IQ - ärftligt eller ej?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-10-22 21:42:00
stålis
Jag betraktar mig först och främst som individ, men på grund av att det är comme il faut att dissa vita europeiska män, så har den sidan av min identitet stärkts på senare år. Jag skulle tro att just den europeiska identiteten i mitt fall är starkare än den svenska.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-22 21:45:00
stålis
Ang. "litet praktiskt värde" så har t ex FBI kunnat gripa en seriemördare utifrån dennes etniska komposition 15 indian, 85 afro-amerikan.
Vidare är det praktiskt i samband med släktforskning och även när det gäller medicinsk forskning.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-22 21:51:00
CMO
2/Men det har väl inget med intelligens att göra?
Inlägg #4: Postat: 2005-10-22 21:56:00
Friskytten
Jag undar om inte CMO har missat en sak. Låt oss anta att det faktiskt visar sig att en viss grupp judar har högra IQ än alla andra här på jorden. Då skulle det ju förklara varför de dominerar vissa grupper som nobelpristagare inom fysik. Då är ju denna kunskap ett slags motgift ifall antisemiter vill skylla världens ondska på orättfärdig judisk dominans. Detta låter sig ej göras eftersom judar då dominerar vissa sektorer på ett hur rättfärdigt sätt som helst.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-22 22:09:00
CMO
4/ Hjäper knappast mot antisemitism. Ond kan man vara även om man är intelligent, som bekant.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-22 22:12:00
Friskytten
Jag förstår. Ondska kan inte bekämpas med hjälp av fakta. Det bästa kanske är att vi helt enkelt släpper detta jobbiga jagande efter korrekta "fakta" och bara känner oss fram? En flaska i ena handen, en kniv i andra, sedan rusar framåt och liksom känner oss fram? Är det så du menar?
Inlägg #7: Postat: 2005-10-22 22:24:00
stålis
Svar 3 & 4. Den judiska överrepresentationen i fråga om nobelpris är så stor att man inte kan blunda för den! Precis som man knappast kan blunda för den remarkabla kvinnliga frånvaron av nobelpristagare och även afrikanska sådana. Hur förklara detta? Om det då råkar visa sig att ashekenazi-judar har en oproportionerligt högre genomsnitts-IQ än de flesta folkslag, skall detta döljas för folk i allmänhet?
Inlägg #8: Postat: 2005-10-22 22:26:00
stålis
Svar 5. Om hög judisk IQ underblåser antisemitism, varför har judar startat www.jewhoo.com och
varför var de som citerade i artikeln
i New York Magazine judar, och även hon som skrev den? Var de antisemiter eller "självhatande" judar?
Inlägg #9: Postat: 2005-10-22 22:28:00
Friskytten
Ja, i Sverige. För svensken är inbiten antisemit och kan börja bränna synagogor om han får veta sanningen. Det är också därför som man i skolorna gör särskilda kampanjer om "Förintelsen" för att mota de, just hos de infödda svenskarna, så starkt inbyggda antisemitiska tendenserna. Leve vår store ledare Göran Persson! Hell honom! Han har ju initierat dessa intensiva kampanjer om förintelsekunskap.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-22 22:28:00
stålis
CMO:s attityd är förlåt fördummande. Och livsfarlig, eftersom den motverkar sitt syfte. Skall man inte få ge publicitet åt fakta som kan användas av rasister och antisemiter, så är vi illa ute. Sanningen kommer alltid fram och i värsta fall via just rasister och antisemiter. Är de det CMO vill?
Inlägg #11: Postat: 2005-10-22 22:51:00
CMO
6/ Nej det är inte alls så jag menar. Fakta är bra men man måste kunna dra slutsatser också. Vad jag menar är tex att en antisemit som är överygade om en judisk konspiration för världsherravälde knappast blir lugnad av att höra om judars överlägsna intelligens. "Jaha är de intelligenta ja då är det Ok att de tar över världen"
Inlägg #12: Postat: 2005-10-22 22:55:00
CMO
Att förklara den låga andelen afrikanska nobelpristagare är väl ganska enkelt utifrån de afrikanska ländernas utvecklingsnivå fördomar och kultur osv. Även när det gäller kvinnliga nobelpristagare är det ganska lätt att förklara. Kvinnor är ju underepresenterade som forskare av många skäl som inte har med intelligens att göra.
Inlägg #13: Postat: 2005-10-22 22:57:00
CMO
8/ No argumenterar du mot något jag inte påstått. 9/ Fattar noll av vad du vill säga med detta.
Inlägg #14: Postat: 2005-10-22 23:03:00
CMO
10/ Återigen drar du för långtgående slutsatser om vad jag menar. Jag menar faktiskt inte att undersökningar om IQ och etnicitet inte bör göras eller publiceras. Jag menar bara att statistiska data om medelintelligens och standardavvikelser inte har så stor praktisk nytta i dagliga livet eftersom medelvärdet för en grupp inte säger något om en enskild individ.
Inlägg #15: Postat: 2005-10-22 23:05:00
CMO
Dessutom är IQ ofta iofs viktig men bara en begränsad del av de avgörande egenskaperna i de flesta praktiska situationer utom då det gäller just IQ-test.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-22 23:37:00
stålis
Jo, som Ed Koch tror jag framhåller i NYM-artikeln så är världen full av riddled with korkade ashkenazi-judar, men likt förbaskat är det häpnadsväckande med korrelationen högpresterande judar och hög genomsnitts-IQ i den gruppen.
Inlägg #17: Postat: 2005-10-22 23:38:00
stålis
Svar 15. Som jag framhåller så är min egen IQ förmodligen låg, men jag har just därför tvingats finna utvägar ur denna begränsning och kan sen jag var ca 30 resonera på ett logiskt, relativt otadligt sätt. Vidare har jag testat min intuitions tillförlighet, och kan använda den förvånansvärt väl.
Inlägg #18: Postat: 2005-10-22 23:49:00
Friskytten
Svar 11. Nej, Ok. Men hur ska då antisemiter lugnas? Svar 12: Och "negrer" som bor i USA då. Hur förklaras att de så sällan någonsin? får nobelpris? Att kvinnor får färre nobelpris förklaras alltså hurdå? Jag känner till vissa fall när manlig forskare snott åt sig upptäckter från kvinnliga. Men detta räcker ej som förklaring.
Inlägg #19: Postat: 2005-10-23 01:58:00
Franklin
Svar 18: Ibland känns det som om vi fortfarande levde på medeltiden. Har utvecklingen gått framåt? Man undrar. Har Friskytten ens hört talas om hur situationen ser ut för de svarta i USA? Och har du ens reflekterat över den manliga dominansen i universitetsvärlden? En dominans som knappast kan förklaras med att kvinnor är korkade! De flesta högskole/universitetsstududenter är faktiskt kvinnor.
Inlägg #20: Postat: 2005-10-23 05:53:00
stålis
Vad är det med de svartas situation i USA? Såvitt jag vet är deras hudfärg en merit vid ansökningar till högre utbildning via s.k. "affirmative action". Och är det inte konstigt om de flesta högskole-/universitetsstuderande är kvinnor, men ändå inte gör mer väsen av sig rent akademiskt? Om vi bortser från Tiina Rosenberg ;-
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...