|
Inlägg #21: Postat: 2005-10-23 05:55:00
|
|
stålis |
Förhoppningsvis blir det annorlunda i framtiden, men försök inte insinuera att manligt förtryck bland forskare skulle förklara att nästan aldrig kvinnor får nobelpris. Snarare är det kvinnliga karriär- och livsval som är förklaringen.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-10-23 05:58:00
|
|
stålis |
Plus att det finns färre kvinnor än män med hög IQ. Varför har Mensa färre kvinnliga än manliga medlemmar? Varför finns det fler manliga läkare än kvinnliga, men fler tror jag kvinnliga tandläkare än manliga i alla fall betydligt fler kvinnliga tandläkare än vanliga läkare. Och varför fler kvinnliga än manliga apotekare? Och nästan inga kvinnliga slaktare eller sopåkare?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-10-23 06:02:00
|
|
stålis |
Men för att återvända till nobelpristagarna. De är uppfinningar och upptäckter som belönas, och det står kvinnliga uppfinnare och forskare helt fritt att uppfinna och upptäcka lika mycket som män. Hur många uppfinningar hade vi fått vänta på om inte män uppfunnit dem? Hade vi haft några telefoner eller bilar eller flygplan eller månraketer eller television etc?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-10-23 06:10:00
|
|
stålis |
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-10-23 12:36:00
|
|
Franklin |
stålis: Om du tar en titt på de svartas situation i USA så kan nog även du konstatera att de inte har riktigt samma utgångsläge som den vita delen av befolkningen. Och läser man din text så menar du underförstått att det beror på att de svarta är mindre intelligenta. Eller?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-10-23 12:39:00
|
|
Franklin |
Forts: När det gäller kvinnor i högre universitetsmiljöer så kan jag väl till viss del hålla med dig om att det på sätt och vis beror på kvinnors livsval. Men som du säkert också känner till så kan dessa livsval vara framtvingade, och inte så frivilliga som det kanske verkar. Dessutom är jag personligen övertygad om att kvinnor har svårare att hävda sig i dessa miljöer som av tradition är väldigt manligt inriktade.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-10-23 12:48:00
|
|
Friskytten |
Svar 19. Det är helt riktigt att man tror sig leva på den vidskepliga medeltiden när man läser vissa inlägg här. Situationen för de svarta i USA ser ut så här: En grotesk anda av kollektiv självömkan inom den svarta gruppen gör att man regelmässigt försummar de chanser man faktiskt har att komma någon vart. När det gäller kvinnorna läge förklaras saken i svar 21.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-10-23 13:09:00
|
|
Franklin |
Svar 27: Ridå!
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-10-23 13:35:00
|
|
Friskytten |
Jag känner igen den här ridågrejen från "Franklin". Om det kan man säga att Franklins debatteknik är att likna vid en dockteaterföreställning han själv spelar och även spelar in på video och sedan sitter och tittar på själv. Och sedan blir han upprörd när någon inte vill titta på filmen och stänger av videon, och talar om att han gör det: "Ridå!". Vem bryr sig om detta? Prata med dig själv du bara Franklin.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-10-23 23:04:00
|
|
Anders Klasson |
En reflektion jag vill göra lite såhär i
ett hörn är detta:70 procent av vår
Svenska media ägs av Judar,väldigt
få Svenskar tycker "än så länge" att
det är nåt konstigt med det.Den
naturliga frågan blir då om Judarna
på samma sätt skulle "rycka på
axlarna" och säga "I don´t care" om
70 procent av Israelisk media
ägdes av etniska Svenskar.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-10-23 23:51:00
|
|
CMO |
27-29/ Du har delvis rätt Friskytten, det finns inte bara en självömkan och offertänkande som underblåses av sk "race war lords" men också en skepsis mot utbildning och ambition att excellear akademiskt det betraktas av många som att "act white". För Franklin är dock endast könsförtryck och rasism acceptabla förklaringar.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-10-23 23:54:00
|
|
CMO |
Samtidigt är det nog så att många av de som idag är aktuella för nobelpris började sin forskarbana på 50,60,70-talen och deras handledare var födda i seklets början och hade ofta fördomar om både ras och kön.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-10-23 23:58:00
|
|
CMO |
När det gäller just kvinnor gissar jag att de personlighetstyper som passar bäst för forskare är vanligare hos män än hos kvinnor. dessutom är det mer socialt acceptabelt för män att tillbringa 18 timmar om dygnet 7 dar i veckan på labbet under 10-20 års tid.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-10-24 00:06:00
|
|
CMO |
Att dra slutsatser om intelligens utifrån fördelningen av nobelpriset är nog dessutom mycket vanskligt. Om man tex ligger ovanför 95-ilen är man säkert tillräckligt "smart" utan att vara för den skull vara ett geni. Resten kan vara tur rätt person på rätt plats och andra personliga egenskaper som envishet eller nyfikenhet bland annat.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-10-24 01:18:00
|
|
Franklin |
Svar 31: Du får ursäkta mig, jag har väl låg IQ, men jag befarar att en del av misstron bland svarta mot utbildningsväsendet har med den amerikanska skolan att göra. Det är ju knappast några stimulerande miljöer det handlar om. Vi talar om skolor som har metalldetektorer och beväpnade vakter. Vi talar om elever från den absoluta underklassen som har trassliga hemförhållande och omges av problem, droger och våld.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-10-24 01:21:00
|
|
Franklin |
Forts. Men i din värld kan väl sådana bagateller knappast spela någon roll. Nej de är lata och obegåvade naturligtvis. För visst hade väl någon som du fått strålande betyg och motiverats till högre studier även i en sådan miljö?
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-10-24 14:31:00
|
|
CMO |
35/ Det är nog relativt få skolor som har "metalldetektorer och beväpnade vakter" men de som har det, vad är anledningen tror du? Är det för att "klämma åt svartingarna"? Eller har du någon annan teori?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-10-26 18:20:00
|
|
CMO |
Medan Franklin funderar på svar 36 kan han läsa den här artikeln som rekommenderas för alla som intresserar sig för rasism i USA och svartas respektive vitas skuld och skam. Länk: opinionjournal.com
|
| |