Inlägg #1: Postat: 2005-12-11 20:20:00
|
Janne B |
Övervinster är så vitt jag vet omöjligt att definiera vad det är för något! Privatäga bensinstationer gå nästan i konkurs på grund av sina små marginaler. Måste tjäna pengar på livsmedel i stället.Flera stora bolag har dragit sig tillbaka från Sverige. Men staten drar in kulor som aldrig förr. I garaget har jag en gammal Saab med skattesänkningskravet...på rutan.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-12-11 20:30:00
|
YP |
Janne B, det är ett faktum att bensinmackarna tvingats övergå fråna att sälja bensin till att bli små lanthandlar. Ty bensinen är uppenbarligen inte deras affärsidé utan statens, ehurru mackförståndare borde framföra detta galna faktum.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-12-11 20:34:00
|
Friskytten |
När jag hör ordet övervinst osäkrar jag min kommunistjägarutrustning. När jag hör ordet patriarkat osäkrar jag min feministjägarutrustning. När jag hör ordet globlisering osäkrar jag min nyliberaljägarutrustning. Ett elände att behöva släpa på all denna utrustning. Men den måste man ha i dagsläget!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-12-11 21:34:00
|
Sunny |
F: Du verkar sannerligen rustad upp till tänderna! Har du unga svaga punkter?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-12-11 23:23:00
|
Janne B |
YP Vissa mackar säljer så mycket livsmedel etc att de utgör ett hot mot bygdens kanske sista livsmedelsbutik...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-12-11 23:24:00
|
Janne B |
3/ Jag tror nog att du kan lätta på armeringen lite trots din signatur..
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-12-12 00:18:00
|
AlfVerner |
1. Nu tar jag det en gång till i en folkligare ton; Kära vänner! Tror ni inte att oljebolagen skulle passa på att ta över statens intäkter, d v s i takt med att skatten minskade, så skull bolagen öka vinsterna?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-12-12 00:22:00
|
AlfVerner |
2. Kära medmänniskor! Man talar ofta om marknadsekonomin som en sund regulator, som även driver nyskapande och rationaliseringar/effektiviseringar till gagn för männskligheten. Marknadsekonomin är den enda möjliga grunden för demokrati. Om det nu är så i antikommunismens namn - Tyder antalet bilar i detta land på att bensinpriset är för högt eller för lågt?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-12-12 00:27:00
|
AlfVerner |
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-12-12 11:45:00
|
AlfVerner |
4>Varför tror du 3 Friskytten har så många rustningar?? Svar: Därför att hela han är en enda svag púnkt vetja...i själva verket ÄR Friskytten sina rustningar, ínnehållslös och aldrig fylld med något mer än stillastående unken syrefattig luft.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-12-12 13:10:00
|
Janne B |
8 /Alf, du ställer frågan varför vi har så mycket bilar i vårt land? Det vore väl ett bra ämne för en artikel av dig som lokförare.På nästan varje gård i svenska glesbygder så står det 1-3 bilar för de har inga allmänna kommunikationer, men måste till jobbet kanske tio mil bort.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-12-12 13:11:00
|
Janne B |
I Stockholms innerstad har vi visst det lägsta bilinnehavet för folk har nära till jobb och bra kommunikationer. Det finns nästan inget samband alls mellan bilinnehav och bensinpriser.Men ju dyrare bensin ju billigare bil måste man ha.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-12-12 13:16:00
|
Janne B |
Jag har upptäckt att det finns grupper av människor som bara kör bilen någon mil i veckan. Det är fattigpensionärer och vissa ensamstående mödrar. De har bilen för att få hem matvaror, åka till apotek och doktor och liknade.
Nöjeskörningar blir det inte tal om. Bära hem matkassar på ishala trottoarer är livsfarligt för många.Det finns nog också en del "anonyma" bilar utan skatt och försäkring som körs runt så diskret som möjligt...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-12-12 16:14:00
|
bloggeri |
Omräknat i dagens penningvärde var bensinpriset som högst 1980-81. Själv upptäckte jag för några år sen att jag kört 400 mil med privatbilen. Den hade då kostat 5 000:- i försäkring och 10 000 i garage. Sen dess hyr jag bil, flyger eller åker tåg. Man kommer rätt långt på 20 000:-.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-12-12 16:28:00
|
Janne B |
Jag har roat mig ibland med att fråga folk vad deras bil kostar per år eller per mil. de flesta har ingen aning. Men går man på Konsumentverkets sajt, går in på bilkostnader så får man klara besked.Med nuvarande bensinpris kommer man nog inte under 20 kr milen med en en gammal men snäll bil.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-12-12 16:29:00
|
Janne B |
Men en ny bil kan kosta bortåt 100 kr milen om man räknar med bilens prisfall de första åren./ Min garagebil kostar lite per år men det blir mycket per mil eftersom jag kör så lite, jag har ju de fasta kostnaderna.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-12-12 18:19:00
|
GunnarL |
AlfVerner är ju lokförare och vill väl att alla skall åka tåg - ganska naturligt. För mig som arbetspendlar 4000 mil per år har bensinskatten en viss betydelse.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-12-12 18:20:00
|
GunnarL |
17/ Är väl bäst att tillägga att alternativa transportmedel saknas. Alltså även tåg.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-12-12 19:00:00
|
Friskytten |
Svar 10. Vilken poesi! Vilken fantasi! Låt tusen vanvettiga kommunistpoeter blomma! Men släpp för Guds skull inte in dem i politiken!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-12-12 20:40:00
|
AlfVerner |
17>Absolut inte. Tåget är ingen enhetlig transportlösning och direkt olämplig om det inte finns tillräckligt befolkningsunderlag. Sen ska man naturligtvis skilja på nyttotrafik och "mänsklig rättighet", som artikelförfattaren hänvisar till.
|
|