|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-22 21:51:00
|
|
Friskytten |
1 På alla sätt stötta dem som redan lever med en svårt handikappat. 2 På alla sätt diagnostisera foster och identifiera de som kommer att vara svårt handikappade och abortera dem. Jag är medveten om att få människor vill diskutera frågan så rationellt i dagsläget, men jag tycker ändå att det är dags att frågan ställs.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-22 23:09:00
|
|
west-d |
Friskytten. det är känsliga saker du tar upp.
Men mycket viktiga. Vi har, lever med Tim och alla hans handikapp, jag ser dagligen andra utvecklingsstörda, då jag följer och hämtar han på dagcenter. Det är naturligtvis olicka grad på deras problem. Många förstår inte att de mår dåligt både psykiskt & fysiskt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-22 23:11:00
|
|
Sunny |
Du har så rätt så.Samhället är svårt för handikappade o deras anhöriga. Vi kan alla drabbas av handikapp på en sekund: stroke t.ex som min käre. Att då medvetet sätta handikappade barn till världen är grymt o egocentriskt: Vi överlever ju normalt inte våra barn.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-22 23:16:00
|
|
Sunny |
West. En vän till mig hade en handikappad flicka förlossningsskada som levde i 60 år på en instutition. Föräldrarna var där varje vecka. Strax inna mamman dog grät hon av sorg för att hon hade hoppats så att dottern skulle få dö först. Ingne skul ekunna förklara för dottern varför de inte kom längre. men pappan blev mycket galmmal o till hans lättnad dog dottern före honom: han besökte henne in i det sista.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-22 23:16:00
|
|
Sunny |
Sorry: stavningen åt skogen ige
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-22 23:31:00
|
|
Sunny |
Min dotter har dessutom arbetat med autistiska barn.Därav många samtal om ämnet här hemma.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-22 23:47:00
|
|
Bongo Bongo |
När det gäller majoriteten av alla ämnen som avhandlas här på Sourze så tvekar jag inte en sekund att vara kategoriskt fördömande eller uppskattande men den här frågan är tamigfan som att gå på kextunn is. All heder åt Friskytten. Modigt och väl skriver precis som artikeln.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-22 23:53:00
|
|
Friskytten |
Tack Bongo. Och tack West-d och Sunny för goda kommentarer. Jag hade faktiskt väntat mig ett vrål av ilska bara, och är nu gladd av era svar. Kan nämna att jag i "ett tidigare liv" undervisat i särskola, och alltså har haft många tillfällen och anledningar att fundera över dessa superkänsliga och otroligt svåra frågor. Diskussionen fortsätter väl en annan gång hoppas jag...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-22 23:54:00
|
|
west-d |
Det var sorgligt, tyvärr tar jag till mej sådat välldigt mycket även om jag ej känner personerna. Det är tankar vi oxå har, men när vi inte har ork har Tims systrar lovat att ta hand om han. Gruppboend finns men det vil vi hälst undvika
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-23 00:00:00
|
|
west-d |
Sunny texten nr 9 var till dej
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-23 00:04:00
|
|
west-d |
Bongo bongo. Det är som du skriver hal is.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-23 00:16:00
|
|
Sunny |
Wesr-d Jag även jag har en förmånga att ta djupt åt mig liknande saker: det är så lätt att föreställa sig. Jag har i alla år varit den "handikappde# i familjen kärleksfullt stöttad av min gubbe. Så kommer stroken o rollerna blir ombytta. Man kan nog säga att vi vårdar varandra nu förtiden o med lite hjälp av ungarna så går det bra.
Afasi o annat syns ju inte utanpå så min käre råkar illa ut i butiker o så när han inte kan svara för sig.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-23 00:20:00
|
|
Sunny |
Men det är annolunda att man får handikapp uppe oi åldrarna: det hände rmånga. Värre är att behöva starta livet med ett svårt handikapp.Det verkar så grymt orättvis.Min dotter omkom i en drunkningsolycka som barn: hade hon överlevt kunde det ha blivit med grava hjärnskador.Just då hade jag velat ha henne i livet även om hon legat i koma resten av sitt liv med det var ju mig o inte henne jag tänkte på då.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-23 00:24:00
|
|
Sunny |
Min andra dotter har inte velat skaffa barn förrän hon blev 35. Det första barnet dog i magen. Vid andra graviditeten erbjöds hon fostervattensprov o det var inget enkelt beslut: risken att få missfall finns ju o hennes biologiskla klocka tickade på. Så fick hon någonting de kallar NUP ultrajud där de inte kan vara lika säkra som f.prov men det är riskfritt . det gick bra. flickan är et riktigt prakt barn.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-23 00:42:00
|
|
west-d |
Sonny .Att olika kramper mm då man blir äldre är säkert jätte jobbigt, och jag känner äldre som blir psykiskt pga det. Det du berättar om din dotter är tragiskt, jag miste min sambo och vår dotter var då 5 mån, i en singelolycka det var inte han som orsakade den, han dog av skallskador men jag ville ändå han skulle leva. Men det var bäst för han själv att avlida, och så ser jag på det nu oxå.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-23 00:52:00
|
|
Sunny |
Du har inte haft ett så lätt liv förstår jag! Att mista båda på en gång! Men även jag ser numera att det varit grymt om denna lilla 3 åring blivit ett kolli.
Nja när jag går ut med min käre,81 nu.så kan i alla fal ingen stanna mig o säg att du:varför gjorde du inte abort*ler* Även för honom som drabbades vid 78 är det mycket lättare att försona sig med ett handikap än den som drabbas som ung!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-23 11:03:00
|
|
PB |
Sunny, du har jättefel. Jag har varit handikappad sedan födseln, så jag VET vad jag pratar om. När vi pratar om handikapp, så finns det olika grader av det - du generaliserar och drar alla olika handikapp över en kam. Den som har mest svårt att acceptera medfött handikapp är oftast inte den handikappade själv, det är dom runtomkring.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-10-23 11:07:00
|
|
PB |
Sunny, Sedan tycker jag du har en vidrig syn på livet. Den information vi har i vår DNA är ett bevis på att livet har en avsändare, bara en enda cell hade aldrig kunnat bli till utan DNAt senaste forskningsrönen. Vi människor har också en andlig natur, anden är inte handikappad.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-10-23 11:18:00
|
|
PB |
Under en graviditet har kroppen ett eget naturligt sätt att ta i tur med det liv som inte är värt att leva. Det som sker nu med alla dessa aborter, där mer än 1/4 del av alla graviditer aborteras har börjat märkas runt omkring oss. Det har börjat straffa sig, men det kommer inte du börja förstå föränn du blivit pensionär och upptäcker att pensionen inte räcker till längre.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-10-23 11:36:00
|
|
PB |
I tyskland, under 30-talet, hade de en syn på livet också. Handikappade var de första som utrotades. Handikappade tyska barn skickades till kliniker, för att sedan försvinna. Efter problemet med de handikappade var löst, var det de socialt utslagna, uteliggare som fick försvinna. Det gick så långt att även de tyska pensionärerna vart rädda att de också skulle "försvinna" spårlöst. När kriget började kom också koncentrationslägren där bl a homosexuella, judar, kommunister utrotades.
|
| |