|
Inlägg #1: Postat: 2005-12-20 00:53:00
|
|
Janne B |
Jodå. detta är ett debatt media där Anna D har full rätt att uttrycka sina åsikter om monogama och polygama förhållanden. Principiellt och praktiskt. Däremot undviker vi här att ge oss in i namngivna personers privatliv.Hon har inte gett dig ett enda moraliskt råd som jag känner till. Kan du förresten skilja på moral och moralism?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-12-20 01:11:00
|
|
Frigg |
Det är skillnad på att uttrycka sin åsikt och att kränka. Att påstå att inblandade säger "Jo, det är så att min man är lite kräsen av sig och vill inte ha samma kvinna två gånger i rad… eller? Han vill ha lite ombyte och det måste man ju acceptera… förnöjd min, han ska ju inte behöva äta köttbullar och mos varje dag!" anser jag vara kränkande.
Vad gäller moral och moralism kan du slå upp det på Länk: g3.spraakdata.gu.se om du känner tvekan inför i skillnaden mellan orden.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-12-20 09:04:00
|
|
Anna Drangel |
Frigg: Som sagt - vad ja vänder mig emot är när en part blir sårad. Är det så himla svårt att fatta? Om alla parter är med på det - fine, inte mig emot! Fattar inte varför det är så upprörande att skriva det!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-12-20 12:22:00
|
|
Frigg |
Anna Drangel - då kanske du ska lära dig att skriva det du menar. Du ägnar dig åt att ifrågasätta hur ofta alla parter är överens, du ifrågasätter om någon annan än Jan-Åke är nöjd med sina relationer och du ifrågasätter kvinnors självbild. Om du inte förstår vad det som är så upprörande med det borde du kanske läsa din artikel igen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-12-20 14:23:00
|
|
Anna Drangel |
Friggelit: skulle gärna vilja att du definerar vad du menar med att vara polygam i förhållandet. Du menar alltså att det är OK att ha ett förhållande med en person samtidigt som du har en sexrelation till en annan som den första inte vet om... ? Eller som den första vill/tror att du ska avsluta?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-12-20 15:02:00
|
|
Dorian_ertymexx |
Anna - du sätter fokus på sex. Vi sätter fokus på relationer. Visst, jag och min flickvän har en ÖPPEN polygam relation, vi KAN "bara" ha sex med andra. Men poly kan också vara "slutet", som en vanlig monogam relation, fast med flera i relationen. Poly är flersamma relationer först och främst. Inte flersamt sex. Poly är inte samma sak som swingers.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-12-20 16:41:00
|
|
Frigg |
Anna Drangel: Först och främst, mitt nick är Frigg. Inget annat. Du och jag känner inte varandra väl nog för att börja med smeknamn - därvid tar jag ditt böjande av mitt nick som ett sätt att försöka göra dig löjlig på min bekostnad. Med polygama relationer menar jag en relation där alla parter är införstådda med, och accepterar att det finns fler relationer.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-12-20 16:52:00
|
|
Anna Drangel |
Uj Uj Uj Frigg: vad arg du verkar! Nu har jag fått en definition av polygamt förhållande från dig. Och tydligen accepterar din tjej/kille att du/ni/hon/han har andra relationer. Så bra - jag har inte det minsta att säga om det. Det har jag inte haft någon gång.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-12-20 16:53:00
|
|
Anna Drangel |
...och du, det räcker att du kallar mig för mitt förnamn nu. Eller så får jag väl skaffa mig ett nick istället!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-12-20 17:01:00
|
|
Frigg |
Tack Anna nu utan efternamn ;, om det jag skriver kan läsas neutralt bör det också läsas neutralt. Jag blir sällan arg när jag debatterar. Men när jag blir det råder det ingen tvekan därom.
I din artiken ifrågasätter du kvinnors syn på sig själv - eftersom de går med på polygami. Det ser jag som att du har en del att säga om saken.
Men jag går inte med på att leva polygamt. Jag _är_ polygam.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-12-20 17:27:00
|
|
Anna Drangel |
Dorian... jag har läst dina inlägg, men fattar inte riktigt ändå. Vad menar du med:... vi KAN "bara" har sex med andra... Menar du att ni har ett fritt förhållande? Dvs en av er går ut och har en relation med en annan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-12-20 17:31:00
|
|
Anna Drangel |
Frigg: Ja, det är väl schysst om man är öppen med att man är "polygam" i början av ett förhållande, så ingen behöver bli sårad. Och jo, jag har sett olika varianter på "sk fria förhållanden" och hur de kan slå fel.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-12-20 17:52:00
|
|
Frigg |
Anna, alla sorters relationer kan slå fel. Öppna, monogama, polygama - alla sorter. Det är inte för inte som hälften av alla barn över två år lever med sina biologiska föräldrar på två håll. Relationer _är_ svårt - det är ingen tror jag som säger emot dig där. Men för mig är det svårare att leva harmoniskt i en monogam relation än i en polygam relation. Åt var och en vad som gör just den salig - det är min devis.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-12-20 18:00:00
|
|
Anna Drangel |
Visst är relationer svåra!!!. Det jag kan fundera över är hur relationer med flera kan se ut. Hur delar man upp dagarna mellan de olika. Vem vet vem som ska laga middag på kvällen, vem man ska åka på semester med. Vem man ska fira julafton med osv. Det kanske verkar som larviga frågor, men sånt tänker jag på. Och det här att man är polygam men inte vill leva tillsammans allihopa - vore inte det bäst?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-12-20 18:20:00
|
|
Janne B |
Ja Anna. Det var ju främst denna praktiska synpunkt som jag ofta stötte på i mitt jobb. Börjar man dela dagar och veckor så blir ju ungarna någon slags paket som man drar med sig hit och dit. Eller knuffar undan. / Anhöriga ska leta på 2-4 telefonnummer. Jag kan inte fatta hur man håller i gång ett bra förhållande till de äldre heller i polygama förhållanden heller. / Polygami gör liver mer komplicerat för många men möjligen aningen lyckligare får få. Dagen sanning!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-12-20 18:28:00
|
|
Frigg |
Anna, för mig funkar det så att jag har en primärrelation med en man som jag har barn tillsammans med. Vi delar vardagen. Övriga relationer finns på visst fysiskt avstånd. Jag använder helger som i vår planering här hemma är mina till att träffas. Min man använder sina helger till sina relationer. Så länge barnen är små är det så vi gör - eftersom barnen är vår första prioritet.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-12-20 18:44:00
|
|
Maria Whinter |
Frigg kan ha nog så sunda åsikter, men som det verkar ser det ut som att polygamiska relationer handlar mer om att man är fler i en relation än att man har flera olika relationer, vilket verkar handla om fri sex!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-12-20 18:44:00
|
|
Anna Drangel |
Frigg: Du menar att ni kanske flyttar tillsammans allihopa efter det att barnen växt upp?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-12-20 18:47:00
|
|
Maria Whinter |
Vidare när Anna talar om "Gå med på polygami"... verkar i sak handla om maktfördelningen i ett samhälle där kanske mannen ställer upp restriktioner och kvinnan måste böja sig. Ibland kan det handla om att man kanske älskar någon så mycket att man inte kan välja bort denne på grund av dens böjelser. Tiga och lida?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-12-20 20:14:00
|
|
Dorian_ertymexx |
Janne B, på 15 svarar jag följande: Du förstår inte hur vi klarar av att hålla koll på flera nummer. Har du själv inga vänner, ingen familj, eller har ni inga telefoner? Att du inte förstår betyder inte att du måste tala emot. Jag förstår inte hur man kan tro på en död snickare heller, men jag ifrågasätter dig inte för det.
|
| |