Låt barnen läsa mer svenska i skolan

Den här tråden diskuterar artikeln Låt barnen läsa mer svenska i skolan.
Inlägg #1: Postat: 2005-12-06 10:58:00
west-d
De senaste åren har det visat sig att våra barn blivit sämre på att läsa & skriva svenska. Bla pgr av att föräldrar läser mindre med sina barn & även själva.
Inlägg #2: Postat: 2005-12-06 13:45:00
Janne B
Bäste Angus. Bland det första jag noterade som ung socialarbetare var att de stökiga killarna genomgående var dåliga på att läsa och skriva.De kunde inte fylla i de blanketter jag la framför dem. Då bröt jag mot lagen och förenklade dem. Det hjälpte delvis/ När ord fattades tog de till knytnävarna eller alla de fula ord de kunde./ Jag såg sällan detta fenomen hos de de unga tjejerna, vilket gjorde mig övertygad om att det fanns skillnad på manlig och kvinnlig utveckling.
Inlägg #3: Postat: 2005-12-06 13:47:00
Janne B
Det är ett brott att släppa ut unga män från skolan utan att de har fått all tänkbar hjälp i sin språkutveckling. Jag vet att fängelsechefen Grunevald "Grynet" flera ggr påpekade att hennes "pojkar" inte kunde läsa en instruktion och följa den. De kunde alltså inte vara på en arbetsplats. De gjorde annat och hamnade hos Grynet. Den underbara.
Inlägg #4: Postat: 2005-12-06 14:21:00
Anna Veeder
Apropå hemspråksundervisning: i Tyskland har de stora problem med turkar som fötts i Tyskland och gått i skolan men varken lyckats lära sig tyska eller turkiska riktigt. En lärare jag känner sade att man måste ha bra grepp om sitt modersmål för att kunna ta till sig ett annat språk.
Inlägg #5: Postat: 2005-12-06 14:23:00
Anna Veeder
Fast jag känner många som t ex pratar engelska hemma och ungarna pratar utan problem två språk flytande, det är vanligt. Men då har barnen lärt sig det sedan de var riktigt små. Inte i sexan. Att inte kunna sitt modersmål ordentligt är ju ett enormt handikapp.
Inlägg #6: Postat: 2005-12-07 12:29:00
Beth4020
men hur kan det vara att så få är läskunniga då de går i nian? Man kanske ska se över systemet och inte använda sig av PBL i alla lägen....små barn har inte kunskapen om vad som är viktigt att lära ig, alltid. /B.S
Laddar...