Inlägg #1: Postat: 2005-10-06 19:58:00
|
Davido |
"Vi väljer inte att bli alkoholister eller knarkare." " Det sociala trycket gör oss till gangstrar, konstnärer eller direktörer." Roger, anser du verkligen att människan i huvudsak är ett offer för omständigheterna?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-06 20:00:00
|
Tarja |
Gick idag och tänkte på ung. samma saker, som du skrev om nu. Dethär med den fria viljan, om vi verkligen väljer våra sjukdomar, olyckor etc. Märkligt sammanträffande, eller finns det? Texten du skrev, var nästan en kopia av mina tankar idag. Flörtar jag nu? Men det är sant.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-06 20:01:00
|
Lars Nilsson |
"Så här ligger det till med ansvar och val" skriver Lord. Tack för den slutgiltiga och övergripande förklaringen till detta filosofiska problem som upptagit tänkandet hos mänskligheten i tusentals år. Platon, Kant, Hegel och nu även den svenske filosofen Lord.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-06 20:09:00
|
Roger Lord |
Davido. Normalt kommenterar jag inte mina egna alster. Jag står för texten överlämnar till läsaren att bestämma hur den ska tolkas. Ett undantag alltså. Jag menar att omständigheternas påverkan i en människas liv numera är underskattat.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-06 22:12:00
|
Biff |
Det lustiga är att ju fler i ett land som inte tror på den fria viljan, desto lättare är det att bli diktator över det. Hoppas att många tycker som Roger, för då ska det nog inte vara så svårt att göra några rejäla karriärslyft!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-06 22:18:00
|
Frk Trall |
Ansvar och fri vilja står i ett antagoniskt förhållande till varandra. Ansvaret reducerar valfriheten. Sociala förhållanden reducerar i många fall också valfriheten. Man måste bejaka sina begränsningar, annars blir man nog olycklig.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-06 22:33:00
|
Sunny |
Vi har alla helt olika förutsättningar i livet: det kan aldrig bli rättvist eftersom vi alla är unika.Någon är smart o stark o klarar sig ur underläge: andra är skörare o stupar även med en hygglig start.
Vi väljer inte våra föräldrar eller ens det land där vi föds eller den kultur vi föds in i.Vi får helt enkelt göra vårt bästa av det vi fått.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-06 22:47:00
|
Sunny |
Eller förenklat Lord: Vi kan inte klandra en blind för att han väljer fel färg.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-06 23:44:00
|
Anna Ekelund |
Roger Lord: Om du nu inte har valt att födas, varför simmade du ifrån dina spermiebröder och vann din första tävling? Alla val vi gör är inte medvetna, men visst är de val. Att påstå något annat är att smita ifrån sitt eget ansvar. Var inte så feg.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-07 01:33:00
|
Unto S |
Wow, här citeras det både till höger och till vänster, jag menar, Bibeln, Jesus och Franciskus av Assisi. Då får jag väl citera ur min ”aftonbön” som en filosof skrev en gång i tiden men som idag har fått ge vika för Jesus och co: ”Det är inte människornas medvetande, som bestämmer deras vara, utan tvärtom deras samhälleliga vara, som bestämmer deras medvetande.”
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-07 08:13:00
|
Mysan |
Vi kan bara bestämma om vi ska föda barn eller om vi ska arbeta .Resten är busshit om vi talar om den fria viljan.Ytterst få kan bestämma sitt liv utan pengar eller utbildning.Kan hororna i thailand bestämma innan de blir prostituerade? Vem vet eller är det efterfrågan hos män som styr?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-07 08:14:00
|
Mysan |
Kan vi även b estämma oss för otrohet eller finns det bara där dolt hela tiden?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-07 10:16:00
|
Inger Olsson |
Tesen om "fri vilja" är ett filosofiskt gammalt problem. Och man kan ju faktiskt utläsa hur deterministisk du är. J-P Satre den bortskämda ungen vände på det och menade att det enda människan har är sin frihet - och det i sin tur skapar ångest. Men hur in i helvete fungerar våra celler om vi ska leva i ständig ångest? Om det är drivkraften?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-07 10:38:00
|
Leif-Arne |
Inte helt enkelt för en yngling att följa resonemanget, men jag har fattat det sålunda. 1,Vad fria människor gör av fri vilja och som inte på något sätt skadar annan är deras ensak. 2. Det kan disskuteras huruvida en prostituerad gör det hon/han gör av fri vilja. Därför är, förmodligen, prostitution moraliskt tveksamt om där finns tvång eller tvingande omständigheter.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-07 12:04:00
|
Roger Lord |
Måste kommentera en del filosofiska kommentarer. På radio hör man ibland att "terroristgruppen X tagit på sig ansvaret för bomdådet..." Detta blir självklart fel. Gruppen har tagit på sig "skulden" för dådet. Det finns en djup skillnad mellan ansvar och skuld. En mördare tar inte på sig ansvaret för sin gärning i fängelset. Han tar på sig skulden. Jag borde ha fördjupat mig i denna skillnad.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-07 15:50:00
|
pUs |
Vi är kapabla till fullständigt fria val, hur gärna Herr Lord än verkar önska sig motsatsen. Självklart begränsas valmöjligheterna beroende på allas respektive förutsättningar och livssituation, men valet finns alltid kvar.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-07 17:55:00
|
Unto S |
Man väljer själv sina lyckliga stunder. Det gjorde vi också och åkte till Hamburg. Top Hotell Graf Molk härbärgade oss ett par nätter. 40 000 hamburgare nej det heter inte så – Hamburg-bo menar jag hade samlats på Reeperbahn för att titta på storbilds-tv och Eurovision Contest-sändningarna från Köpenhamn. Tyskarna är helt galna i schlager. Dom var säkert lyckliga tills det visade sig att Estland vann. Vi valde däremot att gå på Operan och se John Neumeiers balett till Mahlers 3:e symfoni.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-10-08 19:12:00
|
Stig |
Kprd tycks trp att vi inte väljer själva. Allt beror på omständigheter eller på andra människorsom bestämmer om onda saker som vi måste tåla.
Självklart har vi ett fritt val i varje situation - men valet måste ju ses i samband med situationen som sådan. Min förmåga att fullfölja mitt fria val kan ju av olika skäl brista. Men det är ju ett fritt val.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-10-09 19:05:00
|
Tarja |
Davido. Det var det jag menade.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-10-09 19:31:00
|
Tarja |
Janne B, vad tror du jag kämpar för? Jag är missnöjd och uppgiven, och det absolut sista jag behöver, är moraliska pekpinnar. Jag kämpar för livet, fattar du? Jag är så trött på kristna som helgonförklarat sig själva. INGEN är GOD utom Gud, låter det bekant? Nu ska jag ta semester från er, ni är så förbannat enfaldiga en del av er, att jag bl.a förlorat min nattsömn.
|
|