Europeiska sexarbetare håller möte i Bryssel

Den här tråden diskuterar artikeln Europeiska sexarbetare håller möte i Bryssel.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-12 22:03:00
Sunny
Ett ps: Prologen till veckans möte togs av Rosea i mars i år i Berlin. På Feministisches institut der Heinrich-Böll-Stiftung föreläste Johannes Eriksson från Rosea om The Swedish model.Dvs sexköpslagen. Alla sexarbetare i Europa har denna femenistiska stiftelsen bland många andra att tacka för mycket: Jag framför mitt tack här.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-13 00:42:00
Lars Nilsson
Bra rutet Sunny! Ett slag mot alla dessa PK-moralister och hycklande svenska världsförbättrare.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-13 09:32:00
Jan E
Sexarbetare - vilken jävla yrkestitel!
Inlägg #4: Postat: 2005-10-13 10:27:00
bengtsson99
Har ofta funderat på vad som är rätt och vad som är fel i dessa frågor. Den svenska "feministiska" perspektivet med fördömanden tror jag inte heller på.

Men du skriver bra och det är tänkvärt det du säger.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-13 10:57:00
Beckisbarnet
Jag har själv lite svårt att se prostitution som "ett arbete som vilket annat" somhelst, men det har du iofs kanske aldrig hävdat, eller? Nåja.. hoppas konferensen blir kul!

Själv vet jah iaf att man i tex Tyskland har en verkligt annorlunda synd på det här. Tyvärr kan man oftadt inte skilja på Trafficking och prostitution, och i legaliseringen så bildas det ändå en stor svart sektor. Jaja...
Inlägg #6: Postat: 2005-10-13 10:57:00
Beckisbarnet
Jag har själv lite svårt att se prostitution som "ett arbete som vilket annat" somhelst, men det har du iofs kanske aldrig hävdat, eller? Nåja.. hoppas konferensen blir kul!

Själv vet jah iaf att man i tex Tyskland har en verkligt annorlunda syn på det här. Tyvärr kan man oftadt inte skilja på Trafficking och prostitution, och i legaliseringen så bildas det ändå en stor svart sektor. Jaja...
Inlägg #7: Postat: 2005-10-13 13:53:00
Janne B
Poängen i Sunnys berättelse är ju att en medborgargrupp upplever att de fråntagits normala mänskliga rättigheter. Så som de formuleras i konventioer från FN och EU etc. / De har inte berövats rättigheter p g a ras, religion eller språk utan genom yrkesval. Detta skulle vi inte acceptera för någon annan grupp i samhället. Jag som i hela livet rört mig på socialbyråer och polisstationer vet att denna grupp måste kämpa för sina rättigheter.Hur är det på Vårdcentraler?
Inlägg #8: Postat: 2005-10-13 14:37:00
Chris.X
Jättebra skrivet! Du är min idol. :- Du tar upp någonting jätteviktigt. Genom att ge sexarbetare FLER rättigheter stärker man deras position. Genom att göra så, kan de som inte vill jobba med sex, se sig om efter annat håll. D.v.s. sexarbetare med många rättigheter är inte fast i sitt levnadsmönster såsom många feminister anser, och därmed inte längre offer.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-14 14:13:00
steno
Go on Sunny!
Inlägg #10: Postat: 2005-10-14 15:33:00
Sunny
I Sverige har de prostituerade inga rättigheter över huvud taget. De vägras betala skatt o hamnar därmed utanför alla försäkringssystem. Detta hindrar inte att sköntaxering med beslag av t,ex bostaden flitigt används som vapen emot de prostituerade.Tala om moment 22!
Inlägg #11: Postat: 2005-10-15 20:19:00
bengtsson99
Sunny! Du känns väldigt klok och säger så vackra saker till alla oss som försöker uttrycka oss här på Sourze. Du sätter fingret på våra präktiga Fariseer som gottar sig i moral, medan man kör ut de sämst ställda på gatan.
Inlägg #12: Postat: 2005-10-15 20:50:00
Anna Veeder
Jätteintressant artikel! Sunny, nu väntar vi otåligt på fortsättningen. Håll oss informerade, det här är viktigt!
Inlägg #13: Postat: 2005-10-15 21:58:00
Sunny
Jag tänker före min död lägga ut HELA vårt arkiv ifrån 35 års kamp på nätet: Arkivet finns för närvarande på min vind. Ett st tidvis helt osannolik nutidshitoria.
Inlägg #14: Postat: 2005-10-16 12:21:00
Inger Olsson
Sunny, med all respekt: jag har läst din artikel och vet inte, för det, mer om svenska Rosea. Men en sak vet jag: du gör det katastrofala felet att dela upp mäniskan i kropp o själ när du argumenterar FÖR prostitution.
Inlägg #15: Postat: 2005-10-16 12:54:00
peter_
Jag kanske är förblindad av min kulturs fördomar och jag vill inte såra någon, men jag tycker att det är något sjukt med att sälja sexuella tjänster. Jag tror att det ligger någon störning eller akut behov av pengar i botten. Missförstå mig inte. Jag vill inte håna eller såra någon utan ifrågasätta tanken att det ska accepteras som ett normalt jobb. Frågan är komplicerad men jag ska gärna delta i en diskussion här, i mån av tid.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-17 21:39:00
Urban
Hora vår tids bög. Bögar var ju totalt föraktade för inte så länge sedan men några modiga själar vågade komma ut med sin sexualitet och idag är situationen helt förändrad. Horan är den kvinnliga bögen som jag ser det: bespottad, hånad och förskjuten av sina medsystrar på samma sätt som bögar blev det av sina medbröder. Det är bara horan själv som kan "komma ut" och ta striden. Under tiden får ni mitt stöd!
Inlägg #17: Postat: 2005-10-18 16:36:00
Sunny
Manifestet ratificerat i går! Anna Lindrummet var knöckfullt!!
Nu blir det lite lättare för de utsatta!
Kram Sunny
Inlägg #18: Postat: 2005-10-19 23:36:00
Sunny
Inger: Du må hata mig aldrig så mycket men jag har just läst om dina 3 artiklar här som jag gett högsta betyg den gången o jag kan bara vidhålla att de är precis så bra som jag tyckte då oxå! Jag försöker aldrig hyckla. Rätt ska vara rätt o hur du skriver ska inte bedömmas utifrån andra eventuella tillkortakommanden. Vi har alla våra svagheter. Ha det bra.
Inlägg #19: Postat: 2005-10-31 23:13:00
Miao
Du skriver: "Även om grupper som "Fiorna" är mer rabiata och rakt på sak i sitt hat och i sitt förakt så har de lyckligtvis inte den politiska makt som Inger Segelström o Maggan Winberg".

Vad menar du med "hat" och "förakt"? Vilka är det de hatar? Och på vad sätt skulle det visa sig?

Jag har själv varit verksam i sexbranchen i över fem år men hittills aldrig stött på något förakt ifrån feministiskt håll.
Laddar...