Offerlammet Freivalds

Den här tråden diskuterar artikeln Offerlammet Freivalds.
Inlägg #1: Postat: 2005-12-09 12:46:00
Janne B
Kommissionens ordf har på förmiddagen suttit i KU och sagt att Riksdagen inte tagit upp dessa säkerhets och beredskapsfrågor på 7 år. Det är givetvis en stark kritik mot Talmanskonferensen och andra som leder riksdagsarbetet. Det finns många som borde ha tagit initiativ före Tsunamin men inte gjorde det. Det låste andra från att sätta igång på Annandagen. Men med den framtoning som Laila har så drar hon på sig kritik...inte lyssna på nyheter på 2-3 dagar etc. Hon skriver själv i media i dag.
Inlägg #2: Postat: 2005-12-09 13:06:00
pros
Man kan tycka att även GP borde avsättas men till skillnad från Laila, som mig veterligen inte har tagit ansvar för sitt misslyckande så har GP sagt att han har gjort fel.
Jag kan ha fel, men om Laila har gjort avbön så har det passerat mig och troligen gjorde hon det försent för att rädda sig.
Inlägg #3: Postat: 2005-12-09 13:17:00
Per W
Så egenskapen kvinna räcker för att vara immun mot kritik och krav på avgång?
Inlägg #4: Postat: 2005-12-09 13:39:00
Lars Nilsson
Det Du inte tänker på är att Freivalds både är sk "vanlig minister" men även myndighetschef. Det är hon ensam om bland alla ministrar. Det gör att hennes ansvar är väsentligt större därför även har en initiativrätt som hon klart och tydligt visade att hon inte klarade av att hantera. Dessutom är hon ju närmast en karikatyr av byråkrat med total avsaknad av empati. Och det bidrog väl till allt.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-09 14:14:00
Nähädu
Jag kan i princip hålla med dig. Det är en farsot att hitta en syndabock istället för att ta tag i problemen. Men i LFs fall så är det nog så att hon är en sällsynt dålig representant för regeringen. Hon ska sitta på en tjänst där hon inte behöver ha med folk att göra. Maud Olofsson trampade i klaveret och ska ha kritik för det, kvinna eller ej.
Inlägg #6: Postat: 2005-12-09 16:18:00
Jan E
Att hon nu möjligen tvingas bort har inget som helst med att hon är kvinna att göra. Hon har inte skött sig helt enkelt. Och hon saknar fingertoppskänsla, har svårt att erkänna fel och hon är kall och arrogant. Men att ersätta stjärnan Anna Lindh var förstås en gediget otacksam uppgift. AL hade allt som Freivalds saknar.
Inlägg #7: Postat: 2005-12-09 16:19:00
Janne B
Freivalds har synts i direktsändning i SVT 24 i eftermiddag. Hon höll ett långt och bra tal på en konferens mot Kvinnovåld etc.Jag bara satt och undrade hur hon bara kunde bara så samlad och energisk mitt i pågående storm...Lite beundran är hon värd också..
Inlägg #8: Postat: 2005-12-09 17:29:00
Janne B
Här hittar du en utmärkt krönika av ekots Björn Elmbrant:
Länk: sr.se
Inlägg #9: Postat: 2005-12-09 20:33:00
nordhammar
Anna,

Vad vill du med ditt inlägg? Du rapar ju bara upp vad som redan stått i media. Vad menar du? Vad anser du själv? Har du några skarpa åsikter?
Inlägg #10: Postat: 2005-12-09 23:15:00
GunnarL
När Du försöker göra detta till en mans/kvinnofråga så är Du nog ute och reser lite. Laila Freivalda har även tidigare lägenhetsaffären visat att hon lever långt ifrån verkligheten. Hon är ju totalt socialt inkompetent. Alla hennes offentliga utlåtanden tyder på en inskränkt, associal personlighet.
Inlägg #11: Postat: 2005-12-11 11:31:00
piabrooks
Alltsa, sluta mesa om kvinnor! Varfor skall dessa obehagliga maktpersoner fa krava respekt nar de beter sig som svin? Leila Freivalds ar ju vedervardig som PERSON! Hon symboliserar det otrevligaste med Sverige och svensk byrakrati. Bort med henne!
Inlägg #12: Postat: 2005-12-11 16:26:00
Marcus
Herregud! Jag håller med om att det är Göran Persson som borde gå, gärna Laila ockås, och sätt in Margot Wallström som statsminister. Men att göra Lailas avgång till "att just en _kvinna_ skall tvingas gå" är bara löjligt.....
Inlägg #13: Postat: 2005-12-11 18:32:00
Friskytten
Paranoid extremfeminism av standardtyp i denna artikel: Gör en kvinna något fel så ska det anses misstänkt om hon kritiseras. Den syn på kvinnan som gudalik och ofelbar som ligger bakom tankarna i artikeln har naturligtvis inget med en observerbar verklighet att göra. Det är dock inget fel med att fantisera. Man ska bara vara medveten om när man gör det. Där brister alla feminister.
Inlägg #14: Postat: 2005-12-12 12:09:00
Ramona Danlen
Hon var en katastrof som justitieminister och har inte bättrat på sina väl dolda talanger som utrikesminister.
Inlägg #15: Postat: 2005-12-13 16:35:00
pros
En intressant artikel om LFs ansvar.
Länk: dn.se
Laddar...