Inlägg #21: Postat: 2001-07-16 13:03:00
|
Johannes |
bilarna i sthlm stannar, bara man vågar utmana dom. det gäller att bara gå rakt ut i gatan och låtsas som man inte ser bilisten, då stannar han/hon kan jag lova.
annars håller jag med om att det är väldigt viktigt var man bor i stan. en innerstadsbo ser ner på en förortsbo, som ser ner på nån från en annan stad osv.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2001-07-16 19:16:00
|
Tomas Nilsson |
Konstigt jag kommer över alla övergångsställen i Sthlm och även andra orter i Sverige utan problem. Och oavsett var i Sverige jag är möter jag nästan enbart trevliga och ganska avslappnade människor. Det kanske är för att jag är avslappnad själv och försöker att vara hälpsam, fördomsfri, bemöta andra med ett leende m.m. Hur man är speglas ofta i dem man möter. Dags för lite självinsikt?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2001-07-17 14:36:00
|
Tvångstankar från rostbältet. |
När jsg var liten fick jag gå till en psykolog för att bli av med ett tix jag hade blinkade med ögat
Diskusionen Stefan för är samma sak - ett tix. Man har inget för händerna; klaga på Stockholmare/ lantisar.
Jag är Stockholmare och för mig är Göteborg Binglotto, Loket, Galenskaparna, Dansband, dålig rock, kvasi-vänster, gubb-humor. Kort sagt, mest skit. Jag föredrar att inte tänka på Göteborg över huvud taget.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2001-07-17 14:36:00
|
Tvångstankar från rostbältet. |
När jsg var liten fick jag gå till en psykolog för att bli av med ett tix jag hade blinkade med ögat
Diskusionen Stefan för är samma sak - ett tix. Man har inget för händerna; klaga på Stockholmare/ lantisar.
Jag är Stockholmare och för mig är Göteborg Binglotto, Loket, Galenskaparna, Dansband, dålig rock, kvasi-vänster, gubb-humor. Kort sagt, mest skit. Jag föredrar att inte tänka på Göteborg över huvud taget.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2001-07-17 20:19:00
|
Inger |
Jösses. Ännu en göteborgare med mindervärdeskomplex... Det lustiga är att stockholmare som kommer till Göteborg eller annan mindre stad blir trackade för sitt ursprung medan folk i Stockholm accepteras som de är, oavsett varifrån de kommer. Men det har skribenten missat...
Sluta tramsa och se till att acceptera att platser är olika och människor likaså. Väldigt få stockholmare är högfärdiga över att de är härifrån - och de flesta är stolta över att de kommer någon annanstans ifrån!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2001-07-18 19:11:00
|
Johan |
Nyanserade kommentarer är alltid välkomna och intressanta att läsa. Speciellt när de kommer från någon som är duktig på sitt ämne och har förmågan och den intellektuella hederligheten att vikta olika faktorer för och emot.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2001-07-18 19:12:00
|
Johan |
I Stockholm med närområden bor närmare 2.000.000 människor. Alla är säkert från Eskilstuna och liknande platser. Eller hur? Eller kanske från lite fler ställen än så? Rätta mig gärna om jag har fel...
|
|
Inlägg #28: Postat: 2001-07-19 17:38:00
|
Rastapopoulos, oerhört dryg Stockholmare |
Felet är bittra göteborgare som du. Din artikel osar så mycket jantelag, varvskris och försäljning av Volvo till utlandet att man blir mörkrädd.
Du kan inte ens hålla tråden utan börjar mitt i trafikproblematiken orera över lägenhetspriser. I Sthlm är folk från Örebro, Iran o E-tuna välkomna. Och turister. Tom folk från Gbg. Visst gillar vi vår stad. Men din upplevelse av "kaxighet" sitter tyvärr hos dig själv, och i din fördömande, insinuanta och fördomsfulla attityd.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2001-07-21 21:24:00
|
Lilian Olsson |
Jaaaaaaaa, vad ska man säga -
Det är ju helt klart att vissa städer har olika tempo eller puls. Det är en fråga om anpassning, Nej, man kan ju gå ännu längre och säja som psykoterapeuterna att om det är något man retar sig på hos en person, sak eller händelse så är det kanske så att det är något man saknar hos sig själv och därför egentligen retar upp sig, för sin egen brist.......
Ja,ja du kanske har velat bli stockholmare men det har inte lyckats........???????
Trevlig sommar.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2001-07-23 16:55:00
|
Micke |
Vad är en stockholmare? På mitt jobb ja, i stockholm är vi en ca 70 personer. Här finns gotlänningar skåningar och norrlänningar, både dansk och finne. en och annan fransman osv. Inte är det många som är födda i stockholm här. Jag tror det är ganska representativt för stockholm. Vi kan säkert vara dryga, precis som göteborgare och malmöiter men vi kan också vara trevliga. Kom upp och dela en pilsner på en uteservering. Du har nog bara haft otur, broder.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2001-07-30 02:41:00
|
adde |
stefan! det är svårt att kommentera ditt inlägg - för om man visar att man är irriterad för att du generaliserar som en häst säger du bara - "vad var det jag sa, en vidrig o arg sthlmare". så nej... vad härligt att du fick skriva av dig!! du verkar ha ett intressant och givande liv där nere i götet! god kväll!
|
|
Inlägg #32: Postat: 2001-08-20 17:11:00
|
Tomas |
Den där ettan på söder för en halv miljon, skulle du kunna berätta vilken mäklare det var. Det låter hyfsat billigt om det är i ett bra läge.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2001-08-23 15:18:00
|
Ellinor Nilsson |
Efter ett år i stockholm kan jag säga att jag instämmer fullständigt. Som nyutexaminerad bilförare från bushen var stockholmstrafiken en livsfara, kanske ännu farligare än om jag hade struntat i körkortet och kört svart. Tyvärr speglar körstilen den uppblåsta allmänheten häromkring. De guldkorn som finns är antingen nyinflyttade eller från förorterna.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2002-10-10 15:55:00
|
Markus Hankins |
HALLELJUA HALLELJUA HALLELJUA!!!
KAN INTE HÅLLA MED MER...
|
|
Inlägg #35: Postat: 2006-06-11 16:34:00
|
Cii |
men hurrni.. Stressen i livet har jag själv för att ha råd. Stockholmare är dyra men inte elaka. Jag har känt och känner många i Göteborgare som tyvärr inte skiljer sig så mycket ifrån oss. Jag gillar allt med dom förutom alla fördomar de har för allt och som vägrar att släppa
Cicci_helluhotmail.com går att skriva till om ni diskutera
Någon artikel har jag inte råd att publisera, sånt är livet här i stan. Staden jag trots allt älskar
|
|
Inlägg #36: Postat: 2006-06-11 16:43:00
|
Cii |
Och förresten;
Antingen så är dom Göteborgarna jag känner kaxiga idioter eller så är jag ett guldkorn. I vilket fall så har jag varit Stockholmare sen första andetaget och har inga planer på att sluta med det, även om jag ska ner till Göteborg inte bara en utan tre gånger i sommar och jag tar både stolthet och ödmjukhet med mig hoppas jag
|
|