Vår utvecklingsstörda son är inte accepterad

Den här tråden diskuterar artikeln Vår utvecklingsstörda son är inte accepterad.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-20 21:17:00
MdaG
Är det inte alltid så? Det man inte förstår räds man?
Inlägg #2: Postat: 2005-10-20 23:54:00
jennie_maria
Jag är så trött på att det ska skyllas på att människor inte förstår bättre, blir rädda och därmed får säga och göra vad de vill. Om man inte förstår så är man väl tyst?
Inlägg #3: Postat: 2005-10-21 09:14:00
Leif-Arne
Det är desvärre inte ovanligt det du beskriver. Nog borde man kunna begära mer av vuxna människor.
Vad gäller rättigheter så han man som anhörig sätta ett visst tryck bakom sina krav eftersom LSS är en rättighetslag. Motdraget från myndigheter är då en slags förhalningstaktik ibland. Stå på och ge inte upp.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-21 10:16:00
Janne B
Ja Annicka/ Det många inte alls förstår är att detta är ett multi-handikapp precis så som du beskriver det.Det berör livets alla områden och är livslångt. Det ingriper starkt i hela familjens, ja kanske släktens livsföring. Övriga barn i familjen får helt andra roller än i andra familjer. Vissa utvecklingsstörda går att träna upp i det dagliga livets rutiner upp till 20-årsåldern. Men sedan är det ofta stopp och ibland startar sedan en tidig avveckling av förmågor.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-21 13:43:00
west-d
Jennie-Maria. det var en mycket fin text.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-21 13:53:00
Chris.X
Du tar upp ett viktigt ämne. Man får inte glömma bort att oavsett om man som förälder väljer att behålla eller göra abort p.g.a. downs syndrom, finns det ingen "den lätta vägen". Dock finns det alltid oförstående och trångsynta människor överallt. Men oxå en hel del som hjälper och stöttar. : Lycka till med familj och allt.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-21 16:56:00
west-d
Leif-arne. Jag tycker även tonåringar, barn som börjat skolan bör visa större respekt. Flera är elaka på olika sätt, vilket jag troligtvis kommer att skriva mer detaljerat om senare.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-22 16:15:00
Vildrosen
Ja, visst är det beklämmande att alltför många människor inte har blivit fostrade i en anda av tolerans och respekt, och därför i sin tur inte kan fostra sina barn. Jag anser att det man inte begriper uttalar man sig inte heller om, och lever efter detta måtto så gott jag kan. Kämpa på, och lycka till! Funktionshinder är inget att skämmas för.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-22 19:22:00
Elvy
Jag har själv aldrig sett en människa, som har downs syndrom, som har sett ut äldre än ca: 35 år. Jag skulle därför vilja veta, den genomsnittliga livslängden, för en människa som har downs syndrom.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-22 21:49:00
Friskytten
Jag tycker att det är alldeles för mycket hyckleri om svårt handikappade, antingen det gäller psyke eller kroppen eller bådadera. Är det inte dags att erkänna att livet tillsammans med från födseln svårt handikappade ofta är orimligt svårt och att man därför bör göra två saker samtidigt:
Inlägg #11: Postat: 2005-10-22 23:17:00
Sunny
Angelägen, tänkvärd o dessutom gripande! Jag har ofta tänkt på de här sakerna.
Laddar...