Tankar om vårt våldtäktsbegrepp

Den här tråden diskuterar artikeln Tankar om vårt våldtäktsbegrepp.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-30 14:11:00
Biff
Nej, så länge man inte tar till handgripligheter är man inte ansvarig för att en person som man haft sex med kan komma att må dåligt i efterhand. Om man vore det, skulle gränsen mellan samlag och brott bero på partnerns framtida humör: ena stunden har hon kanske blivit våldtagen, andra stunden inte. Med ett sådant relativistiskt synsätt skulle vi inte ha någon enhetlig och konkret lagstiftning alls att lita på och rättssäkerheten skulle försvinna.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-01 16:01:00
Per W
I så fall är det inte bara i det sexuella mötet vi borde kunna ställas till ansvar för eventuell oavsedd skada på den andra personen.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-01 17:59:00
Michael Lundahl
Ytterligare någon som gett sig in i debatten med tunnelseende och utan att tänka igenom vad konsekvensen av argumenten innebär. För det första: om allmänhetens rättmedvetande inte stämmer överens med rättsväsendets så är det på inte sätt en garanti för att det är rättsväsendet det är fel på. I många fall är det mänlgen fel på allmänhetens rättsmedvetande. En sådan sak som att "Sexuellt utnyttjande" av allmänhetens ses som en mild dom bara för att den inte heter "våldtäkt" är exempel på detta.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-01 18:10:00
peter_
Helt orimligt och absurt! Menar du att om en man och kvinna träffas och har sex, och den andra sedan ångrar sig, då är det att klassa som våldtäkt. Nej, jag måste ha läst fel.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-02 20:26:00
CMO
En av tossigheterna med ditt resonemang är att om båda parterna har ansvar fullt ut för sin "sexualitet" så uppstår situationen, då en vådtäkt uppstått i sas "efterhand" efter att A och B haft, vad de trodde var frivilligt sex, att "förövaren" och "offret" är lika skyldiga och bör således få samma straff.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-03 11:31:00
Jan E
Jag tycker att det är bra att du tar upp frågan om ansvar i samband med sex, men du resonerar lite luddigt och man vet inte riktigt vad du vill rent konkret. Det stora problemet i vår sexbrottslagstiftning är att bevisbördan ligger på kvinnan när en sexuell aktivitet urartat och skador uppstått, psykiska eller fysiska. Nu talar jag alltså om vanligt heterosexuellt sex, annat är jag inte insatt i.
Laddar...