|
Inlägg #1: Postat: 2005-12-12 19:47:00
|
|
Stig |
Kan det inte bero på att vi tagit in för många invandrare ?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-12-12 21:24:00
|
|
Jan E |
När Rojas talar om invandrares brottslighet så går Ståhlberg glatt igång på alla cylindrar. Men när samme Rojas uttalar sitt stöd för asylsökande då surar Ståhlberg. Det är bl a av den anledningen som det inte är meningsfullt att diskutera invandrings- och asylpolitik med dig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-12-13 07:07:00
|
|
Anna Veeder |
Stålis, tänkte på dig så snart jag såg rubriken till Rojas debattartikel. Mums mums. Och jag håller med om att för att lösa ett problem måste man först erkänna att det existerar. Men även om ditt krav på invandringsstopp skulle gå igenom, skulle det inte ändra situationen som den är idag. Eller ska Sverige bryta mot internationell lag och ta ifrån människor deras svenska medborgarskap?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-12-13 12:16:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Way to go ståhlis!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-12-13 12:47:00
|
|
Unto S |
Den amerikanska affärstidningen Forbes skriver i sitt nyaste nummer om världens rikaste icke-verklig person. Personen lär finnas i Finland, närmare bestämt i Rovaniemi. Enligt Forbes är Jultomten den rikaste icke-personen. Forbes berättar också om nissarna som fick sparken efter det att de hade bildat en fackförening. Tomtarna vägrare att arbeta i långa arbetspass och i farliga miljöer utan sjukförsäkring mm.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-12-13 13:47:00
|
|
Redliner |
"Invandrare är, lite beroende på hur man väljer att definiera dem, ungefär dubbelt så kriminella som svenskar. Pratar man procent så gäller att ungefär en procent av de svenskfödda invånarna och två procent av de utlandsfödda finns i lagföringsstatistiken. Tittar man på ett längre tidsutsnitt växer siffrorna. 99 respektive 98 procent finns alltså inte där. Också för de landsgrupper med sämst siffror gäller att 95 procent är laglydiga."
Länk: expressen.se
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-12-13 15:16:00
|
|
Janne B |
OBS i P1 kl 20.45
. Frankrike brinner - 11
Nalin Pekgul hävdar att islamisterna skördar framgångar i svenska förorter./ Ett gripande anförande av Nalin, repris i kväll.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-12-13 15:47:00
|
|
Ramona Danlen |
Mat i magen. Tak över huvudet.Säng att sova i och trygghet. Men sedan då? Alla människor tycker inte att det räcker. De behöver stimuleras. Människan behöver ett arbete. Jag tycker det ska bli intressant att se hur många NYA utredningar vi ska kräkas över när BRÅ:s rapport kommer i morgon. Jag ger mig f-n på att det kommer att startas en utredning på direkten.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-12-13 17:21:00
|
|
stålis |
Tack alla goingar som röstet på maj.
:-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-12-13 18:12:00
|
|
Sunny |
En given 5:a Nyanserad,informativ,
debattskapande?
Hejja Stålis!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-12-14 10:52:00
|
|
Janne B |
Stålis. Kan vi titta lite till på det sista stycket i din artikel.Innehållet är inte för mig glasklart, kanske för andra.Serberna var det dominerande folkslaget som under många år leddes av auktoritäre Tito. Han såg till att interna bråk mellan delstater och folkgrupper inte uppstod.Kanske beroende på att han egentligen var kroat. Han såg nog tydligt alla risker i området. Men vad hände sedan?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-12-14 18:03:00
|
|
steno |
Inte många nyanser i de här kommentarerna. Är det här den tysta opinionen?Om man ska berömma Rojas referat av Brå:s rapport skall man referera rapporten inte lägga till åsikter att invandrarna säkert var kriminella när de kom. Skrämmande läsning!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-12-15 10:40:00
|
|
Jan E |
Det tycks nu som om Rojas spekulerat lite för mycket i sin debattartikel. Det finns trots allt starka socioekonomiska faktorer när det gäller benägenhet för invandrare att begår brott; arbetslöshet, bostadssegregation och socialbidrag etc. Men det går därför inte att bortse från sociokulturella faktorer. Exempelvis är kvinnosyn kulturellt och socialt förankrat. Hedersrelaterade brott kan inte förklaras på annat sätt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-12-15 14:14:00
|
|
Redliner |
ett tips: läs rapporten, läs inte vad mauricio rojas skriver. han är som en extremistisk imam som ljuger om vad som står i koranen. i BRÅ:s rapport står klart och tydligt att 98 av alla invandrare är laglydiga, att socialbidragstagare är överrepresenterade i statistiken, att män är överrepresenterade. dessutom gäller BRÅ:s siffror endast misstanke om brott. den enda slutsats som kan dras är alltså att fler invandrare än svenskar misstänks för brott.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-12-15 20:04:00
|
|
steno |
Nu ser kommentatorsforumet ut som det anstår en debatt. Jag blir dyster av att så fort invandrarhatiska synpunkter publiceras så trängs gamla och nya nydemokrater i kommentarerna.Jag undrar fortfarande vad som föranleder utfallen mot Anna Veeders åsikter
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-12-16 10:51:00
|
|
stålis |
En sammanfattning av grälet här: Det var Anna V:s hånfulla & insinuanta kommentarer som angav tonen i den tråd hon startade.
Sen börjar Steno agera debattdomare och finner det "skrämmande" att jag framföra egna tankar ang. Rojas artikel.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-12-16 23:29:00
|
|
Anders Klasson |
Ett tips:Se vad som händer i
Australien just nu och försök att
även se händelseförloppet även ur
dom Vita Australienska Ungdomarnas synvinkel."Vår" massmedia har ju som bekannt en
benägenhet att ALLTID ta
invandrarnas Dom icke-Vita parti.
Gå sen gärna in på Polisstationer
var som helst i Västvärlden och be
om att få se fullständiga rapporter
om brottslingarnas etniska bakgrund
|
| |