Inlägg #21: Postat: 2005-12-12 20:42:00
|
AlfVerner |
19>Du tillför precis så mycket som man kan förvänta sig av en nyliberal. Det blåsre orkan i rustningen, stäng visiret...
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-12-12 21:13:00
|
Leif-Arne |
20 Det är värre än så, de flesta tåg går åt fel håll.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-12-12 21:19:00
|
YP |
Alfverner, svar 17:
För en gång skull delar jag din verklighetsbeskrivning över hur oljebolagen skulle använda eventuella skattesänkning på bensinen. Liksom att elbolagen inte använde, som de tidigare sa, den avreglerade elmarknaden till att sänka elpriserna med hjälp av de ökade vinsterna och således öka deras marknadsandelar, så tror jag inte för ett ögonblick att oljebolagen är bättre.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-12-12 21:19:00
|
YP |
Men jag irriterar mig på att vissa politiker värderar långsiktiga mijömål högre, än vad vissa kortsiktiga mål. Exempelvis för ner arbetslösheten och göra det lättare för arbetslösa att ta ett arbete.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-12-12 21:21:00
|
YP |
Svar 5: Ja och det kunde vissa konsumenter protestera mot genom att nobba bensinmackarna, vad gäller livsmedelsköp. De har ju trots allt inte samma sortiment som livsmedelsbutiken.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-12-12 22:08:00
|
Janne B |
YP/ Jag har pratat lite om priserna som mackerna har. Då säger folk att det är mycket lönade att köpa till lite högre priser på macken, för deras lilla sortiment inbjuder inte till en massa spontan impulsköp. När jag funderar på hur jag själv fungerar, så är det nog så...Hur funkar Ni?
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-12-13 04:53:00
|
AlfVerner |
24>Det finns ingen arbetslöshet överhuvudtaget, det är en konstruerad historia i akt och mening att verka dämpande på fackliga krav. Vi har HUR MYCKET JOBB SOM HELST, men felfördelade resurser, samtidigt som vi har en hel hög meningslösa "jobb" som också konstruerats som absolut ingen behöver, mer än dom själva och uppdragsgivarna.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-12-13 07:24:00
|
Leif-Arne |
27 Så var vi där, nog kan jag hålla med om att resurser hamnar ojämnt i en marknadsekonomi. Men, en alternativ fördelning förutsätter att någon bestämmer hur resurserna skall fördelas.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-12-13 07:25:00
|
Leif-Arne |
Om denne någon, i vilket även förstås diverse begrepp som folktribuner/ kommite mm., ändå inte i all sin folkliga vishet inte allokerar resurser rätt. Hur gör man då, om någon eller några utrucker missaktning för de fördelningspolitiska beslut som i största visheyt fattats, hur gör man då. Kulturrevolution eller politisk omprogrammering.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-12-13 09:43:00
|
AlfVerner |
29>Gåtans lösning fanns inom det socialdeomokratiska partiet innan drängarna fick hybris och började mata hajarna med folkhemmets nogsamt och långsiktigt uppbyggda kulturarv. Det som kommer att hända framöver kan man utläsa ur de västerländska lönder som ligger något före Sverige i institutiponaliserad dumhet. I Frankrike brinner bilar i USA väntar upplopp runt varje hörn, inklusive en extremt brutaliserad kriminalitet...
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-12-13 09:47:00
|
AlfVerner |
...som ett reultat av en sjukt brutaliserad President. För att knyta ihop säcken med den arme artikelförfattaren, så är det alöldeles nödvändigt att bibehålla skattetryck både på bränsle och fastighetsskatt, som är alldeles för låg. Huspriserna skenar, men hade hållits tillbaka om fastighetsskatten hade varit högre. Och det är väl ingen utom inflationsmiljonärerna som tycker att bostadspriserna är sinnessjuka...
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-12-13 09:50:00
|
AlfVerner |
...och djävlar vad jag skulle plocket bostadsägarna om jag satt vid makten. Jag skulle tagit så mycket att man till slut själv krävde ett förstatligande, en allmännytta och en centralt reglerad hyra, inklusive bostadsförmedling som gjorde rent hus med allt mygel och andra- och tredjehandskontrakt.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-12-13 09:52:00
|
AlfVerner |
Just nu hyr en bekant en lägenhet på andrahandskontrakt, där förstahandskontraktet innehas enbart av den anledningen att kunna köpa lägenheten om hyresgästerna väljer att göra om den till bostadsrätt. Förstahandskontraktet har överhuvudtaget aldrig flyttat in i lägenheten...
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-12-13 10:48:00
|
Leif-Arne |
32 Inte för att jag tror att det är riktigt vad du avser men starkt subventionerade hyrer har man ju prövat annorstädes, med ofta bristande underhåll etc som följd. Inte vet jag om det är så mycket bättre med kontakter som fördelningsnyckel än kontanter.
|
|