|
Inlägg #1: Postat: 2001-07-09 17:14:00
|
|
Anders Linnard |
Nu testar ju de allra flesta droger under
påverkan av alkohol. Så att
alkohol inte skulle vara en
inkörsport stämmer inte.
Konsekvens i den här debatten
hade inte skadat.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-07-10 10:44:00
|
|
Camilla |
Apropå de andra kommentarerna:
Konsekvens är eftersträvansvärt men ännu viktigare är skyddet av de människor som direkt eller indirekt råkar illa ut pga droger. Det är inte troligt att Sverige kommer förbjuda alkohol, men det får aldrig vara ett argument för legliasering av andra droger. Jag tycker det här är en viktig artikel.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-07-10 11:40:00
|
|
elfvis |
Det är knarkaren som suger på marijuana-jointen, inte tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-07-11 12:44:00
|
|
Björn Jalkeby |
Fattigt att skylla sina egna eller andras sociala problem på cannabis. Är man en smula påläst vet man att hasch och marijuana har en mycket lägre beroendefaktor än både alkohol, tobak och kaffe. Det enda farliga med cannabis är att det är olagligt och det finns det också bevis för i form av drygt 100 års internationell forskning. Och missbruk är en sjukdom, ingen drog.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-07-11 14:09:00
|
|
Roger Borgström |
Att alkohol är en drog är inget argument för att tillåta marijuana.Drogliberalerna kommr alltid dragande med att det är ofarligare med hasch än alkohol men det vete fan.Stå på dig Maria.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-07-11 21:45:00
|
|
Jim Boistrup |
Bra Maria!
Jag håller helt och hållet med dig!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-07-12 00:04:00
|
|
Frida |
Vill inte heller se att marijuana legaliseras... har levt i ett förhålland emed en tung narkoman i snart två år.. först trodde jag att han slutat tills jag kom hem till han en dag o han inte förstod vem jag var o vart han var .. o värst av allt vem han var .. nästa dag var detta ett härligt tillstånd han var i.. nu sitter han på behandligshem.. hela hans liv är förstört eftersom han osså tagit LCD, E, Heroin, Kokain, Roppar.. you name it...i 5 år...O så Maria jag håller med dej till 100 !!!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-07-12 08:25:00
|
|
P |
Det borde ju vara en stor skillnad i rus att ta en klunk alkhol jämfört med att ta ett bloss hasch, ett piller eller för att dra det till sin spets en spruta heroin? Det är väl skälet till att alkohol inte kan förbjudas, det finns fortfarande många som bara tar ett glas vin till maten eller en öl. Och det blir man ju inte så påverkad av.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-07-12 09:36:00
|
|
Åsa |
Jag har förlorat många människor som jag älskat just pga av droger, främst hasch. Därför är det svårt för mig att se liberalt på frågan. Jag har både kört skiten själv och sett mina vänner gå under.
Saken är den att alla reagerer olika på droger. Men vad jag har sett så kommer alltid konsekvenserna förr eller senare.Och dem är inte roliga.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-07-12 17:33:00
|
|
Rozbeh Aslanian |
Jag är en så kallad Hashrökare! det har jag varit i över två år och på dessa år har jag aldrig lidit skada av det och jag har inte provat andra droger... Det är upp till individen om man vill prova tyngre droger! Man har alltid ett val! Marijuanan i sig är inte inkörsporten utan det är den mänskliga dumheten!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-07-13 00:30:00
|
|
Marie.-Louise Nilsson |
Att leva med en narkoman - så heter artikeln jag skrev här för ett par månader sedan. Jag håller fullständigt med dig Maria. Att legalisera Marijuana skulle baar förstöra en massa människors liv- tro mig jag vet. Att alla har ett val e jag medveten om - men av hash försämras förmågan att bedöma situationer osv .- kanske tror man att man e stark och klarar av bara en enda tablett och sen sitter man där 10 år senare med sprutan i armen...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-07-13 11:33:00
|
|
Klas klättermus |
Kan det inte vara ruset och effekterna av detta som är det väsentliga?
Man kan dricka ett litet glas vin utan att känna något rus, men hela syftet med att ta en jolle är ju själva trippen.
Kan det vara så att det inte handlar så mycket om substansen som sådan, utan snarare huruvida den används som berusningsmedel?
Vad är det för fel på verkligheten, eftersom man känner sig nödgad att fly den i ett rus?
Detta är min mest angelägna fråga.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-07-17 17:20:00
|
|
gisela |
m. är ju en inkörsport just FÖR ATT det är illegalt. om det vore lagligt skulle man kunna separera de ofarligare drogerna från de farliga.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2001-08-15 15:15:00
|
|
niklas |
Marias resonemang går ut på att Cannabis leder till bruk av farliga droger.
Detta påstående är bevisat felaktigt och Maria kan själv ta reda på fakta genom att t ex läsa en bok i ämnet - dock så är detta ovanligt hos förbudsivrare.
Dessutom, de som använder farliga droger, som t ex heroin har med all säkerhet använt sig av lagliga droger, såsom tobak, alkohol eller koffein långt innan ev. cannabisbruk eller heroinmissbruket.
niklas
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2001-08-15 15:21:00
|
|
niklas |
Marias resonemang går ut på att Cannabis leder till bruk av farliga droger.
Detta påstående stämmer inte, och om Maria ägnade lite tid åt studier av detta ämne så skulle vi slippa denna typ av lögnaktiga påståeenden - dock så är detta ovanligt hos förbjudsivrare. Myter, lögner och slagord är det enda som dessa propgandister lyckas med att häva ur sig.
..forts
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2001-08-15 15:21:00
|
|
niklas |
...
Cannabis leder inte till användande av farliga droger! Däremot så finns det en och annan missbrukare som använt sig av cannabis, precis som de ofta har använt sig av alkohol eller kaffe.
niklas
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-03-14 23:37:00
|
|
Abel |
Hej Maria.
Jag finner Timbuktus artikel mycket saklig och verklighetsbaserad till skillnad ifrån din. Varför? Din kunskap om droger är närmast obefintlig och dina påståenden grundar sig i en trosuppfattning - inte i kunskap och fakta. Jag får väl åtminstone nöja mig med att detta framgår mer än väl i din artikel. Tack för mig.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-03-15 00:10:00
|
|
Abel |
Svenskar suger visst åt sig propaganda om cannabis som om de vore gamla tvättsvampar som suger åt sig surt gammalt diskvatten. En annan myt är att förbudet skyddar folk från att råka illa ut. Förbudet har inte hindrat någon ifrån att börja missbruka - hur fan kan man på fullt allvar tro att missbruk styrs av lagar öht? Samtidigt dör fler narkomaner i Sverige än i något annat land i Europa, och där spolades folkhälsoargumentet ned i toaletten. Vilken fars.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-03-15 00:58:00
|
|
Mr Nice |
Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande vilket gör att du inte blir mer beroende av det än av tex sötsaker. Hårda tag mot narkotikan leder till större misär, Sveriges har bland världens tuffaste narkotikalagar ändå är nyrekryteringen till tungt missbruk bland den största i världen. Vi har högst dödlighet i Europa hos heroinister. Ni som snackar om att förbud är för att hjälpa människor vet inte vad ni pratar om.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-03-15 09:21:00
|
|
Swecan |
Vilken jävla mytomanhistoria.
|
| |