna har svalnat, men inte just då - no way!
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-12-21 12:52:00
|
|
Frigg |
Anna: Det är förmodligen orsaken till att jag föredrar att inte avsluta mina kärleksrelationer utan bygger dem pararellt - samtidigt men vid sidan av varandra.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-12-21 13:06:00
|
|
Janne B |
Frigg/ Då är ju frågan.Anser du att de flesta av oss är sinnade så att vi skulle klara dubbla relationer? Eller är det en speciell begåvning du har? Kan du rekommendera detta till andra eller finns det vissa som du skulle vilja varna för det?/ Jag var gift i 19 år och har nu varit mest solo i 20 år. Jag har alltså hunnit pröva mig själv på många punkter..
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-12-21 13:15:00
|
|
Frigg |
Janne B, jag anser att alla måste hitta sin egen väg och att alla måste gå den i sin egen takt. För mig fungerar polygami - och hitintills överlägset alla andra former jag försökt mig på. För mig är detta en läggning - inte en begåvning. Jag känner mycket och för många. forts
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2005-12-21 13:15:00
|
|
Frigg |
forts Om någon vänder sig till mig för att be om råd - eftersom de känner mycket för många - skulle jag be dem fundera på polyalternativet. Jag skulle också varna för svartsjuka - det och polygami går inte ihop. Men jag skulle aldrig påstå att detta är en väg för alla. Sådana vägar tror jag inte på.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2005-12-21 13:22:00
|
|
Dorian_ertymexx |
Janne, det finns så pass många polygama idag, mer eller mindre öppet, att det knappast är något speciellt över det längre. För en del fungerar det, för andra inte. Som med allt här i livet, inklusive monogami. :
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2005-12-21 18:31:00
|
|
Sunny |
Anna 48: Jag har aldrig avslutat en relation med en man jag älskat riktigt högt utom med döden.
Jag ser det inte det så att jag tar ifrån den förste o ger till den andre utan mera som när jag får ännu ett barn: Jag älskar de jag redan fött lika mycket för det!
Kärleken är ingen krympande kaka vars bitar ska bevakas utan ett ymmigt kärl att ösa ur!
Ju mera du älskar detsto mera kärlek får du tillbaka.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2005-12-21 18:35:00
|
|
Sunny |
Frigg: Jag vill lycka! Vackert! Så känner jag oxå inför kärleken!
Jag har ju haft minn längsta relation i över 40 år o vi har levt tillsamans 3 st varje dag i 27 så jag vet ju att det funkar bra för oss. Jag har parallellt haft ytterligare 2 långa relatioiner men inte av sambotyp- de är båda döda nu.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2005-12-21 18:36:00
|
|
Sunny |
Kortare förälskeleser har jag oxå haft men de är jag lite försiktig med: alla passar inte in i familjen.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2005-12-21 18:39:00
|
|
Sunny |
FRigg: Ja i den här debatten verkar Janne vränga allt som vi andra tycker är bra till någonting dåligt. Det känns onekligen kränkande men jag är van vid den sorts bemötande vid det här laget.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2005-12-21 19:14:00
|
|
Frigg |
Sunny: Någonstans läste jag en gång "Kärlek är att låta den man älskar vara den han eller hon vill vara för egen del." Det tog jag till mig. Att låta någon vara, inte vara som vara ifred utan vara som i finnandes. Aja, kärlek är vackert. Om man låter den finna sina egna vägar.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2005-12-21 19:56:00
|
|
Sunny |
Jag delar din defenition av kärleken. Men skulle välkomna en större flexibitet i samhället emot oss som, ej är standardfamiljer. För 3 år sedan låg min ene man i koma o utgången var oviss. Han låg på intensiven: Endast hurtru o barn tillåtna. Jag fick i all hast ljuga ihop att min andre man var son till den förste Det är 23 år emellan dem så det gick! Men att behöva bekymra sig o sådant när man ska vaka vid någonting som kan bli en dödsbädd!!Fast det gick bra!
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2005-12-21 19:58:00
|
|
Sunny |
O sedan känner jag Janne så pass att jag inte ett ögonblick tror att han MENAR att vara försktfull: Han bara råkade hitta fel ordval i hastigheten!
|
| |