Vad är det för fel på Stockholmare?

Den här tråden diskuterar artikeln Vad är det för fel på Stockholmare?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2001-07-13 10:40:00
Stefan Holmqvist
"Min familj har bott i Göteborg i tre generationer, och då känner man inget behov av att skryta"

......konstpaus.
Inlägg #2: Postat: 2001-07-13 11:10:00
08
Jag hade självklart tagit emot dig med öppna armar om du kommit fram till mig och försökt ta kontakt med inställningen om min "allmänt kända kaxighet".
På ett trevligt sätt hade jag guidat dig till trafikljusen för lugn och säker vägkorsning. Vi kunde besöka Charmen för att träffa stockholmare som inte har råd med miljonlägenheter och får bo utanför sin födelsestad. Det är klart ni måste ha bättre bilvett i Gbg. Ni har ju ingen tunnelbana.
Inlägg #3: Postat: 2001-07-13 11:48:00
Emma
Ja jag håller iaf med dig. Det roliga med Stockholm är ju att dom kaxigaste stockholmarna oftast kommer någon annanstans ifrån. Det är ju bara dom som har nåt att bevisa, ur-stockholmarna har ju alltid bott där och för dom är det inget nytt. Men Stockholmsborna, alla, måste faktiskt jobba med sina attityder..ur-stockholmarna kan inte fortsätta låta kaxisarna förstöra en så fin stad.
Inlägg #4: Postat: 2001-07-13 11:49:00
Alma
Det är bara att sätta ut foten, spänna ögonen i föraren och sedan gå rakt över övergångsstället. Tro mig de stannar även om det är väldigt nära och de blir väldigt arga. Man får helt enkelt själv se till att trafikreglerna följs! Än så länge lever jag och det tänker jag fortsätta med. OCH jag tänker fortsätta utöva min rättighet till företräde vid obevakat övergånsställe, trots att jag är "Stockholmare":-
Inlägg #5: Postat: 2001-07-13 11:54:00
Emma
En följdfråga: varför är storstadsbor, överhuvudtaget, så stressade egentligen? Det springs mer till tunnelbanor och spårvagnar som går stup i kvarten, än till mina bussar som går en gång i timmen som mest.
Inlägg #6: Postat: 2001-07-13 12:08:00
suz
farsta,, vilket datum ? måste ha varit jag ! snygg brud i snygga solbrillor i snygg sportbil ? jag bor ju där,, jag stannar ALLTID och släpper över bara för att det är så jävla kul å se hur hysteriska dom bakom mej blir ha ha ha
Inlägg #7: Postat: 2001-07-13 12:11:00
Inflyttad till 08-området
Antar att du enbart är ute efter att provocera. Kanske borde du se lite mer i vitt istället för att vinkla allt till svart. Stockholmare är inte så "överspända" som du beskriver vilket du antagligen inser själv. För övrigt så undrar jag i mitt stilla sinne varför inte ALLA i Sverige drömmer om att flytta till Göteborg där det enbart bor änglar, eller????
Inlägg #8: Postat: 2001-07-13 13:15:00
BOI
Jag har bott som inflyttat i GBG för några år sedan. Bor nu inte längre i storstad. Jag tyckte då som Du om Sthlmare. Nu har jag fler vänner i Sthlm än i GBG och har titt som tätt stött på MYCKET DRYGA Göteborgare! "mina" sthlmare däremot är mkt goa.
Inlägg #9: Postat: 2001-07-13 13:50:00
Maria Ryberg
Fan, vad bra! Roligt och ironiskt på en och samma gång. Bor själv i Stockholm, men kommer egentligen från Linköping. Och man är mer stressad här, helt klart. Det är ett annat tempo på nåt sätt, men jag vet inte vad det är som gör det, antagligen vi själva.....
Inlägg #10: Postat: 2001-07-13 14:18:00
Jörgen
Tyvärr rasade hela din trovärdighet när du påpekade att du var Ur-Göteborgare! Jag har sett folk bli nerslagna i Göteborg, bara för att de "inte ska tro att de är något" efter att ha öppnat munnen och blivit avslöjade som Stockholmare. Jag blir hellre ignorerad i Stockholm än nerslagen i Göteborg!
Inlägg #11: Postat: 2001-07-13 14:25:00
Åsa
Bra rubrik för att dra till dig läsare. Jag orkar inte reagera så mycket mer än att påpeka att man nog får betala plenty mer än en halv miljon för en etta på söder, och i resten av stan också för den delen.
Inlägg #12: Postat: 2001-07-13 15:07:00
elfvis
Och i Bombay, Manilla och Mexico City, är är det minsann lugnt i trafiken, eller? Storstäder är som de är. Inte alla gillar dem.
Inlägg #13: Postat: 2001-07-13 16:15:00
Joakim
Hur patetiska är ni stockholmare som blir förbannade på denna artiklel!? Ni häller ju bara vatten på hans kvarn! Killen driver ju med er...
Inlägg #14: Postat: 2001-07-13 20:53:00
Stockholmare
Gäsp...
Inlägg #15: Postat: 2001-07-13 23:25:00
Alexandra
Oj, varning för fördommar kanske... Själv känner jag bara trevliga stockholmare, men jag kanske ska passa mig. För de som stylar sig och är trendmedvetna måste ju bara vara jättekaxiga. Den här texten hör då inte hemma i min sthlms-värld, trots att jag kommer från en liten håla inte långt ifrån Göteborg. Men det var ganska välskriven och rolig - ändå.
Inlägg #16: Postat: 2001-07-14 12:56:00
Anna
Flyttade till Gbg -95. 25 ar som fotgangare o 5 ar som bilist i Sthlm. Upplever bilister som mer hansynsfulla i Sthlm. Saktar tex ner vid vattenpolar.
Inlägg #17: Postat: 2001-07-15 10:10:00
suz stockholmare
A stockholmare är nog mera artiga och trevliga än du tror, för dom svarar på kommentarer, 16 kommentarer utan svar, says it all :P
B folk jag träffar utanför Stockholm brukar säja att jag är jävligt trevlig för att vara Stockholmare!
C tror Stockholmare är som alla andra storstads bor, stressade,,
D det är en myt att Stockholmare är snobbiga för det är nog mest inflyttat folk i Stockholm, få är genuina Stockholmare som jag och jag är jävligt trevlig ! :
Inlägg #18: Postat: 2001-07-15 20:49:00
Q
Gåendes Skyldigheter! Citat från väverket:
"En gående somskall gå ut på ett övergångställe är SKYLDIG att ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället" det är alltså inte bara att gå ut i gatan och tro att bilarna stannar. Båda har skyldigheter.
Inlägg #19: Postat: 2001-07-16 02:06:00
Juanita Zanetti
Visst är sthlmare jobbiga men det finns vi som är SNÄLLA. Jag är en riktig 08 som pluggar på sthlms universitet, jag tycker att de som jobbiga är de som kommer utanför, de som vill var08:or. tänk på det.
Inlägg #20: Postat: 2001-07-16 11:26:00
Sebastian Jansson
Jag sympatiserar fullständigt med dig. Har varit med om precis samma sak när jag var i Stockholm, de är mycket vänligare i trafiken i Jönköping där jag bor.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...