Inlägg #1: Postat: 2005-10-11 10:11:00
|
GunnarL |
Måste tillstå att jag i dag hörde namnet Knut Ahnlund för första gången, och min okunnighet är i stort sett densamma när det gäller övriga akademiledamöter. Detta kan tyda på att jag är vansinnigt obildad, eller på att akademin mest skall ses som en liten exklusiv grupp för inbördes beundran och att dagens nyhet verkligen är en storm i ett vattenglas.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-11 10:20:00
|
steno |
En akademiledamot som sa att han avgick 1996 som säger att han avgår nu. En sådan artikelförfattare och ett sådant alster kan bara tas in på SVD eller DN:s debattsidor
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-11 14:03:00
|
Jan E |
Man kan inte annat än hålla med HE. Kan man ha förtroende för en ledamot som inte deltagit i SA: arbete sedan 1996 och som väntar i ett år innan han ondgör sig över valet av den senaste pristagaren? Dvs han försöker tajma sitt utfall med tillkännagivandet av årets pristagare i ett försök att åstadkomma största möjliga skada. I sakfrågan har jag ingen åsikt men har alltid tyckt att Jelinek är en mycket mysko figur. Och Ahnlunds avrättning av henne i SvD har onekligen ett högt underhållningsvärde.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-11 14:12:00
|
Unto S |
Akademin skall vara självständig. Jag förstår att krafter utifrån försöker med påtryckningar. Nu senast en två-gånger avhoppad akademiledamot i Svenska Dagbladet genom att hoppa på Elfriede Jelinek. Akademin gör ett bra arbete. Jag är mycket nöjd med senaste årens val av pristagare. Jag har favoriter som Günter Grass, José Saramago, J. M. Coetzee och naturligtvist Elfriede Jelinek.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-11 14:56:00
|
Anna Veeder |
Har ingen åsikt om Jelinek, men varför har karln väntat tills nu med att framföra sina synpunkter? Det luktar interna intriger. Och om han nu så gärna vill hoppa av, se till att det blir definitivt. Hitta någon annan till den tomma stolen. Det här är ju löjligt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-11 17:41:00
|
Unto S |
Det enda riktiga priset är litteraturpriset. Enda priset som vem som helst som är duktig kan vinna. Du kan skriva för hand, med skrivmaskin eller med datorn. Alla andra priser är helt beroende av dollarn. Ta t.ex. kemi eller fysikpriset, en som sitter hemma och leker med provrör har ingen som helst möjlighet att vinna. Modern forskning är helt beroende av dollarn, det behövs pengar. Och dom finns i USA varifrån kommer dom? – ju utsugning av andra länder.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-11 19:33:00
|
Ramona Danlen |
Enkla svar är alltid bäst! Tack Horace.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-11 23:01:00
|
Villon |
Jävla pseudodebatt. Gustav III är mull, om ens det. Så är även Akademien. Horace eller Knut. Gårdagen i fina salonger.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-12 13:04:00
|
Unto S |
John Updike, amerikansk ”tandsnuskförfattare” bör få litteraturpriset. Då blir det väl lugnare även på akademin och att Bush-USA äntligen kan få ett litteraturpris som kompensation för Jelineks Nobelpris.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-13 05:50:00
|
Claes Samson |
Akademiledamöterna är livstidsfinkade - men med frigång, vilket betyder att de kan tåga ut med näsan i vädret hur många gånger som helst. Jelineks pris var kontroversiellt - och numera historia, tillsammans med alla andra omdiskuterade val som har gjorts under tidernas gång. Ahnlund kommer säkert att finna anledning till många fler effektfulla sortier.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-13 09:46:00
|
Janne B |
Jaha. Om några timmar får vi se om Ahnlund hoppar av igen...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-13 13:39:00
|
Unto S |
Bravo, Svenska Akademien! Rätt val igen! Son till en judisk skräddare i London fick Nobels Litteraturpris 2005. Harold Pinter är ett namn som de flesta teaterintresserade känner till. Den här gången blir det inte nyfikenheten som tillfredställs, därför att Harold Pinter är redan en ”gammal bekant”. Den första pjäsen som jag såg av Harold Pinter var ”Hemkomsten” på Malmö Statsteater, jag tror att det var redan i slutet av 60-talet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-13 14:10:00
|
Janne B |
Folket på Bokförlagen föll i gråt strax efet kl 13 i dag. De har nästan inte en bok att sälja av någon Pinter.Han är dramatiker och endast de som har nära till Malmö stadsteater och liknade ställen kan ha glädje av honom./ När ska ständige sekreteraren inse att hans uppgift är att gynna bokförlag och inte teatrar. ;-
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-13 16:45:00
|
Mysan |
Horace!_Ännu en okänd litteratur pristagare och man.Har du inte lärt dig nåt av din fru att ta en kvinnlig författare som alla känner till ex från Usa?
|
|