Skolan - ett misslyckande

Den här tråden diskuterar artikeln Skolan - ett misslyckande.
Inlägg #1: Postat: 2005-11-18 22:16:00
GunnarL
Ja Lars Nilsson. Sveriges framtid är svart, svart, svart,......
Det enda som väckte mitt intresse i den här artikeln var ordet "lärarlärare". Helt korrekt men ändå ett intressant ord. Annars var det det vanliga gnället och den vanliga pessimismen.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-19 11:01:00
Lars Nilsson
Flera lärarstudenter har vittnat om slappheten på lärarhögskolorna. Signaturen ”Lärarstuderande” skrev för en tid sedan på Nerikes Allehandas nät att han ägnar tre till fem timmar i veckan åt studierna, förutom lektionerna med närvaroplikt får man förmoda.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-19 11:17:00
west-d
För ca 16 årsedan fick jag frågan från kommunledningen om att med en fd. rektor åka runt till skolor & prata bla med stökiga elever, vilket jag tackade nej till. De eleverna ska ej var i sin klass & förstöra för de andra, så blev det då jag var elev.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-19 11:31:00
Lars Nilsson
Hur kommer det sig att finska barn är så mycket bättre i skolan? Enligt en undersökning i höstas var finska barn kunskapsmässigt bäst inom hela OECD-området, medan de svenska ungdomarna hamnar strax över snittet. Vad säger föräldrar och lärare om det? Är finnarna för elaka mot sina barn? För något fel måste det väl vara.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-19 11:58:00
AlfVerner
Artikeln är ett eldorado i bristande kunskap, dålig kunskap, okunnig kunskap, där begreppen blandas som den värsta pitepalt och där herr Lars EGENTLIGEN menar "kunskaper samt ordning" - det är själva "ordningen" som förväxlas med "kunskap".
Inlägg #6: Postat: 2005-11-19 12:10:00
AlfVerner
Nr 2 är samhällets strukturella behov, d v s "samhället" medelklassen behöver "hushållsnära tjänster", en hel hög människor som utför okvalificerade jobb. En kassörska behöver kunna hålla i ett handtag som säger blippblipp, hon behöver inte kunna räkna. Hon/han behöver kunna hålla i ett handtag och hon/han behöver kunna reproducera ny statarbarn som hålls igång med minimilöner mat och logi.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-19 12:24:00
AlfVerner
Nr 3 Mazlows stege. Det var så oerhört enklare för den enskilde att ha mål som handlade om mat och tak över huvudet. Den äldre generationens kamp för överlevnad var tydlig, konkret och helt väsensskild från det "självförverkligande" som krävs av dagens svenska barn. Igår slogs man för brödfödan och dag pumpar man silikon i brösten och "gör sina läppar".
Inlägg #8: Postat: 2005-11-19 12:36:00
AlfVerner
Nr 4. Kunskap är ett långt vidare begrepp än skolan. De franska förortsbarnen lär ut något, de franska förortsbarnen håller lektion och man använder inte de av etablissemanget påbjudna språket, man använder sitt eget språk.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-19 14:07:00
Banestyrelsen
Gick halva gymnasiet i kommunal skola 97- 98 och två och ett halvt på privatskola 99-2001. 17 undervisningstimmar per vecka på den kommunala skolan 14 för mig för jag hade inte engelska och 25 på privatskolan. Läste historia i Lund. 3 kontakttimmar per vecka, resten självstudier. Nu läser jag i Australien asienstudier och har 14 kontakttimmar.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-19 18:13:00
west-d
Enligt engelska forskare:Låt killar & tjejer gå i olika klasser. Den regeringsfinansierade studien har pågått i 4 år & involverade 50 skolor. Slutsatsen är att könsseparerade klasser gynnar både tjejer & killar.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-20 13:25:00
Janne B
Förklara för mig varför lärare accepterar att arbeta under så usla förhållanden?De låter sig styras av omyndiga personer.Alla andra yrkeskategorier kräver respekt för sitt yrke och sin person.Både pappa och morfar var folkskollärare utan minsta problerm i sina skolor.Så jag har stark känsla för lärarnas situation. Vilka vill bli lärare i dag?
Inlägg #12: Postat: 2005-11-20 13:44:00
Janne B
Jaha, nu avslöjar SR saker om total oordning inom högskoleväsendet.De rapporterar bluffelever för att få mera pengar av högskoleverket. Tusentals elever tycks vara inskrivna utan att veta det, utan att ha varit på varken lektion eller upprop./ Rektor ska rapportera efter tre veckor vilka som i praktiken studerar. Det har "avglömts". Här är karusellen, som ska gå till kvällen osv...
Inlägg #13: Postat: 2005-11-21 15:17:00
Patrick G
Jag jobbade åt Sveriges största friskoleföretag i tre år. Skandalernas skandal. Det är bara en fråga om tid innan allt elände kommer till allmänhetens kännedom. Frågan är varför Skolverkat tigit så länge?
Inlägg #14: Postat: 2005-11-22 08:36:00
AlfVerner
4,5 stjärnor för denna artikel?? Rubriken är verkligen korrekt när detta antiintellektuella, analysbefriade "ordning och reda"-dokument skördar viktorier. Vi är ett land i kris på väg mot polarisering och repression.
Inlägg #15: Postat: 2005-11-22 20:53:00
GunnarL
Den här skoldebatten har minst sagt tagit sig underliga uttryck. Här döms hela utbildningssystemet ut för att man inte fick första pris i teckningstävlingen varje vecka eller för att andra elever än en själv fick chansen att svara på frågor.
Laddar...