Fortkörning är dråpförsök

Den här tråden diskuterar artikeln Fortkörning är dråpförsök.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-23 19:07:00
Janne B
Jag håller hastighetsreglerna tämligen exakt. För att lugna ner omkörare ställde jag upp en Varningstriangel i bakrutan. Den syntes på en km håll i mörkret.. Då stoppade polisen mig, men inte galningarna.Jag fick inte ha en reflekterande triangel om jag körde i normal fart..så sa de lagkloke. Får jag veckla ut den och ha den rak som en linjal på hatthyllan frågade jag då? Rådslag skedde. Ja det fick jag./
Inlägg #2: Postat: 2005-10-23 19:07:00
Janne B
forts. Så jag är den galning som kör omkring mitt i Västergötland med en gammal Saab som syns på nästan en km håll bakifrån. I mörker.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-23 22:22:00
GunnarL
Den här artikeln framför åsikter som jag har framfört i många sammanhang utan att få något gehör. Du tar bara i lite för lite: Det dör nämligen fler människor p.g.a. fortkörning än som dör p.g.a. rattfylleri, mord och misshandel tillsammans. Men av någon underlig anledning vill varken politiker eller polis ta tag i detta. Det är väl för att de själva kör för fort. Men utan tvekan ett angeläget problem. Fem i betyg.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-23 23:53:00
Anna Li
Hallå Lundahl! Du kan väl ändå räkna! Om 150 dör av fyllerister och 200 av fortkörning så får du väl ändå relatera det till antalet fyllerister respektive fortkörare innan du drar slutsatsen att fortkörning är farligare. Risken att skada ngn är betydligt högre om man kör berusad!! därmed inte sagt att man inte ska hålla fartbegränsningarna. Men ditt exempel haltar.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-24 00:24:00
CMO
Risken att köra ihjäl någon ökar dramatiskt om man kör bil eller något annat fordon. Nästan alla trafikolyckor orsakas av att någon framfört ett fordon. Den som framför ett fordon bör därför ha långa fängelsestraff. På så vis skulle många liv räddas.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-24 10:46:00
Tarja
Min gubbe nämnde just för några dagar se:n fallet med rattfylleristen som dödade en farmor med bebis, att denne rattfyllerist fått 1, 5 års fängelse. Det kan inte vara rätt. När det hände, var allas känslor upprörda. En taxichaffis sa: Honom blir det aldrig mänska av igen . Hur ska man tolka det? Sympati? Det är klart, han får leva med det resten av livet. Det kanske är värre straff än allt annat. Självklart är jag emot fyllekörning och fortkörning!
Inlägg #7: Postat: 2005-10-24 11:05:00
Janne B
Varje gång jag kör för fort på en sjuttioväg så påstår jag att jag är bättre på att bedömma situationen än vägmyndigheterna, lagstiftarna etc. Sjuttioregeln finns för att det inte går att se genom alla kurvor. Jag kan inte se om det inom min bromssträcka sitter ett barn på vägen eller står en älg.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-24 13:40:00
Janne B
Racerbilstävlingar har inte så mycket dödsfall, olycksfall som man kunde tro. Det beror på att ganska jämngoda bilar med ganska jämngoda förare kör banan runt i nästan samma hastighet. Ingen mötande trafik och nästan perfekt sikt i alla kurvor. Endast folk som följer en rad strikta regler får köra, annars blir de avstängda några tävlingar framåt.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-25 16:49:00
Anna Drangel
För en gångs skull håller jag med dig!
Inlägg #10: Postat: 2005-10-25 17:01:00
Unto S
”Håll hastighetsgränsen. Håll avståndet. Använd bälte. Och så klart: kör aldrig någonsin berusad.” Bra uppmaningar, borde vara ingraverad i alla instrumentpaneler. Visst är det ”mesigt” att följa dessa uppmaningar som familjen säger när jag kör bil. Men på andra sidan har jag aldrig orsakat olyckor heller, inte heller fått böter, utom en gång, med cykel på en avskild kyrkoväg. Böter 600 kr, samtidigt som fortkörarna härjade på motorvägen en bit bort.
… har haft körkort i 35 år.
Inlägg #11: Postat: 2005-10-28 08:19:00
pogogirl
Du tar inte hänsyn till trafiksituationens komplexitet. En motorväg är byggd för snabba hastigheter, men ett stadskvarter är inte det. Fortkörningen i sig är inte den entydiga orsaken till olyckor.

Om du vill studera statistiska samband mellan olika faktorer och personolyckor i stadstrafik, rekommenderar jag en rapport som Transek har tagit fram om olycksutvecklingen i Stockholms stad. Det som efterlyses där är en faktor som beskriver trafiksituationens komplexitet.
Inlägg #12: Postat: 2006-02-09 21:49:00
Janne B
Denna artikel om fortkörning av Michael Lundahl är väl värd omläsning.
Laddar...