Sveriges muslimer kan ta luften ur fatwan

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2005-10-04 09:57:00
Janne B
Varje muslimskt barn ska undervisas i den rätta läran. Därför sänds barn i stort och växande antal till koranskolor i hemländerna.Man liter inte på att undervisningen i moskeérna här räcker eller duger. Så föräldrar här med vårdnadsansvar sänder sina barn till okända öden och utan kontroll till Pakistan, i värsta fall.
Inlägg #22: Postat: 2005-10-04 10:00:00
Janne B
19/ Så är det nog liksom i Turkiet även om det går oerhört långsamt. I båda staterna arbetar regeringarna hårt för att minska det fundamentalistiska inflytandet på lagen. NU får EU mkt att göra i Turkiet..
Inlägg #23: Postat: 2005-10-04 13:04:00
El Guatusi
Problemet i de flesta muslimska lander ar en radikaliserad Islam som visar sig i att manga kvinnor frivilligt valjer att kla sig i hijab osv. Anklagelserna for apostasi ar mkt vanliga o drabbar uteslutande de personer som oppnar sig mot andra kulturer o religioner, dvs de personer som ar den muslimska varldens hopp. Lagstiftningen ar tamligen tandlos om de sociala konventionerna gar stick i stav med den.
Inlägg #24: Postat: 2005-10-04 14:46:00
CMO
14-18/ Det du säger är nog mem riktigt men du beskriver TEORIN inte praktiken. Det är som när kommunister säger att det som tillämpades i östeuropa inte var "riktig kommunism". TeoriMänniskor>Praktik. Om kartan och verkligheten inte stämmer överens är det _______ som gäller. Varsågod och fyll i rätt svar.
Inlägg #25: Postat: 2005-10-04 15:02:00
Unto S
Så är det med USA också. Där finns ingen riktig demokrati trots att folk ylar annat, på pricken som i ”Kejsarens nya kläder”.
Inlägg #26: Postat: 2005-10-04 15:10:00
Janne B
Unto S/ Jag är lite nyfiken på hur din ideala demokrati ser ut. Finns den eller har den någonsin funnits.Jag hinner inte läsa allt du skriver så jag har kanske missat något. Men nu lovar jag att kolla.
Inlägg #27: Postat: 2005-10-04 15:11:00
CMO
25/ Det har du delvis rätt i. Teori och praktik är naturligtvis skilda saker även i USA. Men emigrationströmmarna visar vilken "bristfällig demokrati" de flesta väljer om de har chansen. Och bristfällig kapitalistisk demokrati slår bistfällig kommunism med ungefär 100-1
Inlägg #28: Postat: 2005-10-04 17:02:00
Unto S
75 av världens resurser förbrukas i USA. Övriga världen får nöja sig med resten. Är det demokratin eller är det plundrarpolitiken som ligger bakom? För mig är det som Kejsarens nya kläder, man tror att där finns demokrati men i verkligheten är plundrarpolitiken som gäller. Det finns inget land i världen som är så cyniska plundrare som USA.
Inlägg #29: Postat: 2005-10-04 17:04:00
Unto S
En gång i tiden fanns folkvandringar i Europa som ändrade folksammansättningen. Vilket håll gick dom? Jo, mot romarnas riken motsvaras av USA idag eftersom rikedomarna fanns där. Romarna amerikanerna idag var skickliga tyranner och plundrare och kunde samla sig enorma rikedomar. Vad som drev folk för att flytta? Fattigdom p.g.a. romarnas amerikanernas utsugning och krig. Det var hunnernas attacker i Europa som startade de hela. Utarmade folk hade ingen chans att försvara sig.
Inlägg #30: Postat: 2005-10-04 17:05:00
Unto S
Att folk kunde välla över gränserna till romarnas område berodde på att då hade det tusenåriga riket redan börjat falla ihop.
Inlägg #31: Postat: 2005-10-04 17:06:00
Unto S
Det är ingen idé att försöka få mig att godkänna att orsaken till människornas vilja att flytta till USA skulle bero på att de skulle finnas demokrati där.
Inlägg #32: Postat: 2005-10-04 17:25:00
Ticoroman
21/ Ett klassiskt exempel när det går fel, fast man egentligen endast vill göra det bästa. Barn uppfostras bäst av sina egna föräldrar. Att skicka de tvärs över jorden är enligt mig både oansvarigt och kontraproduktivt. "Varför skulle Pakistanska muslimer vara bättre än Svenska muslimer?"
Inlägg #33: Postat: 2005-10-04 17:30:00
Ticoroman
24/ Man kan också säga det som: Jag beskriver läran Islam, inte människor som anser sig vara muslimer och anser sig följa Koranen. Det senare är omöjligt, det finns mer än en miljard.
Inlägg #34: Postat: 2005-10-04 17:31:00
Ticoroman
24/ Jag påstår inte att alla muslimer alltid beter sig rätt. Många muslimer skulle tjäna på att återgå till och ta till sig Islams grundidéer om godhet och respekt, både när det gäller andra, sin familj, make/-a och liknande.
Inlägg #35: Postat: 2005-10-04 17:33:00
Ticoroman
24/ Jag vågar påstå att många muslimer inte har en aning om vad det exakt står i Koranen, utan man lever enligt traditioner som gått i arv och föreställningar om vad som är rätt. Mycket av det som "muslimer" gör se Al Quida är väldigt svårt om inte omöjligt att hitta någon som helst stöd för i Koranen.
Inlägg #36: Postat: 2005-10-04 17:49:00
CMO
Du missar poängen, det är hur olika grupper av muslimer uppfattar sin religion som RÄKNAS. Det är "islam i praktiken". Samma sak med kristendom fö Det är det som är verkligheten. Vad Islam idealt borde vara är bara teologiska spekulationer, kanske intressanta, men det har ingen betydelse för dagens problem. Vi måste justera kartan efter verkligheten inte tvärtom.
Inlägg #37: Postat: 2005-10-04 17:53:00
CMO
Uppenbarligen har många muslimer inga som helst problem med att kombinera Koranen med rasism, terrorism, förtryck av div grupper som kvinnor, barn, homosexuella mm, förakt för demokrati osv.
Inlägg #38: Postat: 2005-10-04 18:19:00
El Guatusi
Tico: Men Koranen innehaller ytterst fa lagstiftande "kanoniska" suror - det allra mesta i sharia ar sedvaneratt och uttolkningar av Koranen som samlats genom seklerna. Tolkningar som ofta ar varandras motsats. Men inget muslimskt land har lyckats med konststycket att inte "kidnappas" av diverse fundamentalister, och just dar ligger problemet.
Inlägg #39: Postat: 2005-10-04 19:08:00
Janne B
31 Unto/ Kan du ha missat att strävan efter demokrati har en rad bieffekter som ökad rättsäkerhet, ökad levnadsstandard, rätt till säkert ägande med mera. Demokratin är också hela tiden i förändring, vilket ger förhoppningar. Diktaturer förr och nu ger inget hopp, utan desperat flykt.
Inlägg #40: Postat: 2005-10-04 19:29:00
Unto S
Janne B. Du bör nog vakna från din religiösa dröm och acceptera att USA var på väg en gång i tiden att bli demokrati. Efter andra världskriget har det gått rakt åt andra hållet. Som en amerikansk sakkunnig uttryckte det – Det har varit kamp mellan demokrati och kapitalism, det tycks vara kapitalismen som har segrat Tv-prog ”Why we fight”. Du bör lägga Bibeln åt sidan en stund och studera närmare den amerikanska samhällstrukturen. Förresten monarkier och religioner är inte heller demokratiska.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...