Vår utvecklingsstörda son är inte accepterad

Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #61: Postat: 2005-10-23 22:46:00
Sunny
West-d O ja: Det är märkligt hur mycket man klarar av som man innan ansett helt omöjligt.
Inlägg #62: Postat: 2005-10-23 22:56:00
west-d
Jag kort berätta när Tim är på läkarbesök går han endast med på att dr. får titta i öronen, ibland går det att få lyssna på hjärta-lungor & stick i fingret. För att få han undersökt måste man ge han lungnande medel.
Inlägg #63: Postat: 2005-10-23 22:57:00
Friskytten
Tycket Sunny träffar mitt i prick här i svar 60: "Så ta inte snyftvalsen om förlorade barn: se till att de som lever får en dräglig värld att leva i istället." Om jag får tillägga något så tycker jag att de som ältar "rätt till liv" för alla foster håller på med samma känslomässiga problembeteende som människor som inte alls, när det gått lite tid, kan börja släppa relationer till de som dött, utan fortsätter att huvudsakligen leva i det förflutna. Någon som förstår jämförelsen?
Inlägg #64: Postat: 2005-10-23 23:02:00
Sunny
Absolut! Jag sörjer för alltid min döda dotter men det är de levande som behöver min omsorg.
O ska man börja yra om foster så varför inte om ägg o spermie? Kondom förbudet är katolska kyrkan pigg på överllt i världen där folk är förtryckta nog att gå på det.
Det skördar massor av kvinnors liv varje år o gör en mängd små barn moderlösa. Jämförelsen med Tyskland någon?
Inlägg #65: Postat: 2005-10-23 23:15:00
west-d
Svar 63& 64. Jag-vi har mist flera både unga & gamla men livet går vidare. Friskytten jag förstår jämförelse. Och de som ältar "rätt till liv" har jag lite svårt för.
Inlägg #66: Postat: 2005-10-24 00:26:00
PB
Svar 44: Jag är inte mentalt handikappad men du har tydligen grava psykiska besvär, med tanke på allt du varit med om. Jag får inte ordning på det du skriver. Vi kan inte låta oss styras av våra känslor sådana här frågor, för då hamnar vi direkt fel.
Inlägg #67: Postat: 2005-10-24 00:27:00
PB
Ni blandar bort era kort och vet inte ens själva vad ni pratar om. Det har blivit allt möjligt, ena sekunden är det synd om föräldrarna, andra sekunden är det synd om någon annan.
Inlägg #68: Postat: 2005-10-24 00:27:00
PB
Och oftast får vi läsa att göra en abort är ingen enkel lösning, dvs ni vill få det att låta som att inte tar ansvar, är att göra det svåraste valet? Och de föräldrar som vill ta ansvar för sitt handikappade barn är egon? Att ta hand om sina barn är en grundläggande egenskap hos oss människor. 9 månader i moderlivet sätter sina spår.
Inlägg #69: Postat: 2005-10-24 00:28:00
PB
Svar 45, svar 51: Ni har nog fått detta om bakfoten också, de som gör abort är inga hjältar? På mindre än en timme är det klart. Fostret plockas ut och om det lever fortfarande dödas det i rummet bredvid i ett syrabad. Ni märker inget av detta och hinner knappt tänka på saken, så enkelt är det, före och efteråt erbjuds psykolog med kaffe och kaka. Och samhället har fått en handikappad mindre förstås.
Inlägg #70: Postat: 2005-10-24 00:28:00
PB
Er lösning har blivit nazistisk jag kan inte låta bli, dvs ”alla handikappade ska bort” med teknisk hjälp. Ni bara upprepar det dom gjorde, om nazisterna kunde göra det redan i fosterlivet, så hade de självklart gjort det också, hade de blivit mindre nazistiska för det? Nej. När ska alla barn med fel kön bort, eller alla barn som kan bli homosexuella bort, eller barn med fel hårfärg bort? Ni märker kanske, det måste gå en gräns någonstans, idag ser jag knappt några gränser när jag hör er.
Inlägg #71: Postat: 2005-10-24 00:29:00
PB
Jag ser historia upprepas, när ska vi människor ta lärdom av våra misstag? När ska vi ta ansvar? De som vågar ta ansvar är mina hjältar. Jag tänker på den mor, som fick en flicka som föddes utan armar och med ett ben som slutar vid knät. Hon gav inte upp. Nu idag är den flickan en världstjärna. Läs detta: Länk: baptist.fi
Inlägg #72: Postat: 2005-10-24 00:30:00
PB
Hade ni fått tycka, om ett foster saknade armar och hade bara ett ben, som dessutom var missbildat, då hade ni rent känslomässigt tyckt att det livet var inte värt att leva. Jag bevisade med länken ovan att ni inte klarar att göra en sådan bedömning. Vi måste ta det onda med det goda! Livet är inte alltid rättvist ibland men det finns hopp!
Inlägg #73: Postat: 2005-10-24 00:39:00
PB
Rättelse: ett ben och ett halvt.
Inlägg #74: Postat: 2005-10-24 10:09:00
west-d
PB. nr69 det handlar inte bara om att samhället fått en mindre handikappad. Hur tror du de fonktionshindrade har det på gruppboend,dagcenter,skolan,på sjukhus-läkarbesök? Du ska veta att det finns människor innom detta som hamnat på fel arbetsplats, en hel del faktiskt.
Inlägg #75: Postat: 2005-10-24 13:09:00
Sunny
PB: Humanismen av vår sort är ganska ny. I gamla dagar satte man ut missbildade barn i skogen att dö: för bara 100 år sedan sändes de till döden via s.k "änglamakerskor." O det gällde fullt friska barn oxå ifall de kom lite olägligt i föräldrarnas liv. Självaste Strindberg då i början av sin karriär o gift med Siri von Essen lämnade bort deras första flicka att dö Orsak: de hade "bara" varit gifta i 7 mån när den lilla anlände. Detta ansågs normalt i deras tid.
Inlägg #76: Postat: 2005-10-24 13:16:00
Sunny
PB Den som argumenterar med käslor är faktiskt du: Jag saknar faktiska rapporter om VAR i vårt samhälle vi kan få hjälp o avlastning med vården av våra nära o kära. Att jag orkar ta hand om ett litet barn när jag är 25 år är absolut ingen garanti för att jag kan ta hand om en tung vuxen 30-40 år senare?Efter att han haft min käre hos mig i 3 år nu dygnet runt så undar jag ju hur det går med dem som inga anhöriga har? Ja han hade sannolikt legat kvar i sänge
Inlägg #77: Postat: 2005-10-24 13:21:00
Sunny
Fortsutan att kunna prata,läsa eller röra sig eftersom de där färdigheterna tog ung 6 tim/dag att träna upp.Om jag ska flytta mig hemifrån i mera än en timma måste jag skaffa någon som kan vara här: allt kan ju hända o han kan inte be någon om hjälp. Jag var lyckligtvis sjukpensionär: om jag arbetat : hade jag då haft råd att vara här dygnet runt?Det finns många liknande frågor att tänka över o det har bara med en enda känsla att göra. Känslan av att alla borde erbjudas ett anständigt liv!
Inlägg #78: Postat: 2005-10-24 13:25:00
Sunny
Det är oxå stor skillnad på att "få" ett handikappat barn eller vuxen o att medvetet sätta en handikappad person till världen! Motivet kan tydligen vara att få känna sig God eller Ädel eller någonting liknande på barnets bekostnad.Själv klart älskar vi våra nära o kära o tar hand om dem så mycket vi kan. Tyvärr räcker det inte alltid.
Inlägg #79: Postat: 2005-10-24 17:02:00
west-d
Sunny Fin och bra text.
Inlägg #80: Postat: 2005-10-24 20:37:00
Bongo Bongo
Imponerande hur resonabla Sunny och west-d förmår vara gentemot PB:s oförlåtliga kristna fundamentalism. Seså, PB, säg rakt ut att abort är mord och skippa tramset om nazi hit och nazi dit. Hur var det nu dina polare i Livets Ord brukade skrika? "Låt inte mammas mage bli Hitlers gasugn.
Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...