Djävulen och Oskulden

Den här tråden diskuterar artikeln Djävulen och Oskulden.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-27 20:44:00
bloggeri
Det är möjligt att man bara kan förklara bombhögerns tänkande i metafysiska termer.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-27 21:40:00
bloggeri
"Volvo ska sammanlagt via sin agent IEG ha betalat motsvarande 6 miljoner kronor i mutor till Saddam Husseins regim under den tid olja för mat-programmet pågick, skriver FN." Detta om goda och onda, alltså.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-27 22:59:00
Janne B
Roger/ Dina fyra slutrader kunde en god pastor ha sagt med små justeringar. Här o var i övrigt är du nära gamla kristna sanningar. men så har du ju rätt att skoja och övedriva också. Amen.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-28 00:03:00
Lars Nilsson
Ja, världen är eländig och djävulen tar över. Nu inte bara i skepnad av "meningens fiende", den ondskefulla kapitalismen, utan också med hjälp av smådjävlarna Bush och Donald Trump. Allt medan folkhavet förblindas och gottar sig i dokusåpor. Inte ens agnostikern Lord har några goda råd kvar utan får hänvisa till de gamla myterna. Total uppgivenhet råder. Tack och lov!
Inlägg #5: Postat: 2005-10-28 07:47:00
Robin Hood
Gillar ni konspirationsteorier? Då har jag ett par länkar.
Länk: vishet.se
Länk: politiken.biz
Inlägg #6: Postat: 2005-10-28 09:02:00
El Guatusi
Det borjar bli lite repetitivt med dessa forenklingar: "ekonomisk frihet skapar onda manniskor" i hundratals varianter och dussintals saser. Men var ar forslagen till ett alternativt samhallssystem? Aven vi liberaler inser att varlden ar skitig och elak, men vi vill inte kasta ut barnet med badvattnet. Var lite propositiva, Lord, Bloggi, Unto et compatriotes!
Inlägg #7: Postat: 2005-10-28 09:14:00
Anna Drangel
Kul Lord, men det är när vi människor förstår att vi alla innehåller delar av både Gud och Djävulen som det börjar bli riktigt intressant - och SVÅRT! Att avla barn t ex är ju verkligen att gå i lag med djävulen isåfall. Så, som jag brukar säga, vi är bara genom att finnas till på denna jord mer eller mindre små ondesfulla ting...
Inlägg #8: Postat: 2005-10-28 10:17:00
Janne B
"Så läs Bibeln, mitt barn, men med vaksamma ögon" så säger Anna Ekelund i Aftonbladet i dag.Först har hon dock påstått att Kalle Anka är bättre, denne litteräre höjdare. För Kalle bjuder på mer lättfattlig moral. Därtill tar han hand om andras barn och har ett fritt förhållande med Kajsa.//Jag har skrivit till Anna E att jag växte upp med både Kalle och Jesus. Inte så tokigt...
Inlägg #9: Postat: 2005-10-28 13:09:00
Janne B
Om Trump: "Och - banne mig - han predikar! Men vems budskap sprider han? Det är 10 000 kronorsfrågan.". Lord jag är inte säker på att han predikar. Men det kan mycket väl tänkas att han talar i olika Kyrkor. Men det förekommer ofta även i Svenskkyrkor utan att det kallas predikan. Alice Bah far runt o talar humanism t.ex.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-28 15:41:00
Lars Nilsson
Om man för ett ögonblick köper tanken på att kapitalismen, som framkom under 1800-talet, skapar onda och självcentrerade människor, ställer man sig frågan; hur goda var vi tidigare? Under feodalismen tex. Rådde harmoni, fred och väna människor? I så fall: Adeln kom tillbaka, allt är förlåtet. Faan trot!
Inlägg #11: Postat: 2005-10-28 19:07:00
Tarja
Tack Lord, för en intressant artikel! Jag går rakt på sak. Paulus säger i Bibeln att: Pengar är roten till allt ont . Visst håller ondskan på att ta över. Jesus säger att Dom flestas kärlek kommer att kallna Jag tror att det finns genuint goda människor. Å andra sidan svarade Jesus en lärjunge som kallade honom god: Ingen är god, utom Gud . Jag brukar säga, att tror man på Gud, så måste man tro på att den Onde också existerar. Det skall komma många profeter i mitt nam
Inlägg #12: Postat: 2005-10-29 17:14:00
bloggeri
Tänker man på Clinton, tänker man på cigarrer och Monica Lewinsky och vad hon formade sina läppar runt. Tänker man på Bush hittar man inget roligt alls. bara ond bråd död, naturkatastrofer och fiffel och båg. Libbygrabben åtalad. Det amerikanska rättsystemet fungerar delvis i alla fall.
Inlägg #13: Postat: 2005-10-31 12:17:00
bloggeri
Berlusconi avslöjar i en intervju idag: "I tried repeatedly to convince the American president not to go to war, I was never convinced that war was the best system to achieve democracy in a country that had to emerge from a bloody dictatorship. I maintained that military action should be avoided." CMO och Lars N blir ensammare och ensammare.
Inlägg #14: Postat: 2005-11-01 08:56:00
bloggeri
Calla Z spyr över "nollrasismveckan". Det klart han blir illamående av förslaget. Han borde läsa denna artikel. För att förstå vad som styr honom, Lars N, CMO, och alla andra högerförvridna tokstollar. Vart skulle deras egenvärde ta vägen utan rasism, fascism och tokhögerdiktaturer att heja på?
Inlägg #15: Postat: 2005-11-01 22:02:00
bloggeri
Stålis, du är helt osannolik. Du använder uttrycket "judisk överkänslighet". Du pratar faktiskt om ett folk som i 600 år utsatts för upprepade pogromer. Deras historia är en enda följetong om förföljelser. Före Spaniens Isabella och Ferdinand visades att muslimer, kristna och judar kan leva sida vid sida utan konflikter. Sen kom Makten...
Inlägg #16: Postat: 2005-11-02 08:41:00
bloggeri
Den svenske finansmannen Björn Carlsson har skänk 500 miljoner kronor till en stiftelse i syfte att rädda Östersjön efter kapitalismens nerskräpning av miljön. Lars N trodde ju inte på att SÅ goda kapitalister finns längre. Men han utgck bara från sig själv, han hade aldrig skänkt några pengar i goda syften om han varit rik. Hur mkt tjänar egentligen en tunnelbanevakt som Lars N?
Inlägg #17: Postat: 2005-11-03 15:17:00
bloggeri
Ett annat USA än CMO:s Länk: nonesoblind.org
Inlägg #18: Postat: 2005-11-06 00:48:00
soilander
Lord, du kan förvåna. Tack för en bra artikel. Att gestalta ondskan som en personlig makt, det reducerar många grubblande analyser.
Laddar...