|
Inlägg #81: Postat: 2005-10-24 20:52:00
|
|
Janne B |
80 BB/ Har du lagt märke till att Sunny aldrig förföljer folk för deras tro eller åsikter. Hon delar däremot med sig av sina stora livserfarenheter. Inte heller för mig finns något oförlåtligt. Sådana uttryck hör ungdomnsåren till, i brist på erfarenhet. Vad vet du om Livets Ord i dagsläget? Berätta.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2005-10-24 20:57:00
|
|
CMO |
Rent logiskt kan jag förstå att man vill abortera foster som kommer att födas svårt handikappade. Enligt samma logik kan jag försvara både aktiv och passiv dödshjälp. Men logik är inte allt. Problemet tror jag är att man ger sig in i en värdering av liv som kan leda till katastrof.Är det värre att mörda en lycklig människa än en olycklig...?
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2005-10-24 21:14:00
|
|
Bongo Bongo |
Ja, ja, Rickard Rättrådig, alias Janne B, anser att jag förföljer troende samtidigt som han är misstänkt förstående till PB:s pladder. Sitter ni måhända och planerar lite attentat mot abortkliniker? Livets Ord. Ja dom är samma kristna fanatiker som alltid. Hur så?
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2005-10-24 22:29:00
|
|
Sunny |
BB: Jag har varit med om några demonstartioner av just Livets Ord i Stockholm: skräckinjagande hatmaifestationer av unga människor utan all livserfarenhet.
När jag stillsamt frågade en ung flicka ifall hon velat föda sin pappas barn ifall hon råkat vara dotter till en pedofil som jag svarade hon trosvisst att det hände aldrig henne eller andra bra o frälsta människor utan vi darbbade skulle acceptera våra straff! HUr resonera med helig enfald?
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2005-10-24 22:30:00
|
|
Sunny |
Men de flesta religiösa är inte lika korkade o heller inte lika fulla av hat!
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2005-10-24 22:36:00
|
|
Sunny |
Men man märker överlag i debatter av detta slaget att de som skriker högast emot abort inte har adopterat en massa oönskade barn eller ens öppnat sitt hem för dem eller själva varit offer för ett abortavslag liksom de som skriker högst om att man ska föda även svårt handikappade barn är de som aldrig vårdat en älskad handikappad dygnet runt. Livserfarenhet föder ödmjukhet: Livet är inte vitt eller svart utan har en hel pallett av nyanser!
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2005-10-24 22:38:00
|
|
Janne B |
Livets Ord gjorde ett stort antal misstag i sin begynnelse för ca 30 år sedan. Både Ekman och andra gjorde omogna, okloka uttalanden ungefär som Fi:orna nyss gjort. Men jag anser att Livets Ord har mognat och fått en erfarenhet och vishet. Jag har hört att de beter sig som Dårar på sina möten.Vad är då en fotbollspublik etc.? LO bedriver en omfattande social verksamhet i det ryska området.Hjälper till med sjukvård, åldringsvård, matutdelning mer än någon annan svensk organisation.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2005-10-24 22:43:00
|
|
Janne B |
Låt oss glömma gamla dumheter från LO och se på vad de gör i dag. Bongo Bongo läs deras tidning ett tag och gå på minst tio olika sorters möten hos dem. Då kan du uttala dig sedan. Jag har hela mitt liv hört på utfall modell BB från folk som inte varit i kontakt med frikyrkorna på 30-50 år. Eller som bedömmer en stor folkrörelse efter ett fåtal kontakter.
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2005-10-24 22:45:00
|
|
Janne B |
JU mindre kunskap dessto mer tvärsäkra uttalanden, är en gammal usel regel. Om BB anser mig vara Rättrådig så kan jag intyga att jag har lång väg att gå...
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2005-10-24 22:47:00
|
|
Sunny |
CMO Så länge min käre har ett bra liv trots sina handikapp så vill jag ju hjälpa honom att leva!! Jag fasar för den dagen det inte ´längre är så o hoppas att när den döliga stroken kommer så är den snabb. FÖR OSS I FAMILJEN FÖR INGEN AV OSS KAN TÄNKA SIG ATT GÖRA MINDRE FÖR VÅR KÄRASTE ÄN FÖR VÅRA HUNDAR O KATTER. När livet inte längre innhåller någon gjädje utan bara smärta är det dags att avsluta. Detta bör man tala o tidigt i livet.
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2005-10-24 22:51:00
|
|
Sunny |
Men jag har ju upplevt hur jag hållit mina hundar vid liv för länge: de har fått plågas i onödan men så svårt är det att ta ett beslut om någon annans liv. O det gällde hundar.Det är en sak när vedebörande själv kan avsluta det hela men att behöva ta beslutet? Jag o barnen hoppas innerligt att vi ska slippa denna situation.Samtidigt kännr jag en trygghet i vetskapen om att de mina inte skulle svika när det gäller mig.
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2005-10-24 22:52:00
|
|
CMO |
90/Med den argumenteringen skulle man kunna avliva psykiskt svårt sjuka men fysiskt unga och friska människor t.ex. Är det OK?
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2005-10-24 23:02:00
|
|
Sunny |
Svår fråga. Jag tycker att man har lika stor rätt att avsluta sitt liv vilken sjukdom man än må ha: det är bara du själv som vet hur mycket du orkar o ångest kan vara värre än cansersmärtor. Men i de fallen kan den sjuke förmodligen göra det själv? Jag miste en kär närstående genom självmord i påskas: jag skrev här artiklen "Du hade bara ett dygn kvar att leva". Där försöker jag försona mig med att han till sist inte kunde räddas längre.Själv kämpade jag med hans dödslängtan i många många år.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2005-10-25 09:50:00
|
|
west-d |
Bongo bonog nr 80. Kan förstå att du tycker så om mej. Men jag har träffat många människor av alla de slag och samhällsgrupper, ett ord jag inte riktigt gillar. Jag delar för den delen inte PBs syn på allt det här.
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2005-10-25 10:00:00
|
|
west-d |
fort. 94. Men PB får ha sin åsikt . Jag är förövrigt inte troende på något sätt. För ett tag sedan skrev jag om bibeln i vår lokaltidning, det var inga positiva ord. Det blev välldiga reaktioner, både för och emot.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2005-10-25 10:08:00
|
|
west-d |
fort. 94. Att disutera med en starkt troende, och sin syn på tex livet och saknar bred synvinkel ger mej inget.
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2005-10-25 16:28:00
|
|
Bongo Bongo |
Janne B. Anser du att abort är mord?
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2005-10-25 16:46:00
|
|
Bongo Bongo |
west-d. Hoppas att du inte tolkar mina inlägg som om jag skulle vara kritisk mot dig.
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2005-10-25 17:25:00
|
|
Janne B |
97 BB/ Du är en allt för onyanserad person att föra en sådan debatt med. Även i denna fråga ligger ett svart/vitt tänkande som är mig helt främmande. Se 7, 83 osv.
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2005-10-25 19:01:00
|
|
west-d |
Bongo Bongo nr 98. Det är lungt, om någon el. flera inte har lika dan inställning,erfarenheter mm som jag blir sällan upprörd,arg mm. Om abort tycker jag......det är inte mord, men det skall inte missbrukas.
|
| |