En ond människa

Den här tråden diskuterar artikeln En ond människa.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-05 16:08:00
Sunny
Jo du har ju rätt i detta.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-05 16:27:00
Daniel Wijk
Mycket bra skriven artikel. Kort och konsis samt ack så sann!
Inlägg #3: Postat: 2005-10-05 16:55:00
Janne B
Varmt tack för denna berättelse från livet.Måste erkänna att jag visste allt för lite om denna onda människa.Trots mitt norge-intresse.Välskrivet. lättläst, fakta rikt. Riktig näring för kunskapsbanken. Femma så klart.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-05 17:24:00
Jan E
Intressant och välskriven bakgrundshistoria till din huvudpoäng. Starkt av din morfar att ta hand om den ondes son. Det krävs styrka och mod för sånt agerande. Men är inte ett ord fel i meningen som börjar ”Själv har jag …”? Ska det inte stå ”alltid”? Det vore för övrigt intressant att få veta hur Rinnan blev som han blev – för ingen föds ju ond.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-05 17:32:00
Unto S
Tack Leif-Arne för en bra artikel. Det är svårt att få gehör för artiklar som berör verkligheten. Det mesta här på Souze handlar om ”tjocka kvinnor”, horor, invandrarfientlighet mm. Det har du nog märkt. En gång i tiden började jag också seriöst, det var strax före Irakkriget. När jag uttryckte min åsikt, jag var mot kriget, blev jag stämplat som Saddam-kramare. Och på den vägen är det. Jag försökte också berätta om mina barndomsminnen när jag berättade om hur ryska sovjetiska flygpla
Inlägg #6: Postat: 2005-10-05 17:51:00
Chris.X
Så klockrent och så självklart. Men ändå så svårt för så många att förstå. I min cynism tror jag även att folk som predikar för människors olikheter även ibland gör misstaget att kategorisera olika "människogrupper". Det är lätt att göra det misstaget, man måste ständigt vara vaksam på sig själv.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-05 19:02:00
GunnarL
Kan bara sälla mig till hyllningskören. Mycket bra skrivet! Den första femman kom från mig.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-05 22:20:00
Lars Nilsson
Tänkvärt och välskrivet. Begreppet "ond" är dock lite svårt tycker jag. Att Rinnan - enligt min uppfattning - var väl värd att avrättas är en sak. Men var han ond? Det är lätt att hitta andra vedervärdiga personer och ofta då massmördare som man kallar onda. Men är det verkligen rätt ord? Kanske, men jag är inte säker. Finns det människor som själva upplever sig som onda? Eller är det bara i betraktarens ögon?
Inlägg #9: Postat: 2005-10-06 08:53:00
Leif-Arne
Jag har kollat, självklart skall där stå "alltid". Tack för påpekandet.
Inlägg #10: Postat: 2005-10-06 11:32:00
Janne B
Finland och Tyskland stod på samma sida i kampen mot Sovjet i fortsättningskriget. När jag har berättat om detta för dagens unga så har de haft väldigt svårt att förstå. I krig väljer man varken fiender eller vänner. Man kan hamna i en situation utan val. Då fortsättningskriget drog i gång så fanns det bara en stat som ställde upp för Finland, nämligen Tyskland.
Inlägg #11: Postat: 2005-10-11 02:30:00
Sunny
Men är någon verkligen genuint ond rakt igenom? En fråga jag verkligen tagit mig tid att fundera över mycket under årens gång. Jag koncentrerade mig på Hitlers rustningsminister Albert Speer delvis därför att just han o hans skuld finns så väl dokumenterad: dels därför att Speeer onekligen var en mycket karismatisk o "trevlig" person.
Laddar...