Vår utvecklingsstörda son är inte accepterad

Showing page 7 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #121: Postat: 2005-10-28 18:12:00
PB
west-d, Det finns viktigare saker här i livet än att försvara den rättigheten, jag förstår inte syftet? Varför engagerar sig skolan i det och samtidigt gör det bakom föräldrarnas rygg.
Det är att ta ifrån föräldrarnas naturliga omsorg och ansvar. Det är väldigt ondskefullt för det det förstör väldigt många liv, det är viktigt att föräldrarna
finns till hands för sina barn, för de är måna om sina barns hälsa och välgång.
Inlägg #122: Postat: 2005-10-28 18:15:00
PB
Idag har barnen också tillgång till internet oftast via skolan, som skapar nya kontakter och gör dem samtidigt ännu mera sårbara och ökar risken att de utnyttjas. Vi måste skydda och försvara våra barn, för de är utlämnade och inte socialt mogna och färdiga för dessa situationer, många far bevisligen illa, är det värt det? Nej.
Inlägg #123: Postat: 2005-10-28 18:16:00
PB
Vad är nästa grej skolan ska hitta på? Langa sprit och knark till våra barn?
Inlägg #124: Postat: 2005-10-28 20:26:00
west-d
PB. Jag tror jag förstår vad du menar, även om vi inte delar alla synpunkter så värkar du vara omtänksam. Att skolan går bakom ryggen på föräldrarna kan vara både för & nackdelar, tänk på att flera föräldrar kan bli frukansvärt upprörda,arga osv.
Inlägg #125: Postat: 2005-10-29 11:11:00
west-d
Janne. Jag funderar på om kvinnoförtryck mm i vår moderna tid grundar sej i bibeln?
Inlägg #126: Postat: 2005-10-29 11:45:00
Janne B
Då svarar jag mjukt med en motfråga.Läser folk Bibeln? Enligt min mening är högst 5 av befolkningen aktiva bibelläsare. Om jag frågar folk på gatan här utanför om namnen på Evanglierna så får jag nog bara svar av de som fyllt 65 år. Jag hör ibland att vi är så påverkade av Luther. Vem kan ett enda citat från Luther? Vad var det för teser han spika upp på kyrkporten? Få vet påstår jag! Återkommer gärna Janne
Inlägg #127: Postat: 2005-10-29 16:20:00
west-d
Janne B. Nej folk läser sällan bibeln liksom jag, gillar historia men det betyder inte att jag "behärskar" ämnet. Men det jag tagit del av bla hur kristendomen behandlade kvinnor, så tror jag att det är grunden för kvinnoförtryck mm.
Inlägg #128: Postat: 2005-10-29 16:25:00
west-d
fort nr 127. Det värkar var ganska få som kan se-förstå hur vårt dagliga liv på olika sätt påverkas av kristendomen, naturligtvis på både gott & ont oavsett om man ej är troende.
Inlägg #129: Postat: 2005-10-29 16:34:00
Janne B
Jag tycker vi liksom trevar oss fram, jag vet inte riktigt vad du syftar till. Om vi till exempel studerar urkristendomen så anser jag att den var en uppryckning för kvinnorna. Tittar vi på Katolska Kyrkans historia kommer vi att finna tusentals exempel på både gott och ont. Inom Lutherdomen likadant. Väckelserörelserna från 1850 talet var en en klar vinst för kvinnorna. De var fullt tal och röstberättigade i alla sammanhang. Patron och hans piga hade samma rösträtt.
Inlägg #130: Postat: 2005-10-29 16:39:00
Janne B
Tusentals missionshus växte upp från 1860-talet. Jag har dokumenterat många. De användes ofta som folkskolor, lika för pojkar och flickor förstås.Väckelsen startade ca 50 Folkhögskolor, där flesta eleverna var flickor. Ett oerhört framsteg.// Tyvärr anser jag dock att Pingströrelsen som bröt igenom på 1930-talet var ett klart steg bakåt. Där var det "äldstebröderna" som styrde enligt Gamla Testamentet. Det dröjde till in på 1970-talet innan kvinnorna kom med i ledningen för Pingst
Inlägg #131: Postat: 2005-10-29 16:42:00
Janne B
Livets Ord är på samma sätt mansdominerat trots att säkert de flesta medlemmarna är kvinnor. Den yttersta extremgruppen i Knutby leddes av ca 7 män som kallade sig pastorer utan tillstymmelse till utbildning. Rena bondfångeriet , även utan mordet etc.
Kvinnan fick makt endast genom att utse sig själv till Jesu Brud och Profetissa. Så snett kan det går.
Inlägg #132: Postat: 2005-10-29 16:55:00
west-d
Janne. Det var intressant, men det om tex. häxor här i sverige osv handlade inte det om bla kristendomens syn-lära?
Inlägg #133: Postat: 2005-10-29 18:30:00
Janne B
132 / OM häxbränning ingick i vanlig kristendomssyn så skulle den ju pågått i 2000 år över stora delar av världen. Eller hur? Som jag fattat det brändes ca 70 unga kvinnor främst i Helsingland under en relativt kort period. Jag ska läsa på, repetera lite.Men häxor existerar ju inte i bibeln. Återkommer..
Inlägg #134: Postat: 2005-10-29 19:16:00
Sunny
Häxbränning har förekommit på många platser som varit kristna. De i USA Salem är väl de mest kända? De baserade sig på bibelordet: En trollkvinna ska du icka låta leva. Tyvärr har jag inte längre tillgång till mitt levande bibellexikon som visste exakt var allting står men jag har läst detta ganska ofta när vi talade om ämnet.
Inlägg #135: Postat: 2005-10-29 19:19:00
Sunny
Ja jag har ju min käre kvar men just siffrorna försvann totalt med afasin .När språket kom tillbaka så återkom hans rinnnade citata ur skrifterna men han vet inte längre var de står skrivna. Jag kan bara börja med ett citat typ "en trollkvinna" så avslutar han det korrekt. Det man läser som ung fastnar där inne någonstans trots svåra skador.
Inlägg #136: Postat: 2005-10-29 21:18:00
west-d
Janne nr133. Nej de existerar ej i bibeln, men ändå i kristendomen. Janne jag hoppas du inte tar illa upp med mina frågor. När Tim var liten hade vi en avlastnings fam. som var starkt troende SMU-are, han var med dem på flera tillställningar vilket vi inte hade något emot.
Inlägg #137: Postat: 2005-10-29 21:28:00
Janne B
west-d/ Jag är så glad för detta samtal, som jag ofta kallar det. En debatt ska alltid någon vinna.Det är jag inte ute efter.En av de första sångerna jag lärde mig började"Med SMU vi gå till sammans mot en ny och bättre värld". Svenska Missionskyrkans Ungdom. Ca 60.000 medl nu för tiden tror jag. Vi samlade pengar till skolor, kliniker, mönsterjordbruk mm i Kongo. Deras värld skulle bli bättre. Vi samlade pengar till 1000 borrade brunnar i Indien.
Inlägg #138: Postat: 2005-10-29 21:29:00
west-d
fort nr 136. Vår dotter 15 år är aktiv scout,fri stående, men det förekommer även inslag av kristendomen, vilket vi ej har något emot, jag är själv med ibland på läger osv. Vi firar ST:Gorge tillsammans med SMUare mm.
Inlägg #139: Postat: 2005-10-29 21:33:00
Janne B
För över 100 år sedan gick en kvinnlig släkting till min pappa genom Ryssland ända till Ostturkestan/Pamir. Där startade hon skola, sedan kom kamrater och startade sjukvård. Kändisen Sven Hedin dök upp. De jobbade med mycket upplysning så folk skulle sluta tro på häxor,spöken, toll och sådant.De arbetade helt enkelt på dåvarande vetenskapliga nivå.Nog är jag lite glad över denna faster Hilda.
Inlägg #140: Postat: 2005-10-29 21:37:00
west-d
Janne. För mej handlar det sällan om att jag är ute efter att "vinna". Jag är väl medveten om att många inom SMUare mm gör mycket för människor. Bibeln är oxå ett "hjäpmedel" för missbrukare.
Showing page 7 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...