Sveriges muslimer kan ta luften ur fatwan

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2005-10-04 19:39:00
CMO
Att diskutera USA med Unto är som att diskutera homosexualitet med pastor Åke Green. Tyvärr ramlade jag själv i fällan.
Inlägg #42: Postat: 2005-10-04 19:50:00
Ticoroman
36-37/ Självklart, och jag ämnar inte försvara hur vissa muslimer tolkar Islam och lever. Det är inte bra, men jag ser det som ett samhällsproblem, ett kulturellt betingat problem där den sociala strukturen fattigdom, läskunnighet, ... spelar enormt stor roll. Det som du nämner i 37 finns, oavsett religion. Det finns lika hatiska kristna, judar och muslimer. Jag anser att muslimer inte är överrepresenterade kanske i vår del av världen och i vår massmedia.
Inlägg #43: Postat: 2005-10-04 19:50:00
Ticoroman
36-37/ I dessa fall skulle man då kanske kunna säga att "religion misslyckats". Jag anser dock att det är MÄNNISKORNA som misslyckats! Jag tror att det är där våra åsikter skiljer sig åt.
Inlägg #44: Postat: 2005-10-04 20:01:00
Unto S
Janne B. Du skriver att demokrati ger ökad rättsäkerhet, ökad levnadsstandard, rätt till säkert ägande med mera. Om du menar s.k. demokratin i USA så har rättsäkerheten minskat avsevärt efter införandet av terroristlagarna, även i andra sammanhang är rättvisan orättvis. Tänk bara på dom miljoner svarta som sitter i fängelserna i USA. Vad beror det på? Ökad levnadsstandard? Tacka fan! Den plundringspolitiken som USA ägnat sig åt de senaste årtionden, senast i Irak.
Inlägg #45: Postat: 2005-10-04 20:03:00
Unto S
Vem äger vad? De flesta är skuldsatta upp över öronen med sina villor och bostadsrätter. Dom som inte är skuldsatta äger mycket lite och det mesta är personliga tillhörigheter. Inte den s.k. privata egendomen som kapitalisterna har roffat år sig. Folk vågar ju inte protestera mot orättvisorna i rädslan för att förlora sina arbetsinkomster och därmed sina hus och hem. Demokrati betyder folkmakt och folkmakt betyder inte att man endast har rätt att rösta var fjärde år.
Inlägg #46: Postat: 2005-10-04 20:07:00
Unto S
Jag skrev innan att monarkier och religioner inte är demokratiska. Monarkin bör avskaffas snarast, den har ingenting att tillföra ett modernt samhälle. Religioner skall inte blanda sig i samhällsfrågorna, men varje människa får tro vad dom vill. ”Religion är folkets opium” som en dialektisk-materialistisk filosof skrev i sina böcker. Och du vet ju hur svårt det är att avgifta en narkoman. Obs! Religion är folkets opium – inte Religion är opium för folket, om du sker skillnaden.
Inlägg #47: Postat: 2005-10-04 20:14:00
CMO
Jaha, Pastor Unto har gått i gång och predikar så svalet osar.. Handlade inte detta om den svenska invandringspolitiken och muslimer en gång i tiden...?
Inlägg #48: Postat: 2005-10-04 20:15:00
CMO
"svavlet"
Inlägg #49: Postat: 2005-10-04 20:41:00
Unto S
Svar 47. Det stämmer, men sen kom en viss korkad CMO och ändrade inriktningen. Läs svar 24.
Inlägg #50: Postat: 2005-10-04 20:46:00
CMO
... och den korkade Unto hängde på....
Inlägg #51: Postat: 2005-10-05 08:56:00
El Guatusi
/46 "Religioner skall inte blanda sig i samhällsfrågorna" sager du. Men samtidigt ar du sjalv influerad av ett visst frasmakeri och en viss jargon som var typiskt for kommunister under efterkrigstiden. Och kommunismen var ju en religion till 100; precis som det ar omojligt att diskutera religiosa urkunders giltighet med en ortodoxt troende
Inlägg #52: Postat: 2005-10-05 09:01:00
El Guatusi
ar det fullkomligt omojligt att diskutera ekonomi, samhallsliv och geopolitik med en som tvangsmatat sig sjalv med marxistiskt frasmakeri. Helt enkelt darfor att man diskuterar pa tva olika plan, dar den ena partens utsagor gar att ifragasatta o kritisera ar den andra partens s a s ristade i sten. Det som star i Koranen, Bibeln eller Manifestet ar "gudomliga sanningar" som for de troende inte gar att ifragasatta.
Inlägg #53: Postat: 2005-10-05 09:04:00
El Guatusi
Just darfor blir diskussioner mellan ortodoxt troende och icke-troende eller agonstiska ofta sa fyllda av missforstand och sa sterila. Ta en titt pa dina egna diskussioner har pa Sourze, sa marker du att du och dina meningsmotstandare alltsomoftast "talar forbi varandra", just darfor att de ar pa helt olika plan och inte hittar nagon gemensam grund dar diskussionen kan foras pa ett sansat satt.
Inlägg #54: Postat: 2005-10-05 09:06:00
El Guatusi
Agnostiska heter det naturligtvis.
Inlägg #55: Postat: 2005-10-05 09:54:00
Janne B
El Gua/Så här skriver du: Det som star i Koranen, Bibeln eller Manifestet ar "gudomliga sanningar" som for de troende inte gar att ifragasatta. // Fel fel. Judarna har en minst 2000 årig tradition att nagelfara vartenda ord i sin Bok och på liknade sätt arbetar ju våra teologiska skolor institut i Europa med Bibeln./ Den senaste Bibeln år 2000 är resultatet av 30 års vetenskapligt arbete med hundratals kunniga människor inblandade.Vartenda ord i de tidigare biblarna har ifrågasatts.
Inlägg #56: Postat: 2005-10-05 09:59:00
Janne B
forts. Under arbetets gång med den nya Bibeln så fanns det "troende" som ifrågasatte om "hedningar" skulle få vara med i arbetet.Men nu var detta ett vetenskapligt arbete i stort sett betalt av Staten, så då skulle ju alla få ge sitt bidrag. Så hände det märkliga att detta jättearbete godkändes av alla samfund och församlingar av betydelse. De godkände att deras bibel från 1917 var väldigt förändrad.Det kallar jag kristen tolerans och vidsyn.
Inlägg #57: Postat: 2005-10-05 10:00:00
El Guatusi
Janne: Jag menade de ortodoxa, de bokstavstrogna! Inom alla religioner - aven inom kommunismen - finns "integralisterna" och "modernisterna". Problemet ar ju att "integralisterna" oftast ar hogljudda o valdsamma o betraktar de mer "moderata" som fortappade.
Inlägg #58: Postat: 2005-10-05 10:03:00
El Guatusi
Marxismen foddes ju pa 1890-talet en "revisionistisk" skola under ledning av Eduard Bernstein, som havdade att Marx profetior var ett allvarligt politiskt misstag som skulle leda till katastrofer, samt att arbetarklassen i st f Revolutionen borde strava efter reformer som forbattrade deras levnadsvillkor.
Inlägg #59: Postat: 2005-10-05 10:06:00
Janne B
Vad gäller Koranen är jag däremot mycket osäker. Jag vet att en äkta Koran bara kan vara på arabiska och i sin ursprungliga språkdräkt.De bilder man ser från Koranskolor tycks handla om memorering, att lära sig utantill långa delar av boken.Först på senare år har det funnits översättningar av Koranen till andra språk.Men det har visst varit privata utgivningar.Diskussioner om innehållet, förekommer det. Vem vet mera? Profeten Mohammed uppges ha varit analfabet...
Inlägg #60: Postat: 2005-10-05 10:06:00
El Guatusi
Dessa reformister avlagsnade sig alltsa fran den ortodoxa marxismen o betraktades foljaktligen som kattare eller "revisionister", som ar synonym till kattare i kommunistisk jargon. Detsamma sker i dagens muslimska varld, dar kampen star mellan de bokstavstrogna o de som tror att Islam gar att forena med demokrati, rattsstat osv.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...