Om kaffe och självmordsbombare

Den här tråden diskuterar artikeln Om kaffe och självmordsbombare.
Inlägg #1: Postat: 2005-12-05 15:46:00
Janne B
Citat från Anna V: ...den närapå fullständiga likgiltighet som jag känner inför dådet. /Slut citat. Din hjärna är inte gjord för att leva i din nuvarande miljö. Du måste stänga av både hjärna och hjärta för att överleva/ På min lilla ort med 5000 personer sörjer vi alla 2 skolbarn som dött förra veckan.Det är en fattbar olycka,vi gråter och har svårt att sova.
Inlägg #2: Postat: 2005-12-05 17:28:00
Lars Nilsson
Bra artikel. Människans förmåga att vänja sig och stå ut med med det mesta är ibland nästa ofattbar. Vittnesmål från tyska koncentrationsläger och från Gulag i Sibirien bekräftar det man, sett utifrån, tror är omöjligt. Så Din reaktion förvånar inte. Mycket mindre upprör.
Inlägg #3: Postat: 2005-12-05 17:30:00
Sunny
Vi människor anpassar oss till de vidrigaste förhållanden o lär oss att överleva med olika tekniker. Min käre som upplevde 5 års occupation i Norge berättar att det blev en del av folks vardag. Någon sade att i natt hämtade tyskarna A o sköt honom: livet stannde till en stund o sedan fortsatte man med sitt eget. Men jag kan aldrig låta bli att tänka på de efterlevande eftersom jag vet att för dem blir ingenting sig likt igen..
Inlägg #4: Postat: 2005-12-06 14:35:00
Mysan
Kan inte någon förklara vad de bråkar om ? Land? Vem vara där först? Att de orkar.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-08 22:11:00
Sandra Kaissi
Bra artikel Anna. Känner så väl igen det från vårt liv här i Libanon. Det blir bara att man konstaterar det när det väl händer. Det är fruktansvärt men på något sätt går livet vidare...
Inlägg #6: Postat: 2005-12-12 12:13:00
Ramona Danlen
Obducenter,brandmän,poliser och sjukvårdspersonal måste för att orka med sin vardag fråga var i helvete är kaffet! Annars överlever de inte i sitt arbete. Någon ska konfronteras med det dagliga helvetet på jorden. Vill du?
Laddar...