Prästuppror

Den här tråden diskuterar artikeln Prästuppror.
Inlägg #1: Postat: 2005-11-06 23:44:00
Anders Klasson
Det är inte sådär jätte-enkelt att
kommentera detta om man som jag
mest vill angripa "det politiskt
korrekta".Om jag förstått saken rätt
så vill ni missionare INTE välsigna
Homo-par och det verkar ju inte
merparten av präster inom Svenska
Kyrkan inte heller vilja.Så om inte
Svenska Kyrkan inte tänker sparka
alla präster som inte vill välsigna
Homo-par så kan det väl inte bli nån
förändring i relationen,eller ?
Inlägg #2: Postat: 2005-11-07 00:42:00
Lars Nilsson
Svårigheten för Svenska kyrkan att hålla en rak linje är välbekant. Man svajar efter rådande politiska opinion. Som ateist undrar man vad det är som gör att påven har en betydande ung "fanclub", trots katolska kyrkans icke korrekta politiska åsikter. Kan det bero på att man är konsekvent? Var är vår ärkebiskops "fanclub"?
Inlägg #3: Postat: 2005-11-07 09:20:00
Janne B
613 präster har nu på morgonen skrivit på uppropslistan som också kallas Upproret. Detta har nu upprört andra präster så mycket att de nu startat Motlistor. En präst går ut och säger "Nu är det krig".
Inlägg #4: Postat: 2005-11-07 09:24:00
Janne B
Sakligt sett är det inte stor förändring som skett. Kyrkoherdarna är från nästa är skyldiga att se till till att det finns en präst som åtar sig en välsignelseakt. Så var det inte förut. I drygt tio år så har det varit frivilligt för ett pastorat att ställa upp med denna tjänst.Efter det att borgerlig vigsel förrättats.NU blir det mera ordning enligt vissa, mera tvång enligt andra.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-07 09:27:00
Janne B
Rätt stavat heter prästen Yngve Kalin och hans hemsida med prästuppropet är lätt att hitta på
Googels.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-07 11:41:00
tomster
Min åsikt är ju enkel, man kan inte tvinga folk att göra sånt de inte vill, så det är bara bra att präster kan få deklarera sin åsikt öppet så att homosexuella kan vända sig till en präst som är villig att med sin fria vilja välsigna dem. Jag tycker också att artikeln på ett bra sätt belyser det bisarra i politiskt inflytande över kyrkorna. Samhället ska inte ha en religiös tolkning av mänsklig samvaro och därför ska alla få gifta sig med vem de vill, men en kyrka kan vi inte tvinga till nåt.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-07 11:46:00
Sunny
Prästerna hade likadana upprop emot kvinnliga präster en gång. Märkligt hur dessa män läser sin bibel. På Jesu tid fanns inga präster så tillståndet att viga hetersexuella fanns inte heller. Däremot står det klart att det är förbjudet att predika för pengar: alltså att vara avlönad PrästFörbjudet att äta skaldjur,att arbeta på söndagarna.att ta kvinnor med mens i handen etc.De där gubbarna verkat ta fram legitima grunder att hata:inte oroa sig för alla gamla förbud i biblen?
Inlägg #8: Postat: 2005-11-07 13:01:00
Piripiri
Jag har ibland funderat över varför detta med en prästerlig välsignelse egentligen skulle vara så viktig för homosexuella? Om kyrkan inte vill välsigna min kärlek, so what, vad bryr jag mig om det? Men så tänker jag på alla de bekanta jag haft som växt upp i en religiös miljö som sedan fortsatt vara oerhört viktig för dem. En del av dessa blir homosexuella. Måste de därför bli parias forever? Förstår inte denna människosyn.
Inlägg #9: Postat: 2005-11-07 15:07:00
Sunny
Det är nästan komiskt i sin tragik att dessa som kallar sig bibeltrogna teologer helt missat att det i Bibeln inte finns något förbud emot lesbiska kvinnor. Det står så här: "Den man som ligger hos en man som man ligger hos en kvinna ska dö" Fritt fram att viga lesbiska alltså??.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-07 17:39:00
Janne B
Tidningen Dagen har frågat sina läsare vad de tycker i denna fråga. Ca 3000 personer har svarat och 97 procent av dem anser att prästerna gör rätt. / Dagen var tidigare en renodlat pingstväntidning men har nu medarbetare och läsare från alla samfund.Även en katolsk pater.Sv.Kyrkan har ingen egen dagstidning!
Inlägg #11: Postat: 2005-11-07 22:36:00
Sunny
En aktuell artikel av responsen att dömma. Som hedning borde jag ju inte få ha åsikter men kan som vanligt inte låta bli att lägga mig i.
Inlägg #12: Postat: 2005-11-08 09:37:00
Janne B
716 protersterande präster hade skrivit på kl 0944. En ökning med ca 100 på ett dygn. Vi ska vara medvetna om att det inte är ofarligt att skriva på denna lista.Prästerna riskerar givetvis framtida karriärer i en kyrka styrd av politiker.Om detta är trons dårskap eller visdom får Du avgöra!
Inlägg #13: Postat: 2005-11-08 22:53:00
Janne B
Vid de anklagades bord stod prästen Y Kalin i kväll i SVT:s Debatt. Han fick verkligen veta vilken mossig svartman han var./Det egendomliga är ju att de som nu anklagas har ju samma åsikt som alla kyrkor har haft i bortåt 2000 år i denna fråga.. Kalin har inte heller bytt någon tro eller åsikt. Han har inte haft fingret i luften och frågat vad som folkopinion eller politiker tycker detta år. //
Inlägg #14: Postat: 2005-11-09 12:54:00
Janne B
Göteborgs-Posten pappers har hela sin insändarsida fylld med detta ärende i dag. Det är stora och små artiklar, med olika vinkel. Finns ej på nätet. Men GP har också Fria Ord modell IT spm tar upp välsignelsen mm
Inlägg #15: Postat: 2005-11-09 13:53:00
Janne B
Snurre Sprätt Slöinge församling har nu skrivit på uppropet. Som är utsatt för diverse olika skämt och sabotage. Ja lite humnor skadar väl inte..
Inlägg #16: Postat: 2005-11-09 15:31:00
Janne B
En präst i Östergötland funderar på att starta en Motlista. Ska se om jag hittar den på nätet. Kanske något för Leif-Arne.
Inlägg #17: Postat: 2005-11-09 21:13:00
Janne B
En liten präst i den lilla byn Hyssna har en hemsida som besökts av 85.000 personer på en vecka, varav ca 806 skivit på till klockan nu. Imponerande oavsett vilket åsikt man har i grundfrågorna.
Inlägg #18: Postat: 2005-11-10 19:20:00
Sunny
Tankvärt i Expressen!Länk: expressen.se

Vet verkligen svenska folket i dag kristendommens sanna karaktär?
Inlägg #19: Postat: 2005-11-11 09:12:00
Janne B
En större potentat än vad jag först såg är Yngev Kalin. Han är ordförande för den gamla kamporganisationen "Kyrklig Samling". som finns mycket om på nätet. Grundades av göteborgsbiskopen Bo Giertz i kampen mot kvinnliga präster. De har ställt till mycket oreda och otrevliga stämningar på många arbetsplatser. Internt verkar de splittrade i mycket men är säkra på att Gud är lessen över kvinnliga präster.Hur har Gud det med tjejerna i Frälsis tro?
Inlägg #20: Postat: 2005-11-13 17:13:00
Janne B
Svenska kyrkans systerkyrka i Finland beklagar att kyrkomötets historiska beslut om partnerskapsvälsignelse för några veckor sedan inte föregicks av konsultationer. Enligt den så kallade Borgåöverenskommelsen ska sådana ske mellan kyrkorna inför stora beslut.
/Citat från Dage
Laddar...