En vinklad värld

Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2005-10-18 21:32:00
CMO
1920/ Ja "rasist" var nog ett lite överilat tillmäle.
Inlägg #22: Postat: 2005-10-18 21:39:00
GunnarL
Tack CMO, fast jag hade hellre hört det från El Guatusi. Och bli inte sur för att jag retas lite.
Inlägg #23: Postat: 2005-10-18 21:49:00
CMO
Sur blir jag bara om kritiken är befogad och välformulerad. Så du behöver inte oroa dig. ;-
Inlägg #24: Postat: 2005-10-19 09:25:00
Don Giovanni
En ideologisk krympling kan vara en som använder sig av en ideologis ”trossatser” och retorik för att plädera för något som i grunden är något helt annat. Denna definition stämmer in på JN, som använder liberalismen för att försvara och framhäva kapitalismen. Eller t ex bloggaren Dick Erixon, som använder ideologiska begrepp som ”frihet” och ”demokrati” för att försvara i stort sett allt som USAs regering tar sig före.
Inlägg #25: Postat: 2005-10-19 09:27:00
Don Giovanni
f 24/En ideologisk krympling kan också vara den som ”etiketterar” sig med en viss ideologi, men som inte handlar utefter den, av ovilja eller oförståelse. T ex Göran Persson eller Kjell-Olof Feldt. Eller den som aldrig i hela sitt liv aldrig tänkt en egen ideologisk tanke, utan bara apar efter andra, ”större” ideologer. Även denna definition stämmer in på Johan Norberg. Det mesta, att inte säga allt, han kläcker ur sig har varit i Friedmans och Hayeks säckar innan det hamnade i hans lilla påse.
Inlägg #26: Postat: 2005-10-19 09:28:00
Don Giovanni
f 24/Den vanligaste sortens ideologiska krymplingar är dock de som vanligtvis kallas fundamentalister. Och sådana finns det alltför många av, både ”till vänster” och ”till höger”. Även denna beskrivning stämmer på Norberg, kapitalism-fundamentalist som han är.
Inlägg #27: Postat: 2005-10-19 09:39:00
Don Giovanni
P.S, ”CMO” och ”El Guatusi”. Att inte skälla på grannen förrän man utfört renhållningsarbete framför sin egen ingång är en god regel. Ni kanske skulle titta på några av era egna kommentarer på den här siten innan ni anklagar andra för ”personangrepp”, ”grova generaliseringar”, ”innehållslösa floskler”, ”rasism”, ”skryt” och ”skrävel”. Ni kan ju börja med dem ni har skrivit i den här tråden. :-
Inlägg #28: Postat: 2005-10-19 11:01:00
El Guatusi
Don Giovanni: Att kritisera nagons beteende - "personangrepp”, ”grova generaliseringar”, ”innehållslösa floskler”, ”rasism” ar ofta forekommande - ar en sak. Att kalla folk "Pentagonagent", "fascist", "idiot" osv osv ar nagot helt annat. Inser du inte det?
Inlägg #29: Postat: 2005-10-19 11:04:00
El Guatusi
/17 Jag uppfattade frasen som en parafras pa Untos "du som bor i ficktjuvarnas, Mussolinis o Berlusconis Italien aka till Sverige sa att du kan bli humanist igen" osv. Om jag missuppfattade inlagget ber jag om ursakt.
Inlägg #30: Postat: 2005-10-19 14:17:00
CMO
24/På vilket vis är den liberalism som Norberg företräder något "helt annat" än kapitalism? 25/ Att man skulle vara att betrakta som "krympling" bara för att man lutar sig mot tänkare i Nobelprisklass tycker jag verkar vara att lägga ribban lite väl högt. Vilka originella och banbrytande insatser har du själv gjort? Eller är du också en krympling?
Inlägg #31: Postat: 2005-10-19 14:28:00
CMO
26/ "De som vanligtvis kallas fundamentalister" Av vem? Att bli kallad fundamentalist av någon med avvikande åsikter innebär inte att man är det. En tolkning av fundamentalist är bokstavstrogen. Vems "bokstav" är Norberg trogen? Smith, Rand, Friedman, eller Hayek osv..
Inlägg #32: Postat: 2005-10-19 16:26:00
Don Giovanni
30/ Liberalism är en politisk ideologi, kapitalism är ett ekonomiskt system. Kapitalismen har "kidnappat" liberalismen och gjort den till sin "statsreligion" och de flesta liberaler har gladeligen låtit sig kidnappas. Men från börja var de ingalunda ett och samma och det fanns från början tankar inom liberalismen som svårligen skulle kunnat förverkligas inom kapitalismen. Att "luta sig mot" är inte detsamma som att anamma någons idéer fullt ut.
Inlägg #33: Postat: 2005-10-19 16:31:00
Don Giovanni
f 32/Jag trodde i och för sig inte att man behövde lämna något slags CV här på Sourze, men att döma av vad jag har läst av honom, har jag tänkt fler egna och originellare tankar än JN. 31/ Av folk i allmänhet och i dagligt tal. Norberg är bara trogen ens bokstav: Kapitalismens.
Inlägg #34: Postat: 2005-10-19 16:35:00
El Guatusi
32/ Jag ar liberal och foresprakare for kapitalismen, inget markligt i det. Jag ser inte nagot rimligt alternativ till kapitalismen, helt enkelt darfor att kommunismen framkallade katastrofer och "tredje vagen"-losningar typ den italienska fascismen inte gett mkt battre resultat. Men kapitalism betyder inte "jungelns lag",
Inlägg #35: Postat: 2005-10-19 16:39:00
El Guatusi
utan helt enkelt ett samhalle dar folk ar fria att kopa o salja varor o tjanster, stifta kontrakt osv och dar det ekonomiska livet ar fritt. Men kapitalismen ar alltid "korrigerad" av skatter - som ALLTID ar progressiva. I vissa lander utgor skatterna 20 av BNP, i andra 55. I vissa lander ar omfordelningen storre, i andra mindre. Men kapitalism, i tusen olika skepnader, ar det likafullt.
Inlägg #36: Postat: 2005-10-19 16:42:00
El Guatusi
Om du ser pa listan over de lander i varlden som har bast livskvalitet - hogts medellivslangd, hogst laskunnighet, den stabilaste demokratin, de friaste religiosa livet, de mest frigjorda kvinnorna osv osv - sa ar samtliga lander i toppen kapitalistiska. Ser du i botten av listan hittar du daremot lander som Nordkorea. En tillfallighet?
Inlägg #37: Postat: 2005-10-19 16:48:00
Don Giovanni
Vem har kallat dig "Pentagonagent, fascist och idiot" i den här tråden? Inte jag och ingen annan heller, så vitt jag kan se. Jag har inte ens kallat Johan Norberg det. Ditt utbrott i #10 förefaller mig synnerligen omotiverat och självförhärligande, det var därför jag föreslog lite städning framför egen dörr.
Inlägg #38: Postat: 2005-10-19 16:50:00
Don Giovanni
f 37/ Själv har jag - under annan "nick", naturligtvis - blivit kallad "Sovjetagent", "Kommunistsvin", "idiot" m fl tillmälen, av dem "till höger" i de här spalterna, att jag för länge sedan tappat intresset för att hålla räkning. Intressant f ö, att du tycker att "fascist" är ett olämpligt tillmäle, men att "rasist" inte är det.
Inlägg #39: Postat: 2005-10-19 16:52:00
El Guatusi
Ar foljande ord sjalvforharligande: "Jag undrar vad det beror pa, att Sourze-debattorer med vanstersympatier sa ofta anvander personangrepp, grova generaliseringar, innehallslosa floskler och ett allmant uselt humor. Banala Bittervanstern far man lust att kalla den."? Jag har debatterat har sedan maj manad och fatt skit kastat pa mig oavbrutet, trots att jag aldrig svarat med samma mynt. Jag har t ex aldrig kallat Unto "kommunistnostalgiker", trots allt markligt han skrivit.
Inlägg #40: Postat: 2005-10-19 16:53:00
Don Giovanni
Intressant är också att notera att ingen tycks ha reagerat på att jag kallat Johan Norberg en "intellektuell dilettant". Kan det vara så att man håller med mig på den punkten?
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...