Inlägg #21: Postat: 2005-11-11 08:37:00
|
Backman |
Forts.. Rent "MDMA" pulver är betydlig starkare och svårdoserat och risken är större.. Det blir så med en restriktiv narkotika-politik. Ungdomar hittar nya väger till att bli hög hela tiden.
GHB har inte slått någon annanstand än i sverige.. När ghb blev narkotika började man använda GBL.
Exprimenterande med "lagliga" droger som DXM,salvia,HBW som beställs från nätet är väldigt omfattande i sverige..
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-11-11 09:25:00
|
west-d |
Backman. När de tex köper amfetamin är det oftast mycket annat i pulvret det mals ner värktabletter mm för att dryga ut det, vilket de säljer bjuder sina vänner på & till andra, de har ingen empati osv för hur det går för andra osv.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-11-11 09:33:00
|
Backman |
west-d.. Japp druvsocker används bla för att dryga ut..
Att sälja 80-90 rent amfetamin på gatan kan också vara livsfarligt.. DÅ missbrukaren tror att han/hon kan ha samma doser som utspätt 20-50 amfetamin..
Och en langare vill inte ha dåligt rykte, inte bra för affärerna..
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-11-11 09:53:00
|
west-d |
Backman. Ja men druvsocker verkar inte vara så vanligt, ofta provsmakas plvret lite på fingret inan köpet, det skall smaka illa. Jag har alltid haft nyckel till min dotters lägenheter, och gjort många husransakan själv, tyvärr har jag varit duktigare på det än polisen, vilket de naturligtvis också fått reda på av mej.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-11-11 14:45:00
|
tomster |
west-d: drogernas orenhet beror på förbudet, det inser du va? Om marknaden var reglerad och kontrollerad skulle de problemen inte uppstå. Lagarna tvingar fram bristen på empati. Och heroin har kallats horse i minst 30 års tid, inte "nu" och tror du verkligen att det minskar tröskeln? "Va, är det horse som ska skjutas in med sprutan, ok, då tackar jag ja!". Det mesta du säger om droger låter som hörsägen och propaganda, som 14-dagarspsykosen med hasch.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-11-11 14:47:00
|
tomster |
Cannabis, som det heter, kan enligt vissa studier utlösa en riktig psykos hos människor med "fallenhet" för det en nylig undersökning i Tyskland visade t.ex. detta. Det som oftast beskrivs som haschpsykos är ett väldigt kraftigt rus, oönskat kraftigt, där tillståndet upphör när drogen slutar verka. Detta iakttog man redan i LaGuardiarapporten som gjordes på 30-talet. De flesta som säger sig fått denna psykos har aldrig fått en diagnos - är min erfarenhet.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-11-11 14:49:00
|
tomster |
Och tro mig, jag är inget blåbär när det gäller det här och känner många människor i den rekreationellt användande skaran - en grupp som är helt dold för samhället. De tar inte droger för att bli balla på fester, få brudar, för att vara nån eller för att döda smärtan inombords, de tar droger för att de gillar att ta droger. Jag säger som en kompis: vad går man helst in i, en tunnelbanevagn fylld med fyllon eller potheads? Mitt val är självklart.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-11-11 20:07:00
|
Sunny |
Ja : man blir fredlig av cannabis! På 70 talet rökte de flesta som rökte tobak även hach o jag känner inte till ett enda fall bland mina vänner o bekanta från då som fått någon hachpsykos.
Jag upplevde att de blev passiva o inte fick sakerna ur händerna? Några av dem sitter på höga poster i dag o de verkar må bra?Alkohol däremot är en drog som kan göra folk verkligt aggresiva o finns med i bilden av de flesta våldsbrott. Horse har väl alltid hetat horse?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-11-11 20:14:00
|
Sunny |
Just i veckan varnas det för ett nytt fultjack från Balitikum. Jag blir inte förvånad ifall det blir en nu våg av döda unga som sist. Fetanyl kallas många saker på gatan men det är likt morfin: bara det att det lär vara 50 gånger starkare än heroin. Det är alltå dödligt farligt att försöka dosera detta medel.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-11-11 20:38:00
|
Sunny |
14 Nej B: De unga är inte blåögda utan brukar ha väl reda på sig!
De är som du säger försiktiga med vad de petar i sig-även om dei nte bryr sig så mycket om den legala aspekten.Jag menar att de vuxna som försöker starta rena skrämseldreven o drogpaniken är ganska blåögda.Vilket de unga genomskådar o så slutar det att lyssna.Trist nog även på saklig info.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-11-12 10:23:00
|
west-d |
tomster. ordet horse har bivit mer andvändbart det var så ja menade. Det kommer alltid att blandas skit i pulvren, för att dryga ur kassan. Din text för övrigt ....blaha.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-11-12 12:27:00
|
Backman |
Sunny. Många som testar narkotika gör det ofta med cannabis. Cannabis är en sådan drog som inte har några bieffekter till en början. utan kan ta 2-5 år innan saker börjar märkas.. Många ungdomar tycker att den utblidning som staten har är om droger är ren bullshit..
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-11-12 12:31:00
|
Backman |
Forts.. Om man börjar använda en drog som staten klassar som en utav dem farligaste jo en del säger så Och inte märker några bieffekter, då tar inte ungdomar till sig nån info hurvida drogerna är farliga eller ej.. jag kände inte några direkta bieffekter av den där jointen, undra om staten överdriver om tjack,E,kokain,lsd också?
En icke trovärdig droginfo kan vara livsfarlig på lång sikt..
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-11-12 12:37:00
|
Backman |
Sunny.. Känner heller ingen som fått hasch-psykos..
Min mamma känner nån som känner nån som fått det.. Det brukar låta så..
Jag hört talas om en del som säger sig ha fått psykoser på en del forum på nätet.. men då är det ofta andra droger med i bilden, oftast amfetamin, E,.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2005-11-12 12:53:00
|
Janne B |
28 Sunny/ Du skriver...På 70 talet rökte de flesta som rökte tobak även hach o jag känner ..// Så var det inte. Men i vissa avgränsade ungdomsgrupper i storstäderna kan det ha varit så.// Många av dessa gick sedan vidare till starkare droger. Hasch blev inkörs-drogen. Ytterst olyckligt.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2005-11-12 15:40:00
|
Janne B |
32 Backman/ Ja det är exakt så jag mött cannabis på mer lamtliga socialbyråer..Starka människor klarar av att hantera detta i kanske 5 år utan stora skador på sitt vanliga liv.Men människor som medfött är svagare åker dit efter redan 2 år. Då måste de ha mer och mer och ofta då starkare saker. Så är Helvetet igång. Man blir för slö att sköta studier, arbete, ekonomi, familjeliv osv.JA nog är utbildningen bullshit om detta faktum inte når ut till ungt folk.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2005-11-12 17:31:00
|
Sunny |
Janne: På 70 talet röktes hach överallt inom kulturen:teater etc. Christiania blomstrade o vi reste dit över helgerna. Gröna vågen du vet? Som strippa fick jag vänner även i riksdagshuset, försvarets materialverk samt patentverket o jag kan lova dig att de rökte hach där oxå. En smula ensamt för mig som inte ens rökte toback: har aldrig lärt mig ta halsbloss.En god vän i riksdagshuset följde med mig hem: tanken vara att jag skulle koka te på hachet
|
|
Inlägg #38: Postat: 2005-11-12 17:35:00
|
Sunny |
forts o få en god natts sömn. Jag visste inte så mycket utan öste i någon matsked men sömnen uteblev. Väggarna liksom kom mig o konturerna försvann. Jag bad min vän ringa giftinformationen: hur mycket hach kan man äta utan att dö? ÄtTA? tanten trodde nog han drev med hennne men jodå; äta ihjäl sig på hach är inte ens möjligt. Jag kokade aldrig mera sånt te.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2005-11-12 17:38:00
|
Sunny |
Men man kan missbruka ALLTING ifall man mår dåligt: i mitt fall är det fett o socker! Jag har ökat 4 kg på en enda vecka för att jag mått dåligt.Det finns alltså matmissbrukare o shoppingmisbrukare o spelmissbrukare o sexmissbrukare o jag vet inte allt. Vi kan ju inte radera ut hela samhället för att folk mår dåligt?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2005-11-12 17:40:00
|
Sunny |
Janne o Backman: Jag känner flera som fått delerium o känner till ännu flera.
|
|