Om att dela sin man med en annan

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2005-12-20 20:20:00
Dorian_ertymexx
OK, jag ska försöka förklara litet termer:
Öppet förhållande: När monogama eller polygama bestämmer sig för att man får ha sex med andra, men inte har relationer.
Swingers: När par träffar andra par enkom för sex, inte relation.
Polygami: När man har flera relationer, förhållanden. Flera partners. Med eller utan sex.
Man kan vara en, två, tre eller ingetdera av dessa. Efter tycke och smak.
Inlägg #22: Postat: 2005-12-20 20:22:00
Dorian_ertymexx
Maria, är man så kär att man går med på allt möjligt är just polygami eller öppna relationer kanske det minst läskiga man kan råka ut för. Finns mycket värre saker en person med sådan makt kan göra. Och det är just det - det är ett VAL. Ska vi sitta och bedöma andras val, oavsett varför de gör det?
Inlägg #23: Postat: 2005-12-20 20:31:00
Dorian_ertymexx
Det som slår mig, rent spontant, är att ni verkar tro att saker är mycket mer komplicerade än de är. Ni undrar hur man bestämmer och kommer överens och inte sårar... Lösningen är enkel: Öppenhet! Ärlighet! Samtal! Kommunikation! Tro mig, det fungerar finfint även för monogama relationer.
Inlägg #24: Postat: 2005-12-20 20:50:00
Frigg
17, Maria Whinter: om så vore, om det handlade om fri sex - vore det verkligen det värsta som skulle kunna hända? Så länge alla inblandade är överens om var gränserna går - vari ligger problemet?
Inlägg #25: Postat: 2005-12-20 20:52:00
Frigg
Anna, Jag är tveksam till att jag kommer att hitta en fungerande triad dvs en relation där jag och två andra kan leva tillsammans i någon form av vardag - men om så sker är jag öppen för att leva tillsammans i vardagen. Det jag menar är att när barnen blir större blir också tiden jag har till mitt eget förfogande större och jag kan möjligen träffa andra på annat sätt än idag.
Inlägg #26: Postat: 2005-12-20 20:56:00
Frigg
19, Maria Whinter: Det tog mig och min man tre år av diskussioner och samtal innan vi kom fram till att polygami var för oss. Och det var inte han som initierade vårt långa samtal - det var jag. Därmed inte sagt att han valde polygami för att få behålla mig - jag hade kunnat fortsätta leva monogamt med honom ett tag till. Han varken tiger eller lider alltså.
Inlägg #27: Postat: 2005-12-20 21:09:00
Janne B
Detta är ju en konstig debatt där man borde sitta men en sex-uppslagsbok för att förstå olika begrepp. Sedan måste man också kolla om boken och debattörerna här menar samma sak med orden osv.
Inlägg #28: Postat: 2005-12-20 21:14:00
Janne B
26/ Tre år av påverkan...känns inte bra på något vis. Vore verkligen givande att höra den andra partnern i denna process. Det var ju så jag arbetade som kurator.De 2-3 hade aldrig samma beskrivning av vad som hade hänt.
Inlägg #29: Postat: 2005-12-20 21:21:00
Dorian_ertymexx
Janne, vad menar du? Alla seriösa, tunga diskussioner tar tid! Hade Frigg sagt att maken gick med på det efter en kväll hade du väl sagt att det var snabbt och oseriöst genomtänkt! Eller menar du att terapi, som också tar år, är dåligt? Är seriösa, genomtänkta dialoger dåligt? Eller är det snarare så att du menar att VI är dåliga, per definition? forts
Inlägg #30: Postat: 2005-12-20 21:22:00
Anna Drangel
Frigg: du skriver "om man är överens om var gränserna går" vad kan dessa gränser vara? Man får inte bli kär i den andre eller? Jag känner mig lite dum här för när jag blir riktigt kär i någon vill jag bara ha honom. Självklart har jag nära relationer med andra män, fast utan sex.
Inlägg #31: Postat: 2005-12-20 21:22:00
Dorian_ertymexx
Och att man inte har samma beskrivning på skeenden är väl knappast märkligt - vi är individer, med olika personligheter. Skulle du inte tycka det var obehagligare om alla hade precis samma beskrivning av skeenden? Att man beskriver saker olika betyder inte att man inte är överens.
Inlägg #32: Postat: 2005-12-20 21:25:00
Dorian_ertymexx
Anna, precis tvärtom: Polygami handlar om att man FÅR vara kär i andra.
Du menar alltså att om du har barn och blir kär så dumpar du barnet? Och dina föräldrar? Och dina vänner? Inte? Bra, då kan du förstå hur våra relationer fungerar. Vi dumpar inte för att vi hittar en ny. Vi kan fortsätta älska fast vi är förälskade i en annan. Det fungerar bra för oss. Varför är det så viktigt att ifrågasätta detta?
Inlägg #33: Postat: 2005-12-20 21:38:00
Anna Drangel
Dorian: Jag är intresserad av att försöka förstå, that´s all! När det gäller kärleken jag har för mina föräldrar och vänner så är det inte riktigt samma känslor som jag har för en partner.
Inlägg #34: Postat: 2005-12-20 21:43:00
Frigg
28. Janne B - Innan dessa tre år av påverkan hade jag kännt min man i 8 år. Under 5 av dessa år var han min bästa vän. Vi skulle alltså kunna tala om åtta år av påverkan - djupgående och ömsesidig påverkan.

Hur kommer det sig att det låter som något dåligt när du talar om det?
Inlägg #35: Postat: 2005-12-20 21:48:00
Frigg
Anna: om du sarade på gränserna i svar 24 så ja, då talade jag om tex sådana gränser - fast där talade jag om en så kallad öppen relation snarare än om polygami.
Inlägg #36: Postat: 2005-12-20 21:49:00
Frigg
och i svar 35 borde det stå "svarade" och inte "sarade". Fort och fel skriver jag ibland.
Inlägg #37: Postat: 2005-12-20 21:55:00
Anna Drangel
Frigg: Om jag har förstått dig rätt. Gränserna går alltså vid att bara ha sex med den "andre" - ingen relation?
Inlägg #38: Postat: 2005-12-20 21:58:00
Janne B
Anna D/ Lycka till i dina försök att få någon rätsida på detta! Jag kvarstår vid mitt förslag att Frigg skriver en belysande artikel i stället för små stumpar./ God natt
Inlägg #39: Postat: 2005-12-20 21:59:00
Frigg
Anna: I en så kallad öppen relation går ofta gränsen där. I en polygam relation får man bli förälskad, kär och älska fler än en. Jag är polygam och har relationer där jag känner.
Inlägg #40: Postat: 2005-12-20 22:00:00
Anna Drangel
Tack Janne! Godnatt, godnatt!
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...