Sveriges muslimer kan ta luften ur fatwan

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2005-10-03 19:06:00
CMO
"Dog bites man" - not news. "Man bites dog" - news.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-03 21:22:00
Ticoroman
1/ Och vad ska denna kommentar betyda?
Inlägg #3: Postat: 2005-10-03 21:41:00
CMO
2/ "Dog bites man" "Invandrare spöar upp sina döttrar/systrar för att de umgås med svennar". "Man bites dog" "Svennar spöar upp sina döttrar för att de umgås med invandrare"
Inlägg #4: Postat: 2005-10-03 22:02:00
Calle Z
Rör det sig om en infödd svensk familj som har gjort detta? Det vore väsentligt att få veta. Något säger mig att svensk media inte skulle ha varit så förtegna om detta om det skulle ha rört sig om en infödd svensk tjej och hennes föräldrar. Svensk media skulle Aldrig tiga om eller försitta chansen att berätta mer klargörande om fallet om det rörde sig om en infödd svensk familj. Under alla omständigheter så är det sorgligt.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-03 23:07:00
Calle Z
Man kan ju i sitt stilla sinne undra om den stora humanisten Unto.S skulle ha skrivit som han gör ovan om det hade rört sig om tex en muslimsk tjej? Då skulle den stora humanisten ha tigit still i sann vänster feministisk anda! Men karln saknar tyvärr alla gränser i sina försök att inte få sin världsbild rubbad.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-03 23:37:00
Ticoroman
3/ Jo, jag vet vad talessättet betyder, men jag tror dock inte att det är så ovanligt att även "man bites dog". Jag har ingen statistik förstås, men nog finns det massor av rasistiska och fördomsfulla svenskar, liksom det finns massor av rasistiska och fördomsfulla invandrare. Det är dock beklagligt att fördomar går så långt så att man fysiskt skadar en medmänniska, och speciellt ett barn/foster.. oerhört djuriskt, oavsett vem som gjort det. :
Inlägg #7: Postat: 2005-10-03 23:41:00
Ticoroman
4/ "Rör det sig om en infödd svensk familj som har gjort detta? Det vore väsentligt att få veta." Själv tycker jag att det är FULLSTÄNDIGT oväsentligt! En tragedi har skett, ett ofött barn har dött. Det är det väsentliga. Eller hur?
Inlägg #8: Postat: 2005-10-03 23:52:00
Calle Z
Visst. Det var därför som jag skrev att under alla omständigheter så är det sorgligt Se mitt svar.4 Vad jag vände mig mot var detta ständiga hyckleri som Unto.S ägnar sig åt. Se mitt svar. 5.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-04 00:08:00
Calle Z
Fullständigt oväsentligt tycker jag inte att det är. Sanningen skall fram! Om flertalet infödda svenskar behandlar sina döttrar på detta viset pga val av pojkvän? Då är det ett problem. Eller hur? Det är kanske rasismen fula ansikte som visar sig?
Inlägg #10: Postat: 2005-10-04 00:13:00
Calle Z
Liksom att sanningen skall fram åt andra hållet. När en muslimsk tjej råkar att bli kär i en infödd svensk pojke. Hyckleriet får ha vissa gränser! Även för Unto, media och dig.
Inlägg #11: Postat: 2005-10-04 00:18:00
Calle Z
Du som är insatt i islam. Får en tjej som är född i en troende muslimsk familj välja en icke muslim som sin make?
Inlägg #12: Postat: 2005-10-04 01:34:00
Ticoroman
8-10/ Ok, jag håller med dig till viss del. Det är dock ofta så att man vill veta sådana uppgifter för att ge näring till ens egna rasistiska åsikter och fördomar, vilket är anledningen till att jag tycker det är oväsentligt. Jag menar dock inte att du är rasist.... Sedan gillar jag också att se människor som individer, och är alltid väldigt försiktig med att "bunta ihop" människor i grupper.
Inlägg #13: Postat: 2005-10-04 01:37:00
Ticoroman
11/ Så väldigt insatt är jag inte i Islam, så därför vill jag vara försiktig med att ge absoluta svar så att det verkar som att jag talar för alla muslimer. Jag kan dock ge min syn på det hela - något kortfattat. Islam, Kristenomen och Judendomen har samma grund. Man tror på exakt SAMMA Gud. Islam erkänner Jesus som en av Guds viktigaste budbärare dock är han inte Guds son enligt Islam då ung. citat "Gud ej är född, och ej föder".
Inlägg #14: Postat: 2005-10-04 01:41:00
Ticoroman
11/ Enligt Islam är Koranen Guds senaste bud till mänskligheten, då vissa delar av hans bud tidigare förvanskats. I grund och botten är vi dock alla Guds barn, och enligt Islam föds då alla som "muslimer", eftersom muslim betecknar människor som följer Gud och hans senaste bud, då detta enligt Islam förvanskats tidigare genom historien.
Inlägg #15: Postat: 2005-10-04 01:46:00
Ticoroman
11/ Varför tar jag upp detta? För att visa att vi är mer lika än många kan föreställa sig. Våra religioner är inte så olika, förutom att man i Kristendomen har en oerhört stor fokusering på Jesus då han anses vara Guds son. Enligt Islam är Koranen Guds senaste bud och det som är rätt. Islam är den enda rätta religionen, och enda vägen till Gud. Därför måste alla sträva efter att leva enligt Islam och uppfostra sina barn i Islams anda "det är ju det enda rätta", som nämnts tidigare.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-04 01:48:00
Ticoroman
11/ Därför strävar många troende muslimer efter att gifta sig med andra muslimer, så att även barnen får rätt uppfostran och rätt syn på Gud. Därför undviker man andra, och därför återgår många fäder mentalt till stenåldern om det ens kommer på tal att ens dotter ska gifta sig med en icke muslim. Då har man, som troende, misslyckats att uppfostra sina barn enligt Islam. Att uppfostra barn rätt är en av de viktigaste sakerna för muslimerna.
Inlägg #17: Postat: 2005-10-04 01:51:00
Ticoroman
11/ SLUTLIGEN, KORT SVAR PÅ DIN FRÅGA:
Jag tror inte att det står uttryckligen i Koranen att man inte får, men av ovanstående bakgrund är det förståeligt att det inte är helt OK. Det är helt enkelt inte "bra" då barnen riskerar att inte uppfostras så som Gud kräver av oss. Det är inte för att man hatar andra.
Inlägg #18: Postat: 2005-10-04 01:53:00
Ticoroman
11/ Sedan är det självklart individuellt, då muslimer inte är en homogen grupp. Det här är min tolkning! Jag VILL inte, och kan inte heller, påstå att detta är det RÄTTA svaret på din fråga, men jag TROR att det i alla fall är vettig förklaring....
Inlägg #19: Postat: 2005-10-04 08:36:00
El Guatusi
I det storsta landet i arabvarlden, Egypten, har kvinnors stallning faktiskt forbattrats pa senare tid. Tidigare hade de inte ratt att ge sina barn egyptiskt medborgarskap om de gifte sig med utlanningar, men det har tydligen andrats pa. Hur den sociala acceptansen av blandaktenskap ar vet jag daremot inte.
Inlägg #20: Postat: 2005-10-04 09:53:00
Janne B
Ticoroman 13-18/ Jag anser att du lyckats oerhört väl med att presentera den klassiska Islam-läran. Tack ska du ha. Viktigaste poängen är ju att alla människor anses vara födda till muslimer.I Egypten och flera andra länder finns ingen rätt att byta lära, bli kristen t.ex. Då har man avikit från Guds vilja anses det och det kan bli hårda bestraffningar, både juridiskt och socialt.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...