Rasism, främlingskap och fattigdom

Den här tråden diskuterar artikeln Rasism, främlingskap och fattigdom.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-30 01:01:00
stålis
Gav dig en 4:a. Mycket välstrukturerat och formulerat. Dessutom intressant infallsvinkel.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-30 01:26:00
CMO
Ett exempel på det svenska välfärdsamhällets mjuka rasism: Länk: aftonbladet.se
Inlägg #3: Postat: 2005-10-30 07:49:00
Anna Veeder
Välskrivet och tänkvärt. Men vad anser du att den svenska regeringen praktiskt bör göra åt integrationsproblemen? Att Sverige ska lyckas ändra på förhållandena i t ex Somalia är nog att kräva för mycket.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-30 11:39:00
Friskytten
Bra artikel som är självständigt tänkt, och innehåller generöst med egna erfarenheter som ger stabil bas åt resten av texten. Ser att sura typer gett dig låga betyg utan att kommentera. Bry dig inte om det. Skriv mer i stället!
Inlägg #5: Postat: 2005-10-30 14:42:00
GunnarL
Bra skrivet Lars Nilsson. Sant och intressant.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-30 15:10:00
Janne B
Vad kan det bero på att denna artikel är bättre vid andra läsningen och ännu bättre vid tredje läsningen. Jag får en massa "aha" upplevelser. "Så är det ju". Jag funderar på att tillverka en stor måltavla med en massa ringar Ni vet. Så en massa klisterlappar med namn på som "norrmän", "chilenare" osv. Så skulle jag sätta upp dem på tavlan.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-30 15:18:00
Janne B
Vem åtar sig att skriva en nyanserad artikel om svenska folkets attityder till "finnar". Både de som finns här och de som finns kvar i Finalnd. Sedan lite också om finnars och finlandssvenskars något komplicerade förhållanden där på andra sidan Bottenviken.Varför finns det inga "norge-jävlar"?
Inlägg #8: Postat: 2005-10-31 18:16:00
Don Giovanni
Mycket väl skrivet, klokt och genomtänkt i argumenten och din analys är i grunden korrekt. En mycket bra artikel. Att skapa välstånd, både för de av utländsk härkomst här i Sverige och i de länder som "levererar" invandrare hit är naturligtvis lösningen på problemen en viktig "dellösning" i alla fall. Hur detta välstånd ska uppnås är däremot en fråga där våra åsikter går kraftigt isär, tycker jag mig ha förstått :-
Inlägg #9: Postat: 2005-11-02 12:46:00
megaman
Bra text. Men det är inte landets välstånd isig som är det viktiga. Utan de emmigranter välståndet genererar. En japan som flyttar till hit flyttar till något troligtvis ett jobb eller en partner, medans en kurd flyttar ifrån något. Den ena har gjort ett livstilsval medans den andra har gjort ett ödesval. Aledningen till varför man emmigrerar är minst lika viktigt som av vilken etniskgrupp invandrare är av. Vilket ofta glöms i debatten.
Inlägg #10: Postat: 2005-11-04 06:54:00
Per W
Bra Lars!
Laddar...