Parisupplopp i Sverige - frågan är när inte om

Den här tråden diskuterar artikeln Parisupplopp i Sverige - frågan är när inte om.
Inlägg #1: Postat: 2005-11-14 15:41:00
megaman
Bra artikel. Jag bor själv i ett av sthlms ghetton. Och det finns vissa skillnader mellan paris och sthlm. I sthlm är de flesta ghettona väldigt hetrogena. Det är sällan en eller två grupperingar som i paris eller ronna utan flera, det finns ofta lika mycket om inte mer motsättningar imellan de olika grupperingarna som mellan svenskar och invandrare. Därför tror jag det blir lite svårare att en vi mot dom attityd befästs på samma sätt.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-14 15:44:00
Leif-Arne
Jag vill bara påpekta att trots att jag själv är invandrare så är jag så integrerad så. Det är faktiskt så att jag blir en hel massa trött på dessa självutnämndea företrädare för oss invandrare. Tala i egen sak och var nöjd med detta. Punktum.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-14 15:45:00
steno
Bra text, du verkar veta vad du talar om.I någon skala kommer det säkerligen något eko även i Sverige. Om ett gäng 1968 kunde leka revolution på Mao-vis så vill nog några leka här också. Ta all förstörelse av tunnelbana och skolor redan idag. En hel del skolor har brunnit
Inlägg #4: Postat: 2005-11-14 16:42:00
Lars Nilsson
Ligger mycket i vad Du skriver om invandrarnas eget ansvar. Men att skolan skulle kunna göra så mycket tror jag inte. Däremot bör man fråga sig varför invandrare i USA, till skillnad från Europa, inte har den där känslan av att vilja återvända "hem" och därför integreras på ett bättre sätt.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-14 17:00:00
Franklin
Mycket bra och intressant text som ställer flera viktiga saker på sin spets. En detalj som fick mig att reagera var beskrivningen av föräldrarnas återvändardröm. När man bara ser sig som tillfällig besökare, som ändå snart ska åka hem, finns ju ingen anledning att lära sig språk, seder och bruk, eller att respektera det samhälle man lever i. En inställning som nog tyvärr väldigt lätt förs över på barnen.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-14 18:54:00
Redliner
josef kurdman tillhör den grupp invandrare som kom hit före de stora flyktingströmmarna. min erfarenhet är att vissa av dessa känner en stor bitterhet. magnus karaveli, nalin pekgul och thomas gür ser alla en dygd i att svartmåla förorter och beklaga sig över de ungas leverne. de förnekar att diskrimineringen existerar, vill minska invandringen och tycker att anpassning är svenskans vackraste ord.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-14 19:43:00
Janne B
Använder man ordet Parisupplopp så bör man rimligen mena något jättestort över hela landet som pågår i veckor. Nu missbrukas ordet när det är uppenbart att man även menar små lokala incidenter.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-14 22:12:00
Jan E
Bra artikel, och bra att du även tar upp invandrarnas eget ansvar i integrationsprocessen. Nåt som exempelvis regeringens integrationsutredare Kamali inte är ett dugg intresserad av. I hans värld är alla invandrare offer för omständigheterna. Ett delat ansvar är förutsättningen för lyckad integration. Samhället måste sluta diskriminera och invandrarna måste sluta bygga upp subkulturer som avskärmar sig från samhället utanför.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-14 22:21:00
GunnarL
En mycket bra artikel, grundad på kunskap och ett gott försök till analys. Det har tidigare skrivits i ämnet på ett närmast vulgärt sätt. Men - som sagt - det här var en bra artikel!
Inlägg #10: Postat: 2005-11-14 23:05:00
Calle Z
Kurdman. Är som vanligt bra. Han har helt rätt. Varför får man aldrig se Kurdman i diverse tv "debatter"? Säger han en obehaglig sanning som media inte vill låtsas om? Det är hög tid att det slutar att hycklas i detta ämnet. Precis som det görs här på Sourze. Skulle det ha varit en infödd svensk som skrev vad Kurdman skrev. Då skulle somliga aldrig ha hyllat denna text.
Inlägg #11: Postat: 2005-11-15 05:28:00
Jan C.
En artikel som slog huvet på spiken.
Många invandrare som kommer hit till Sverige fortsätter att ta med alla seder och attityder ifrån sitt hemland, utan att respektera landet dit dom kommit. Det sticker i ögonen på oss andra, respektlösheten. Politikerna i kommunerna MÅSTE tänka på ungdomarna, bättre fritidssysselsättning till dom, dom är våran framtid.Låt oss alla hjälpa till, det här är mycket viktigt!
Inlägg #12: Postat: 2005-11-15 12:36:00
Mysan
Kommer aldrig inträffa.
Inlägg #13: Postat: 2005-11-15 12:37:00
Mysan
Kommer aldrig inträffa.
Inlägg #14: Postat: 2005-11-16 12:53:00
Janne B
Nu ska vi alla straffas för att gangsters rånar värdetransporter.Vi ska inte få ha vara tusenlappar och femhundringar kvar för att Securitas kört runt miljoner i plåtburkar, som går att öppna med en konservöppnare. I Stockholm sker över 1000 dåligt skyddade värdetransporter per dag säger media. Vansinnigt. Men då bovarna tydligen inte går att fånga ska vi vanliga skötsamma inte få ha kvar våra kontanter. Rättssamhällets sammanbrott.
Laddar...